BergslagsRonin
Aktiv medlem
Finns till 4 ggr 5" bakstycke för Pentax, Nikon, Canon och Hasselblad hos Photax. http://www.photax.se/kmrr/storformat/sfkonverter.htm#n2
Jo jag vet att det finns adaptrar. Vad jag frågar efter är erfarenheter.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Finns till 4 ggr 5" bakstycke för Pentax, Nikon, Canon och Hasselblad hos Photax. http://www.photax.se/kmrr/storformat/sfkonverter.htm#n2
Det verkar som flertalet inlägg handlar om attt flytta runt kameran för att erhålla panoramabilder. Då undrar jag om det är det enda tänkbara. Jag hade föreställt mig att ha ett bakstycke som inte går att förskjuta, men att utnyttja bälgkamerans fördelar med tilt/skift och brännviddsförändringar. Är jag ute och cyklar?
I de allra flesta fall är det nog så, men med en storformatskamera (åtminstone de flesta) kan man tilta både objektivplattan och filmhållarplattan, till skillnad från att bara tilta objektivet som ju är fallet för ett tiltobjektiv på en systemkamera. För den riktigt noggranne, extreme, eller bara rike fotografen kan det "behövas".
Nej, du är inte helt ute och cyklar.
"Bälgkamerans fördelar med brännviddsförändringar" låter dock som en liten cykeltur.
För att man ska kunna ändra brännvidden på ett objektiv så måste objektivet vara ett zoomobjektiv (eller varifokalobjektiv, men det är nästan samma sak), och jag tror inte att det finns speciellt många sådana för storformatskameror.
Förställningar av bakstycke och objektivplatta är dock något som definitivt går att utnyttja med en småbildskamera monterad med adapter på en storformatskamera.
N.B.: jag har inte använt någon sådan adapter, men jag har använt storformatskamera.
Nej, du är inte helt ute och cyklar.
"Bälgkamerans fördelar med brännviddsförändringar" låter dock som en liten cykeltur.
För att man ska kunna ändra brännvidden på ett objektiv så måste objektivet vara ett zoomobjektiv (eller varifokalobjektiv, men det är nästan samma sak), och jag tror inte att det finns speciellt många sådana för storformatskameror.
Förställningar av bakstycke och objektivplatta är dock något som definitivt går att utnyttja med en småbildskamera monterad med adapter på en storformatskamera.
N.B.: jag har inte använt någon sådan adapter, men jag har använt storformatskamera.
Resultatet blir ett bokehpanorama som är otroligt lätt att sätta samman då bilderna bara kan läggas över varandra.
/Karl
Det som förbryllar mig är 90mm linsen. Med den kan jag inte få ett längre avstånd än ca 30cm då är bälgen maximalt ihoppressad. Hur kan man överhuvudtaget använda den linsen till 9x12-formatet?
Man sätter den på en vidvinkelplatta, en försänkt platta.
Försänkt platta är ett måste på de flesta kameror om du vill jobba med ex 75 eller 65 mm på 9x12.
Hälsn.
/Janne