Annons

DSLR och Storformat

Produkter
(logga in för att koppla)
Det verkar som flertalet inlägg handlar om attt flytta runt kameran för att erhålla panoramabilder. Då undrar jag om det är det enda tänkbara. Jag hade föreställt mig att ha ett bakstycke som inte går att förskjuta, men att utnyttja bälgkamerans fördelar med tilt/skift och brännviddsförändringar. Är jag ute och cyklar?

Det verkar som flertalet inlägg handlar om attt flytta runt kameran för att erhålla panoramabilder. Då undrar jag om det är det enda tänkbara. Jag hade föreställt mig att ha ett bakstycke som inte går att förskjuta, men att utnyttja bälgkamerans fördelar med tilt/skift och brännviddsförändringar. Är jag ute och cyklar?

Nej, du är inte helt ute och cyklar.

"Bälgkamerans fördelar med brännviddsförändringar" låter dock som en liten cykeltur. :)
För att man ska kunna ändra brännvidden på ett objektiv så måste objektivet vara ett zoomobjektiv (eller varifokalobjektiv, men det är nästan samma sak), och jag tror inte att det finns speciellt många sådana för storformatskameror.

Förställningar av bakstycke och objektivplatta är dock något som definitivt går att utnyttja med en småbildskamera monterad med adapter på en storformatskamera.

N.B.: jag har inte använt någon sådan adapter, men jag har använt storformatskamera.

Hej o tack för svaret. Alltså, jag såg det här filmklippet http://www.youtube.com/watch?v=tU-w1UlVbhY + några liknande och blev inspirerad, helt klart för att en av mina ungmansdrömmar var en Sinar. Så nu har jag köpt en gammal F + bakstycke som passar till EOS men som inte är förskjutbart. Detta är anledningen till denna tråd. Jag har endast inläst teoretisk kunskap och ingen praktisk av storformat. Det skall bli spännande.

I de allra flesta fall är det nog så, men med en storformatskamera (åtminstone de flesta) kan man tilta både objektivplattan och filmhållarplattan, till skillnad från att bara tilta objektivet som ju är fallet för ett tiltobjektiv på en systemkamera. För den riktigt noggranne, extreme, eller bara rike fotografen kan det "behövas".

Min uppfattning är att en storformatare är billigare än en t/s-glugg

Brännviddsförändringar

"Bälgkamerans fördelar med brännviddsförändringar" låter dock som en liten cykeltur. :)
För att man ska kunna ändra brännvidden på ett objektiv så måste objektivet vara ett zoomobjektiv (eller varifokalobjektiv, men det är nästan samma sak), och jag tror inte att det finns speciellt många sådana för storformatskameror.

Förställningar av bakstycke och objektivplatta är dock något som definitivt går att utnyttja med en småbildskamera monterad med adapter på en storformatskamera.

N.B.: jag har inte använt någon sådan adapter, men jag har använt storformatskamera.

Jag menade ju egentligen förstoringsgrad.

Nu har jag i alla fall köpt en komplett Sinar F (den var inte dyr) + adapter till min DSLR och skall undersöka om jag får större skärpedjup och upprätade vertikaler och andra perspektivförskutningar.

Några erfarenheter av DSLR och storformat

Nu har jag testat kombinationen som har gett både postitvt och negativt.
Positivt: möjligheten till att styra skärpedjup, vertikal- och horisontalperspektiv med shift, tilt och sving funktionerna.
Negativt: APS-c sensorn ger en alltför liten bildyta, så nu behöver jag en fullformatare. Bäst vore en 6x6 sensor, men de är ju ofantligt dyra. Så att ta bilder av hus och liknande med 210mm objektiv kräver att man står väldigt långt från motivet. Funderar på om ett 150mm objektiv skulle göra att jag kan gå närmare/få med mer i bilden. Däremot fungerar det objektivet bra i min lilla studio för föremålsfotografering. Närgränsen där som styrs av bälgutdraget är för närvarande 60cm. Mer bälg skulle ge kortare närgräns.
Det som förbryllar mig är 90mm linsen. Med den kan jag inte få ett längre avstånd än ca 30cm då är bälgen maximalt ihoppressad. Hur kan man överhuvudtaget använda den linsen till 9x12-formatet?

Man brukar väl använda en speciell, extra tunn, vidvinkelbälg för riktigt korta brännvidder?

Det som förbryllar mig är 90mm linsen. Med den kan jag inte få ett längre avstånd än ca 30cm då är bälgen maximalt ihoppressad. Hur kan man överhuvudtaget använda den linsen till 9x12-formatet?

Man sätter den på en vidvinkelplatta, en försänkt platta.
Försänkt platta är ett måste på de flesta kameror om du vill jobba med ex 75 eller 65 mm på 9x12.

Hälsn.

/Janne

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar