ANNONS
Annons

Driver STIM med oss?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tankade ner alla säsonger av Top Gear, och de senaste gick fort och lätt, medans några av de tidigare avsnitten tog upp till en vecka innan jag hade allt.

Helst hade jag köpt programmet på DVD, men det finns inte, så enda alternativet var att fultanka ...

/afe

Ja, okej, Faktiskt trodde jag att det gällde alla författare. Men när det gäller utländska böcker får ju översättaren ersättning.

Så nu när du vet hur det ligger till med biblioteken, kan du med gott samvete
gå och låna en bok av utländsk författare, medveten om att upphovsmannen inte kommer att få ett rött korvöre för sina mödor?

Okej. Men vad säger du när användaren av dina bilder skickar ett svar som säger att "Du är bara en sådan där som försöker vinstmaximera din verksamhet. Kom inte dragandes med din ålderdomliga affärsmodell genom att krampaktigt hålla fast vid upphovsrätten"?

Tja, jag skulle väl göra vad de flesta här skulle göra, dvs. göra en bedömning av hur troligt det skulle vara att jag skulle gå vinnande ur en process. Om det var Aftonbladet som olovligen publicerat min bild så skulle jag anlita en advokat. Om det var en webbsida i Nordkorea så skulle jag rycka på axlarna och gå vidare.

Det är inte så att jag är emot upphovsrätten, bara att den behöver reformeras. T.ex. borde fildelning privatpersoner emellan inte vara förbjuden och skyddstiderna borde förkortas rejält, tjugo år skulle kanske vara en lämplig tid.

Och jag menar att situationen är liknande så till vida att då som nu så försöker upphovsrättsinnehavarna att vinstmaximera sin verksamhet. Då för 150 år sedan när biblioteken var nya så såg den tidens politiker den kulturgärning de gjorde för samhället och började stöda verksamheten.

Det var först på 1950-talet som biblioteksersättningen skapades, detta som ett kulturpolitiskt stöd. Författaren får en del och övrigt går till allmänt författar stöd. Ersättningen har även inbyggt tak för populära böcker som lånas ut mycket.

De nordiska länderna har varit pionjärer i införandet av biblioteksersättning. Först i världen var Danmark. I dagsläget är det 15 länder som har biblioteksersättning, frankrike diskuterar om man skall införa en sådan det diskuteras även att det skall skapas en EU variant.

Wikipedia:
en rapport år 2002 från Europeiska kommissionen påtalade att biblioteksersättningen i Sverige och flera andra länder strider mot fördraget, eftersom den enbart gynnar inhemska upphovsmän. I de nordiska länderna har biblioteksersättningen nämligen inte varit en del av den internationella upphovsrätten, utan en del av den nationella kulturpolitiken. Andra konsekvenser av detta är att biblioteksersättningen har ett maxbelopp, så att de mest utlånade författarna inte får ersättning i proportion till utlånen, och att ingen ersättning utgår för lån från forskningsbibliotek. Då Sverige inte ändrade sitt system, hotade kommissionen hösten 2004 att dra Sverige inför EG-domstolen.

Vi får nog vara lite tacksamma att våra makthavare som annars gör allt för att vara bäst i EU-klassen här var lite olydiga. Men det är nog en tidsfråga innan EU fördyrat våra bibliotek som man nu håller på att göra med vår apoteksverksamhet.

… Men när det gäller utländska böcker får ju översättaren ersättning.

Man kan bara gratulera översättarna till denna framgång och det är dem väl unnat men rent objektivt ställer jag mig frågande till att översättande skall betraktas annorlunda än annat hantverk där man får betalt för utfört arbete vilket då förstås kan ha olika vilkor som procent på upplagan etc. Jag förmodar att det är sällsynt att översättare ”kreerar” översättningar som inte är beställda.

"Vinstmaximera", det är väl ett riktigt fult ord? Sådant ska man akta sig för, det placerar en i samma fålla som slavdrivare, utsugare, kapitalister och ockrare.
Eller kan vinstmaximering vara en omskrivning för att upphovsrättsinnehavaren försöker leva på sitt skapande?
Vad skulle fotografen, författaren, musikern vara utan att h*n försökte få lön för sitt arbete, och dessutom i proportion till efterfrågan?

"Vinstmaximera" är själva grundbulten i vårt allmänt accepterade marknadsorienterade ekonomiska system. Egennyttan menas driva allting framåt.

Jag har inte hört något om att t.ex. Grisham, Auel, Rowlings etc ondgjort sig över att deras böcker lånas ut flitigt i olika länder med allmänna bibliotek och de får inte mer ersättning än royalty för de böckerna som sålts till biblioteken. Som jag förstått det så är de flesta författare synnerligen positivt inställda till bibliotek då det ökar läsintresset hos befolkningen och därigenom gynnar bokförsäljning rent allmänt.

Numera är all musik som säljs på iTunes Store i formatet 256kbit/s AAC (MP4) utan DRM. Musik som har köpts tidigare med 128kbit/s AAC + FairPlay (DRM) kan uppgraderas till det nya formatet.
Oh, detta måste jag kolla närmare på! Jag köpte ett album som inte låter sig spelas i min telefon eller min föredragna mediaspelare (MediaMonkey). Tyvärr verkar man inte kunna uppgradera låtarna via iTunes, vilket borde ha varit det naturliga...:(

[Edit]Skulle kunna bero på att den skivan inte finns kvar i iTunesStore längre. Undrar om jag vågar bryta mot lagen för att kringgå skyddet...

Skulle kunna bero på att den skivan inte finns kvar i iTunesStore längre.
En del musik försvann i samband med att Apple meddelande att nu var all DRM borta. Några har kommit tillbaks senare, så det kan nog finnas flera anledningar till detta; t.ex. att skivbolagen inte har hunnit leverera nya filer till Apple eller att de helt enkelt vägrar sälja utan DRM.

Hört talas om research?

/Maverick

med bittorent är det populäriateten som avgör hastigheten.
jo mer folk som laddar ner aktull fil desto fortare går det.

redan när gutenberg introduserade tryckpressen börja folk skrika att den skulle stoppas, varför? för skulle böcker börjas trycka skulle ju framför allt kyrkan förlora sin makt, då det oftast var dom som kunde läsa. dom skulle förlora makten att kontrollera folk, då folk själva skulle kunna läsa typ bibelen och se om det prästerna sa verkligen stämnde.

samma sak nu, innan fildelningen slog igenom på allvar hade media industrin makten över vad du skulle lyssna/ se på. men med fildelning har folk själva kunna bestämma vad dom ska lyssna/se på.

slut poäng, allt handlar om makt över folk massan.

"Vinstmaximera" är själva grundbulten i vårt allmänt accepterade marknadsorienterade ekonomiska system. Egennyttan menas driva allting framåt.

Ja då, säger inte emot dig, även om marknadskrafter är ett ämne för sig. Det är bara när jag får "vinstmaximering" i betydelsen särintresse och i förlängningen egoism slängt i ansiktet som jag reagerar, när det i stället handlar om att skydda mina tillgångar från piraters rov.

Ok, om ni vill ha olika mycket betalt för en bild eller en låt beroende på om den ska användas i vinstdrivande syfte, tycker ni det är OK om t.ex. de anställda i kamerafabriken tjänar olika mycket när de tillverkar kameror som ska användas av vinstdrivande företag eller privatpersoner? Och om en privatperson säljer sin egen kamera till ett företag, så ska kameratillverkaren ha en del av priset eftersom den såldes till en privatperson först?

Vanligt med olika priser.

Ok, om ni vill ha olika mycket betalt för en bild eller en låt beroende på om den ska användas i vinstdrivande syfte, tycker ni det är OK om t.ex. de anställda i kamerafabriken tjänar olika mycket när de tillverkar kameror som ska användas av vinstdrivande företag eller privatpersoner? Och om en privatperson säljer sin egen kamera till ett företag, så ska kameratillverkaren ha en del av priset eftersom den såldes till en privatperson först?

http://www.digitalfotografen.se/j15...fotografen/165-att-salja-bild-seminarium.html

http://www.sfoto.se/sff_start/kopasaljabilder.asp
Prisguide och avtalsmallar 2009

I båda exemplen ovan framgår tydligt att en fotograf bör anpassa priset efter vem som är kund och vad bilden ska användas till.
Om man tittar på grosister och butiker har storkunder ofta bättre priser än småkunder. Bara några exempel.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar