Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

DSLR inköps funderingar pga resa

Produkter
(logga in för att koppla)

Lichten

Aktiv medlem
Hej !

Har nu en längre tid funderat på att införskaffa mig en digital systemkamera men pga resa så har jag en del funderingar som jag tänkte ta upp vilket kanske med eran hjälp kommer hjälpa mig att välja rätt kamera.

Jag skall till Asien i ett halvår.
Resa runt mest till fots vilket b.la kommer att omfatta svår vandring i Himalya samt Vandring i en hel del regnskog.
Alltså kommer resan att omfatta tempraturer från ett antal minusgrader till runt +45 grader i fuktiga miljöer.

Jag fotar mycket natur och landskap så kameran kommer att följa med överallt.

Det som jag värderar högt är driftsäkerhet vikt och batteriprestanda.

Till vardags skall kameran även där klara av många miljöer som kajak paddling, vandring, längdskridsko-åkning m.m.

De kamera allternativ jag har tittat på är följande.
Nikon D70
Canon 300D
Canon 350D
Canon 20D
Minolta 7D

Har varit och tittat och känt en del på kamerorna och fått följande intryck !

D70, prisvärd specielt tillsammans med kit obj 18-70. Får ett bra kvalitetintryck dock ganska tung.

Canon 300D, Tyvärr får jag säga att den inte alls följ mig i smaken den känns onekligen väldigt plastig och det resulterar i att jag tror den kommer hålla sämre.

Canon 350D, kan vara något när den kommer ut. tyvärr har jag inga stora förväntningar på den pga 300D

Canon 20D, känns som den är den största konkurenten till 70D fikc alldrig tillfälle att känna dem tillsammans men den känns lite större och tyngre än D70, fördelarna är kvalitets intrycket och att batterigrepp finns.

Minolta 7D, verkar vara en bra kamera med mångra funktion bla bildstabiliseringen men om det verkligen är värt de extra pengarna det vet jag inte.

Sammanfattning:
Det känns som det blir mellan D70 och 20D men kan ej bestämma mig om det är värd de extra tusen lapparna att lägga på en 20D ?

Vill ha lite synpunkter erfarenheter och funderingar.

m.v.h / Jens !

Jag har haft både 20D och D70 och det slutade med att jag sålde 20D och behöll D70. Kan Du leva med något sämre "hårdvaruprestanda", som till exempel 3 bilder i stället för 5 bilder i sekunden, ingen spegeluppfällning och ingen möjlighet att ansluta vertikalgrepp, så tycker jag att D70 är en bättre kamera, framförallt vad gäller handhavande. Å andra sidan har D70 Auto-ISO och spotmätning, vilket 20D saknar.

Vidare kostar Canonpaketet nästan dubbelt så mycket om Du vill ha likvärdig bildkvalitet.

Men som sagt, detta är min erfarenhet och det bästa är nog att Du samtidigt jämför kamerorna i butik och bildar Dig en egen uppfattning. Båda dessa kameror är fantastiskt bra och de skillnader som de besitter är ganska små.

Hur är det med vädertätningen för dessa kameror?
Eftersom du skall på långa stapatser så skadar det inte om huset har bra tätning mot väder och vid. Det är nog inte så himla enkelt att får en sensorrengöring gjord halvägs upp till Mount Everst.

Hej och tack för svaren, som Per Carlin så är jag intresserad av vädertätningarna på kamerorna är de bättre på t.ex den dyrare 20D än D70 ?

Annars verkar det luta ganska mycket åt D70 i detta packet !

Nikon D70 18-70
Nikon Objektiv Af 70-300/4-5,6D Ed
Sandisk Minneskort compact flash 2Gb Ultra II

Nästa fråga är var jag skall köpa grejerna har varit på Scandinavianphoto en hel del,
men tycker tyvärr inte riktigt om bemötandet man får i affären.

Funderar lite på yfo´s butik i frölunda eller ev Japan photo !

Finns även Ericsons foto i Mölndal, Fotoquick i Focus som verkar bra

Vad tycker ni ?

Lichten skrev:

Nästa fråga är var jag skall köpa grejerna har varit på Scandinavianphoto en hel del,
men tycker tyvärr inte riktigt om bemötandet man får i affären.

Funderar lite på yfo´s butik i frölunda eller ev Japan photo !

Finns även Ericsons foto i Mölndal, Fotoquick i Focus som verkar bra

Vad tycker ni ?
´

Det ligger någon fotoaffär på Avenyn också, har du varit där?

Köp kameran i en affär där de vet vad de pysslar med. Fotoquick focus är bra men i regel dyra, Scandinavian i Mölndal kan vara lite stressade ibland, YFO photo shops gubbar har jobbat med proffsfoto och vet definitivt vad de säljer (de har fö D2X inne om du skulle vara sugen...). Ericsons är också bra. Japanphoto däremot är en bunt klantar som inte vet hur man stavar till DSLR.

Karin >> Nej där har jag inte varit vad heter den ?

Emil >> Tack för de kommentarerna de stärkte de intryck jag fått av affärerna.

Kommer förmodligen bli YFO då de verkar bäst !!

Tack karin länken fungerade utmärkt, skall ta mig en tur förbi imorgon och prata med dem !

Hej igen !!

Det blev en D70 inköpt på ScandinavianPhoto i Mölndal, fick för en gång skull ett riktigt bra bemötande hoppas de fortsätter så !!
Köpte den även där pga att jag bor några hundra meter ifrån affären !!

Så nu blir det ut och lära sig kameran innan jag åker !!

Lichten skrev:
Hej !

Har nu en längre tid funderat på att införskaffa mig en digital systemkamera men pga resa så har jag en del funderingar som jag tänkte ta upp vilket kanske med eran hjälp kommer hjälpa mig att välja rätt kamera.

Jag skall till Asien i ett halvår.
Resa runt mest till fots vilket b.la kommer att omfatta svår vandring i Himalya samt Vandring i en hel del regnskog.
Alltså kommer resan att omfatta tempraturer från ett antal minusgrader till runt +45 grader i fuktiga miljöer.

Jag fotar mycket natur och landskap så kameran kommer att följa med överallt.

m.v.h / Jens !

Har rest rätt mycket i Asien och vet att det kan vara både riktigt varmt och riktigt fuktigt. Ska du vara ute i ett halvår kommer du rätt säkert få en hel del regn. I Cherrapunji (nord östra Indien) som i alla fall en gång hade regnrekordet faller mellan 13-14 meter nederbörd per år (att jämföras med Stockholmsorådet som för kanske 700 mm) och det mesta kommer dessutom under bara ett par månader (men det är ju extremen).

Detta är annars en punkt som faktiskt är viktigare än många andra om man nu ska resa under svåra och fuktiga förhållanden än om kameran har en censor som klarar 6 , 8 eller 12 Mpixel. Är den otät så får man i värsta fall inga bilder alls. Detta är en sak jag själv frågat mig om min egen kamera.

En annan punkt är vikten och storleken. Jag har en Dynax 7D, men inser att den är rätt tung att ha runt halsen en hel dag. Du kanske ska ha en helt annan kamera om vikt och storlek är viktigt. Du kanske har ont i nacken som många datorslavar har idag. Jag kanske skulle valt en Pentax istället som resekamera om jag oroades av vikten.

Till sist: Håller den? Det är skillnad på kameror och kameror här. Minoltas Dynax 5 (film) som jag haft med på resor just därför att den var superlätt visade sig ha rent usel mekanisk hållbarhet (se gärna min recesion av den kameran).

Tack Sten-Åke för dina åsikter !!

Tittade både på avancerade kompaktkameror och de större DSLR men jag anser att kompaktkamerorna saknar de finneser som en DSLR kan erbjuda. Samtidigt kändes D70´n väligt robust och tålig i gämnförelse till de mindre kamerorna!

Jag har införslaffat mig en Ortlieb Aqua-Cam väska som skall med på resan och den kommer nog hjälpa en del för att kameran skall förbli torr även under regn-perioder.

Kommer förmodligen ha med mig en liten Pentax Optio WP (om den kommer ut snart).
De kort jag vill ta t.ex där det är väldigt fuktigt kan jag använda den och D70´n förblir torr i väskan !

Beträffande vikten är den inte så jätte viktig utan beror lite på hur man bär på den, Vi kommer vara två stycken att fördela kamera utrustningen på så det blir nog 1.5kg extra per person !

I övrigt har vi båda lättviktsutrustning denna gång så jag har förhoppningar om att vi trots utrustningen inte kommer upp i den vanliga vikten på säcken !

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar