Annons

DSC-RX100 III på väg ut?

Produkter
(logga in för att koppla)
Kan ju vara någon konkurrent som släppt något också. Ettan säljs ju fortfarande trots att två efterföljare kommit.

Normalt

Låter väl ganska normalt att man efter ett halvår får köra lite rea för att få fart på försäljningen.

Att RX100 III skulle vara på väg ut redan nu håller jag för synnerligen osannolikt.

1) Den kom för bara 6 månader sedan.
2) De är storsäljare för Sony.
3) Som Ventures säger, vare sig I:an eller II:an har åkt ut ur programmet ännu.
4) Alla tre versionerna säljer tillräckligt bra för att, vad jag förstår, Sony ska vara den enda tillverkaren som som går med vinst inom kompaktkamera-kategorin. Vem vill döda sina kassakor? :)
5) III:an utgjorde ett väsentligt större uppgraderingssteg gentemot II:an än vad II:an utgjorde gentemot I:an.
6) Det är inte så lätt att hitta annat än smärre modifieringar som skulle kunna stoppas in i en ny modell. En ny version nu skulle nog bara bli en version 3,3, och sådana små steg vill Sonyledningen som bekant(?) inte längre att man ska ta, det ska vara rejäla förbättringar. Till skillnad från somliga andra tillverkare... Vad är det du skulle vilja ha in, utan att kameran blir nämnvärt större och tyngre?
7) Ifall du menar att prissänkningar normalt skulle innebära att en ny modell skulle vara på gång, så tycker jag att det är lätt att se att detta inte stämmer alls. Tvärtom, det normala är i stället att priserna på digitalkameror sjunker och sjunker, vare sig det kommer en ny modell eller ej... Såväl RX100 som RX100 II sjönk en hel del redan innan det kom en ersättare.

@FlyerOne

Jag har ingen aning om den är på väg ut, tycker också det verkar lite tidigt. Men att det körs kampanjer i anslutning till nya ersättare är ju standard, även om det i sig inte behöver betyda att den är på väg ut.

Grejen är att jag funderar på att skaffa en, och då vill man ju inte se att det kommer en ny modell inom 1-2 mån, för då kan jag lika gärna vänta :)

OK, då förstår jag, men i så fall kan du säkert simma lugnt.

Det har varit ett års intervall mellan de tidigare utgåvorna, och RX100 III var en markant uppgradering jämfört med tidigare steg. Skulle det komma en RX100 IV med samma intervall skulle de därför enligt min mening knappast kunna bli annat än en väldigt begränsad uppgradering, som man kanske både kan ha och mista (även om Sony-gubbsen i och för sig är otroligt innovativa). Men på ju högre höjder man har lyckats klara höjdhoppsribban, ju svårare blir det ju att höja i stora steg nästa gång, det minskar till centimetrar eller bara millimetrar. Bör innebära att när/om det kommer en IV:a inom denna serie, så kommer intervallet att bli LÄNGRE än tidigare.

Kampanjer körs då och då under alla kamerors produktionstid. Eftersom hela kameramarknaden krymper (och kompaktkameramarknaden, som denna serie tillhör) närmast håller på att kollapsa, så kan vi nog förvänta oss att frekvensen av kampanjer ökar, för alla kameror.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar