Får inte ihop din logik faktiskt, du tycker att vi ska ha typ böter på tomma media skivor för att du förutsätter att alla som köper inspelningsbar media kommer använda dessa till att begå brott. Men om personen som redan betalat böter för ett brott de kan begå, så ska man kunna dömas en gång till?
Det förutsätter jag inte. Troligen är det relativt låg procent som gör det numer. Kassettavgiften kom till innan CD skivor och piratkopiering över nätet överhuvudtaget var en stor fråga. Visst det fanns en del datornördar (som jag själv) som sysslade med sådant väldigt tidigt. Men större delen av piratkopiering på den tiden var från skiva till kassettband. Men redan då var det ett problem för musikindustrin och filmindustrin, dit hör även VHSkopieringen. Hur många var det som inte såg på piratkopierade eller insmugglade VHSband på 80-talet? Och ärligt talat, hur många kasettband köpte man då, som man inte använde till att piratkopiera? Ganska få i förhållande till den totala försäljningen skulle jag tro.
Hade folket låtit bli att piratkopiera då, så hade aldrig den avgiften diskuterats överhuvudtaget. Och till och med jag visste att det var olagligt att hyra filmer och kopiera då, som 8-10-åring. Jag visste att det var fel, men gjorde det ändå. Jag hade med andra ord större testiklar då, än vad dagens 30 åringar har, som sitter och bölar om att de inte får saker gratis och att det visst är lagligt och ska så vara.
Tycker du även att alla som köper en bil varje månad ska betala 500kr i fortkörningsböter, för de har ju faktiskt möjlighet att köra för fort och bör då betala lite böter varje månad, om de sedan även faktiskt kör för fort och åker fast så får de betala en gång till.
Du betalar ju skatter och avgifter på dina utsläpp på bilen. Både vid köp och varje gång du tankar. Så varför inte. Jag betalar ju skatt för att de som blir skadade i trafiken på grund av brottslingar (fartdårar, rattfyllerister, undermåliga bilar) etc. Inte gnäller jag för det. Fast jag inte ens har en bil och kan fartsynda själv.
Min enda slutsats är att du själv tjänar pengar på en sjuk privatskatt, ingen annan kan tycka att den är rätt. Men vi har ju idag sett hur mediabranschen har sina fingrar djupt in i det svenska rättsväsendet så man inte bara kan köpa poliser man kan även köpa domare, så att köpa egna skatter är ingen större konst.
Gör det då, om det inte är någon konst. Eftersom det är så diaboliskt som Piratpartiet och 80-talister verkar tro, så lär det ju vara en plan skapad av Hin Hole själv. Samma puckon som uppviglar folk till att planka på tunnelbanan. Bränna sprit själva. Lura lapplisor. Lura fartkameror. Lura vägtullar etc.
Där har du en djupt rotad mentalitet i sverige. En liten anekdot som jag finner rätt rolig varje gång jag kommer att tänka på det. En pappa till en vän åt mig fick sin bilstereo stulen. Han svor och skrek om samhällets förfall och att det var brottslingar överallt. Man kunde inte lämna något utan uppsikt någonstans. Två veckor senare frågade han om jag visste någon som hade en bilstereo till salu "gärna lite av den gråare sorten.". Dvs. han ville ha tag på en stulen bilstereo. De är ju billiga och bra. Precis som musik/mjukvara/bilder man inte själv producerat, så är det bra när de är lite gråare.