BergslagsRonin
Aktiv medlem
Nån som vill delge erfarenheter av att koppla DSLR till storformatskamera?
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Vinsten är att man kan förskjuta både bakstycke och objektivplatta på de flesta storformatskameror.
PMD menade nog själva skiftfunktionen - inte att flytta omkring kameran på bakstycket.
Fast det är ju precis vad du gör med skiftadaptrar för storformat. Du flyttar omkring kameran i adaptern för att till sist ha fotograferat ett "panorama" av ljuscirkeln storformatsobjektivet fyller ut.
Resultatet blir ett bokehpanorama som är otroligt lätt att sätta samman då bilderna bara kan läggas över varandra.
/Karl
Skiftning används i flera betydelser, du beskriver skiftning (i stora steg) för att bygga upp en större panoramabild, men det kan också handla om att bara skifta en aning för att räta upp perspektiv i en enda exponering.
Fast i bägge fallen har du flyttat omkring kameran i objektivadaptern.
/Karl
Fast i bägge fallen har du flyttat omkring kameran i objektivadaptern.
/Karl
Nån som vill delge erfarenheter av att koppla DSLR till storformatskamera?
För den som har en DSLR men inga stor- eller mellanformatsgrejer är det enklare att helt enkelt skaffa ett tilt-/skiftobjektiv för att uppnå ungefär samma syfte.
Är man enbart ute efter att skapa ett panorama med mer upplösning kan man ju helt enkelt ta flera överlappande bilder med en vanlig DSLR som den är och lägga samman dem med programvara.
Jag ser ingen vinst med detta, men det skulle vara ett kul projekt.
/Karl
Jo jag känner till lösningen. Vad jag frågar efter är erfarenheter.