Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Drivisar D200

Produkter
(logga in för att koppla)

Rodney

Aktiv medlem
Nån som vet exakt vilken drivrutin man ska ha till D200

Jag har instalerat en strippad verre av XP och har lite problem med att hittakameran i ptp läge eller vad det heter, mass storage funkar ju fint men jag vill kunna använda Nikon Capture.... Någondrivrutinskunnigmänniskahär?

Är det inte så att i PTP läge så skall bara Capture hitta kameran, dvs den ska inte komma upp som enhet i utforskaren. Om Capture inte hittar kameran i PTP läge så är det nåt knas, mig veterligen så skall du inte behöva någon drivrutin för att det skall funka.

Min D70 hittades av XP i båda lägena utan någon speciell drivrutin.

Prova att logga in som en annan användare och prova igen.

som sagt strippad verre..... windows ligger bara på runt 400 meg och drar bara 60meg minne och det ända som strular är drivisarna till kameran... men jag har ju en laptop med men jag skulle vilja kunna använda den stationära oxå...

Troligen är WIA PTP drivisarna som skall ingå i XP bortplockade ur den strippade versionen du kör. PTP drivisarna skall klara av en herrans massa kameror som pratar med datorn enligt PTP standard, dvs ingen drivis specifik för D200. Bör finnas en uppdaterad drivis i XP SP1.

Kolla denna länk :

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;317181

eller denna :

http://support.nikontech.com/cgi-bi...nNlYXJjaF9ubCZwX3BhZ2U9MQ**&p_li=&p_topview=1

Kan ev vara så att drivisarna är installerade men att WIA tjänsten är inaktiverad.
Start->Kör->Skriv : services.msc [ENTER], leta efter
WIA (Windows Image Acqusition) kolla att den är aktiverad och kör.

Det är vad jag kan komma på just nu.

tja, jo det är WIA som är bortplockad...du vet inte hur man kan få in den utan att köra en sp uppdatering ?

Rodney skrev:
tja, jo det är WIA som är bortplockad...du vet inte hur man kan få in den utan att köra en sp uppdatering ?

Är tjänsten inaktiverad i services.msc? Isåfall bör det gå att bara aktivera den igen. Om WIA drivern inte är installerad, prova att ladda hem ptpusb.dll och lägg i windows\system32 och se om det funkar.

ja, den va helt bortplockad. stoppade in dll filen men den vägrar fortfarande....jag har kollat så att den är igång i services och det va den...

Är det bara WIA och en drivrutin som krävs elelr är det något mer som allt är beroende av ?

( funkar inte med min D70 heller btw )

Rodney skrev:
ja, den va helt bortplockad. stoppade in dll filen men den vägrar fortfarande....jag har kollat så att den är igång i services och det va den...

Är det bara WIA och en drivrutin som krävs elelr är det något mer som allt är beroende av ?

( funkar inte med min D70 heller btw )

Ska bara vara den drivisen som behövs, men WIA är beroende av RPC (Remote Procedure Call) för att fungera. Är nog inte så enkelt som att bara stoppa in dll filen tyvärr.
Sök lite på PTP eller WIA PTP och se om du hittar nåt tips, det kanske går att hitta just den delen av sp1 som fixade problemet. Om du tittar på den microsoftlänken jag skickade förut så ser du vilken Microsoft Knowledgebase ID fixen har, sök sen efter individuella fixar ur SP1 med det numret.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto