ANNONS
Annons

DSLR eller Långzoom

Produkter
(logga in för att koppla)

enga82

Aktiv medlem
Håller på att hjälpa till som råd för köp av en kamera i julklapp till min syster. Min syster o hennes man inte är jätte fotointresserade, men ändå vill ha en lite bättre kamera än deras kompakt då de sett resultaten av min systemkamera.

Fotograferingen är till största delen av deras barn. Det jag vet att dom gillar specifikt med korten jag tagit av barnen är de med kort skärpedjup/blurrig bakgrund. Jag är inne på att de ska få en Canon 1100 d ( canon för att jag har det och de kan låna objektiv mm av mig ibland). Pappa som ska köpa presenten funderar på en långzommare närmare bestämt nån av :

Panasonic Lumix DMC-FZ45
FUJIFILM FINEPIX HS20 EXR
PANASONIC LUMIX DMC FZ-48
NIKON COOLPIX P500 BLACK

Anledningen är att de då får en kamera som verkar bra till ett bra pris med zoom och allt. Eftersom jag inte tror att de kommer köpa speciellt många extra objektiv så håller jag med.

Det jag är lite fundersam på är om man verkligen kan få till den efterfrågade oskärpan med dessa?
Det andra jag funderar på är snabbheten, kanske inte är ett problem , de flesta av dessa verkar vara minst lika snabba som 1100:an och ha skapliga ISO värden ?

Något annan anledning att välja något av alternativen?

Med en långzoom som dem tappar du det korta skärpedjupet, kvalitén i dåligt ljus och snabbheten.

Det är nog en typisk situation där systemkameran vinner stort :)

Fast om dom inte är så fotointresserade så vill de kanske inte hålla på och byta glugg stup i ett. Och då blir det en kitzoom typ 18-55 eller ett superszoomobjektiv på 18-200 eller så. De är inga ljusstarka objektiv med stor bländare så det blir inte så värst mycket snyggt bakgrundsblurr att tala om. Då kan man lika gärna ha en långzoomkompakt.

Å andra sidan kanske de blir mer fotointresserade när de upplever systemkamerans möjligheter. Om de får en simpel EF 50/1,8 för 900 spänn med kameran kan de ju excellera i bilder på ungarna med suddig bakgrund. Kanske inte världens snyggaste bokeh men ändå.

Nja, de har ju fortfarande sensorstorleken med en 1100D, en kompaktkamera blir det aldrig oavsett objektiv.

Med lite trix som att ha motivet nära och bakgrunden långt bak kan man allt få rätt bra bakgrundsoskärpa med ett 18-55.

Sedan finns som sagt också möjligheten att ha ett 50/1,8 och få riktigt kort skärpedjup för nästan inga pengar.

Ytterligare en sak är ju att man kan ha en riktig extern blixt istället för den inbyggda.

Som redan skrivits tidigare. Lång zoom är kass oavsett om det sitter på en kompakt eller en DSLR.

Om kompakt, satsa på en så stor sensor som möjligt och ett objektiv med stor bländare.

En perfekt kamera är Panasonic GF1 med 20mm f/1.7 objektiv (motsvarande 40mm på FF) för 3900kr.
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=164143
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=164040

Ännu mindre kamera, köp en Canon S95 ny för bara 2780kr.
http://www.webhallen.com/hemelektronik/113586-canon_powershot_s95-svart

Sony Nex är fina hus, men det finns INGA vettiga objektiv. Sorry Sony!

DSLR alternativ:

Nikon D5000 med AF-S 35/1.8G kostar ca 4000kr.
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=164387

Canon EOS 450D för 2500kr är fortfarande bättre än nya 1100D (3" LCD etc.)
http://www.blocket.se/stockholm/Canon_eos_450d_hus_37596754.htm?ca=11&w=3

Köp till ett EF 35/2 för 1995kr. http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=164453
Eller ett nytt EF 50/1.8 för 890kr, men brännvidden är egentligen för lång. http://www.rajalacamera.se/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=132514A011

Bilagor

• GF1.jpg
    GF1.jpg
    34.6 KB · Visningar: 841
Senast ändrad:
Bild resultatet blir betydligt bättre direkt ur kameran med en långzoomkamera typ HS20 än motsvarande DSLR med superzoom. Jag vet :)

Bild resultatet blir betydligt bättre direkt ur kameran med en långzoomkamera typ HS20 än motsvarande DSLR med superzoom. Jag vet :)

För samma pengar runt 3000kr kanske ???
Jag vet inte vad Fujin presterar, men hur kan den ge bättre bilder än t.ex. en Nikon D5100 med AF-S 18-200 VR? För mig är det ett mysterium.

Nedan bilder från Nikon D5100 och Fuji F550 EXR (som delar sensor med HS20). Båda på ISO 3200 ur kameran. Gissa vilken som är vilken...

Bilagor

• D5100_3200.JPG
    D5100_3200.JPG
    87.4 KB · Visningar: 816
  • F550EXR_3200.JPG
    F550EXR_3200.JPG
    85.5 KB · Visningar: 817
Något annan anledning att välja något av alternativen?

Jag tycker det avgörande är hur de ställer sig till storleken på kameran. Om de absolut måste ha en kamera som går ner i fickan så är valet självklart, det får blil någon form av kompakt.

Om de däremot kan acceptera att kameran tar lite plats så talar ju allt för instegskamera med någon kit-zoom eller zoom med lite längre omfång. Eftersom de tydligen gillar kort skärpedjup så finns det inget annat vettigt alternativ än en systemkamera.

Om de köper en kompakt är risken uppenbar att de tröttnar ganska snart för att bilderna inte blir vad det vill ha. Med en systemkamera finns chansen att deras fotointresse ökar. Att se bra bilder på sina barn som man tagit själv är en riktigt bra kick för att bli intresserad av foto!

Mina tankar bara.

Jag vet inte vad Fujin presterar, men hur kan den ge bättre bilder än t.ex. en Nikon D5100 med AF-S 18-200 VR? För mig är det ett mysterium.

Nedan bilder från Nikon D5100 och Fuji F550 EXR (som delar sensor med HS20). Båda på ISO 3200 ur kameran. Gissa vilken som är vilken...

Inte specilelt rättvist att jämföra en DSLR mot en kompaktsensor på 3200ISO. Tror inte att Svensson använder sin kamera med de inställningarna. Speciellt inte nybörjaren. Här är det ofta auto läget som gäller. Oftast visas bilderna på HTTV eller skrivs ut som mindre kopior och här blir bilderna väldigt bra direkt ur kameran. DSLR kräver ofta en stunds biltbehandlig för att sticka ut.

Inte specilelt rättvist att jämföra en DSLR mot en kompaktsensor på 3200ISO. Tror inte att Svensson använder sin kamera med de inställningarna. Speciellt inte nybörjaren. Här är det ofta auto läget som gäller. Oftast visas bilderna på HTTV eller skrivs ut som mindre kopior och här blir bilderna väldigt bra direkt ur kameran. DSLR kräver ofta en stunds biltbehandlig för att sticka ut.

Nja, om man ska använda höga ISO, vilket man kommer att göra om man ska fota inomhus utan blixt, så är det väl det man ska jämföra. För övrigt behöver man inte gå så högt i ISO för att se stor skillnad.

Att en systemkamera automatiskt skulle ge tristare bilder som behöver efterbehandlas stämmer inte heller riktigt, det finns Vivid-lägen med skarpare färger och högre kontrast om man vill ha det.

En superzoomkompakt skaffar man om man absolut vill ha ett långt tele och mer normala brännvidder i ett relativt kompakt paket, utan att fota i dåligt ljus, inte efterbehandla och inte fota action (rel långsam följande AF).

Det låter som om trådskaparen efterfrågar en systemkamera då endast en sådan (med rätt objektiv kan ge tunnt skärpedjup). En DSLR ger snabbast följande autofokus medan en spegellös ger samma möjlighet som en DSLR i mindre storlek men långsammare följande autofokus. Köp ett hus med kitobjektiv och köp sedan till en billig men bra 50/1,8 (ca 1000:) för porträtt.

tack för all input, det blir en Canon Eos 1100D :)

Låter klokt, men kom ihåg att alla DSLR är bra från alla märken. Billigaste nypris på 50/1,8 finns dock till Nikon och Canon. Titta även på Canon 550D och Nikon D3100. Sedan är Sony A33 rätt så billig idag om man kan tänka sig EVF. Nikon D3100 är bara marginellt dyrare än 1100D dock måste man köpa den nyare och dyrare AF-S 50/1,8 ist för AF-D 50/1,8 för att få autofokus, men kameran är lite bättre och Nikon ger för de flesta lite bättre JPEG filer direkt ur kameran. Kan du sträcka dig till strax under 5000:- går man upp ett snäpp till 550D och A33 med kitzoomar.

Men som sagt alla DSLR är bra idag och kan ge fina bilder.

bilder + tekniska beskrivningar

Utifrån bilderna som visas ovan......Var på internet kan man se sådana bilder där man har jämfört olika kameror:s resultat utifrån likvärdiga inställningar?. Jag menar att man får en visuell jämförelse på prestandan utifrån de tekniska egenskaper. mvh/marie

visuell resultat

Tack för tipset.....Jag menar att man fotar samma motiv, objekt eller miljö på samma avstånd, justerats på liknande sätt mm så att man kan se vilket som ger bäst resultat. Sedan skulle man kunna se dessa bilder bredvid varandra så att man inte behöver navigera runt till olika platser för att jämföra resultaten.....

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar