Annons

Drönarflygning intill Gamla Stan / Helikopterplatta...

Produkter
(logga in för att koppla)
Lite märkligt att åklagaren tar så lätt på sitt misstag att använda hovets webplats som lagrum för ett åtal.

Jäkligt rörigt område?
 
Hovets säkerhetschef ringde precis upp mig för att innan helgen meddela att han ska verka för förändring angående avbildningsförbuden så att dessa blir mer i tiden riktiga. Det verkar som att det redan är i förändring.

Angående åtalspunkten avbildningsförbud för drönaroperatören tror jag den kommer ogillas av tingsrätten.
 
Luftfartsförordningen är förvisso skriven på svenska. Förmodligen är Transportstyrelsens beslut om att inrätta ES R113 också skrivet på svenska. Har du en länk till det beslutet?

AIP är dock den publikation som piloter använder dagligdags (oftast filtrerad i en kommersiell publikation) för att ta reda på hur luftrummet ser ut, så en utbildad pilot skulle knappast komma undan som drönarpiloten gjorde, men nu är det andra tider.
 
Fallet på Arlanda lades ned där en besättningsman flög drönare över taxibanor. Märkligt kan jag tycka då man borde kunna kräva att en kapten eller styrman skulle ha bättre koll än att dra upp en drönare där.

Det jag har angående Gamla stan och Transportstyrelsen är dess denaste svar angående väntan på hovrätt. Uppdatersd länk som jag tidigare publicerat här.
 
Finns det en motivering till nedläggningen av Arlandafallet?

Jag ringde till Arlandapolisen om det strax efter att det hände och fick i princip inte veta någonting, utan uppmanades att ringa tillbaka senare (lite luddigt om det handlade om veckor eller månader) men tröttnade på det.
 
Finns det en motivering till nedläggningen av Arlandafallet?

Jag ringde till Arlandapolisen om det strax efter att det hände och fick i princip inte veta någonting, utan uppmanades att ringa tillbaka senare (lite luddigt om det handlade om veckor eller månader) men tröttnade på det.
Standardsvar vid nedläggning, brott kan ej styrkas.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar