Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

DSLR vs Spegellös vs P&S i 4K Video Shootout

Produkter
(logga in för att koppla)
Man ser rätt tydligt vilken som är vilken kamera. Han försökte dölja RX100 skärpedjup med en blur på sidorna i första klippet.
Hade RX 100 haft en APC eller större sensor så hade den utklassat allt motstånd. Har första modellen, bara den är grym!

Man ser rätt tydligt vilken som är vilken kamera. Han försökte dölja RX100 skärpedjup med en blur på sidorna i första klippet.
Hade RX 100 haft en APC eller större sensor så hade den utklassat allt motstånd. Har första modellen, bara den är grym!

Han, dvs Jag, är rätt övertygad om att så inte är fallet. Rx100iv är den sämsta kamera jag haft och jag försöker sälja den. Hade även a7sii och den åkte på duktigt med spö av en gammal 5Dmkiii eller Samsung NX1, på allt utom extrem lowlight.

Sen är det klart att du ser vilken som är vilken, det står ju både vid videon och överst i denna tråd :)

Jag tittade på klippen "blindad" och jsg föredrog C som visade sig vara NX1. Mindre hackigt än de andra och denna och Canon hade bäst täckning i lågdager med ett visst övertag för NX1. Vitbalans och färger la jag ingen vikt på då detta kan justeras efter smak.

Han, dvs Jag, är rätt övertygad om att så inte är fallet. Rx100iv är den sämsta kamera jag haft och jag försöker sälja den. Hade även a7sii och den åkte på duktigt med spö av en gammal 5Dmkiii eller Samsung NX1, på allt utom extrem lowlight.

Sen är det klart att du ser vilken som är vilken, det står ju både vid videon och överst i denna tråd :)

Jaha, en sån tråd! 😶

Varför filma en colorchecker passport utan att köra samma vitbalans på kamerorna?

Varför jämför du när du ändå inte ens försöker göra en riktig jämförelse?
Styr upp samma bildvinkel, skärpedjup o vitbalans o sen går det att jämföra på riktigt :)

Vore intressant o höra också varför RX100iv skulle vara den sämsta kameran du ägt, o på vilket sätt 5dmk3 spöar a7sii?

Jag tittade på klippen "blindad" och jsg föredrog C som visade sig vara NX1. Mindre hackigt än de andra och denna och Canon hade bäst täckning i lågdager med ett visst övertag för NX1. Vitbalans och färger la jag ingen vikt på då detta kan justeras efter smak.

Man jämför 1 tums sensor med APS-C och småbilds sensor, själv ser jag olika resultat, bilder på strandisen ser ganska så lika ut mellan kamerorna tycker jag, bilden på hunden anser jag kamera A vara bäst.

Jag gick in med att uppställningen av A-B och C i början bara var vad som skulle testas, tänkt inte alls på vilka kameror det var, i efterhand så ser man på skärpedjupet så klart vilken som hade 1 tums sensor.

Tror du missförstår vad en color checker är till för.
Vitbalans ställer man med ett vitt papper eller tex 18% gråkort.
Jag vet vad jag har colorchecker till: reproducerbart neutral färg oavsett kamera, filter och ljus. Du får hemskt gärna berätta för mig hur du använder colorchecker passport utan att först sätta exponering och vitbalans (till exempel genom att använda dess inbyggda gråkort).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar