Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Droppfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

rimag

Medlem
Hej!
Undrar om någon här kan ge lite tips på hur man fångar droppar o "plask" på bästa sätt? Måste ju självklart ha kort slutartid osv, men jag har aldrig fått till det riktigt. Någon som har några allmänna tips om teknik, inställningar etc?

Har en konica minolta dimage A2.

//Rickard.
 
Hoj

Jag är ingen expert själv, men vill ändå berätta om hur jag, med relativ enkel utrustning, skapade mina ”vattendroppbilder”.

Jag hade en bunke med vatten stående i ett fönster, och droppade vatten ned i den med hjälp av en sked. Kameran satte jag på så kort slutartid som ljuset räckte till, i detta fall 1/1250, och sekvenstagning. Sedan var det bara att droppa på och hoppas att något av korten blev bra. Jag höll på i kanske 5-10 min för att få mina droppar. Med lite mer tålamod kan man säkert på detta sätt få hur bra bilder som helst.

Lycka till.
 
Hej Frank

Jag har två bilder i mitt album ”vattendroppmomentet”. När jag gjorde mina bilder låg dock fokus på själva ”nedslaget” och inte på fritt fallande droppar.
Men du kanske menar bilder på ”fritt fallande” droppar?
I så fall funkar metoden också. Jag räknade lite snabbt ut att med min slutartid så skulle en vattendroppe som släppts ca 30 cm över kameran hinna röra sig 2mm framför kameran med den slutartiden jag använde. Men då berodde min slutartid av begränsningar i min kamera. Den kan helt enkelt inte ha kortare slutartid med det bländarvalet jag hade gjort. De bilder jag tog var dock något överexponerade och man skulle lätt klara en slutartid på under 1/2000 vilket skulle leda till att droppen bara han flytta sig 1mm eller något mindre. Man behöver ju heller inte låta droppen falla 30 cm, 20 kanske räcker (droppen flyttar sig då mindre än 0.5 mm) och då får man nog tycka att rörelsen är ”frusen”. Om inte det räcker kan man ju alltid våga sig på ISO-inställningarna, med min kamera var det inte nödvändigt eftersom jag redan använde den snabbaste slutaren, men en bättre kamera kan ju nyttja denna möjlighet. Det viktigaste med metoden är ju att man använder det mycket starka solljuset för att komma ner i slutartid. (anmärkning: man bör ju använda sig av ett fönster med direkt solljus :) )

Japp. Hmm, ytterligare frågor ? :)

Mvh Dan
 
Ett annat tips kan vara att ifall man råkar ha en extern blixt liggande så kan den användas för att få lite kul effekter. Särskilt om man skall släppa ned mer eller mindre transparenta föremål i vatten så ger det en bra effekt att ha en vit bakgrund och studsa blixten mot den så att blixtljuset lyser genom föremålet. Befinner man sig i relativt mörker kan man då ställa in kameran på självutlösare och lång slutartid (ett par sekunder är bra) och sedan exponera med blixten.
 
ANNONS