Att RX100 III skulle vara på väg ut redan nu håller jag för synnerligen osannolikt.
1) Den kom för bara 6 månader sedan.
2) De är storsäljare för Sony.
3) Som Ventures säger, vare sig I:an eller II:an har åkt ut ur programmet ännu.
4) Alla tre versionerna säljer tillräckligt bra för att, vad jag förstår, Sony ska vara den enda tillverkaren som som går med vinst inom kompaktkamera-kategorin. Vem vill döda sina kassakor?
5) III:an utgjorde ett väsentligt större uppgraderingssteg gentemot II:an än vad II:an utgjorde gentemot I:an.
6) Det är inte så lätt att hitta annat än smärre modifieringar som skulle kunna stoppas in i en ny modell. En ny version nu skulle nog bara bli en version 3,3, och sådana små steg vill Sonyledningen som bekant(?) inte längre att man ska ta, det ska vara rejäla förbättringar. Till skillnad från somliga andra tillverkare... Vad är det du skulle vilja ha in, utan att kameran blir nämnvärt större och tyngre?
7) Ifall du menar att prissänkningar normalt skulle innebära att en ny modell skulle vara på gång, så tycker jag att det är lätt att se att detta inte stämmer alls. Tvärtom, det normala är i stället att priserna på digitalkameror sjunker och sjunker, vare sig det kommer en ny modell eller ej... Såväl RX100 som RX100 II sjönk en hel del redan innan det kom en ersättare.