Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Drönarerfarenheter

Produkter
(logga in för att koppla)
Mm, fungerar mycket smidigt. Tyvärr bor jag närmare än 5 km från flygplatsen och måste ringa varenda gång, även om jag bara vill göra en låg testflygning. Vilket gör att jag har haft ganska mycket kontakt med dem, men som sagt väldigt bra att ha att göra med.

Så de ger tillstånd för att flyga med drönare (upp till vilken höjd?) inom 5km-gränsen från den vanliga flygplatsen? Nu är det ju lite trafik men hur funkar det praktiskt, får du hålla uppsikt eller ringer de när det kommer plan? Det flyger ju ändå några plan i timmen.
 
Så de ger tillstånd för att flyga med drönare (upp till vilken höjd?) inom 5km-gränsen från den vanliga flygplatsen? Nu är det ju lite trafik men hur funkar det praktiskt, får du hålla uppsikt eller ringer de när det kommer plan? Det flyger ju ändå några plan i timmen.
När man bor närmare än 5 km från flygplatsen får du inte lyfta överhuvudtaget utan att kontrollera med flygtornet. Är du utanför det området men inom en kontrollzon så får du flyga upp till 50 m utan att kolla först. Men när jag väl fått klartecken från flygledningen är det vanlig höjd (120m) som gäller. Dock måste jag vara tillgänglig på mobilen, oftast vet jag att jag kan flyga en viss tid innan nästa flyg kommer, men om det dyker upp något oplanerat flyg så ringer de mig så får jag ta ned drönaren.
 
Dock måste jag vara tillgänglig på mobilen, oftast vet jag att jag kan flyga en viss tid innan nästa flyg kommer, men om det dyker upp något oplanerat flyg så ringer de mig så får jag ta ned drönaren.

Har haft samma goda kontakt med flygplatsen i Halmstad när jag har flugit i centrum. Så länge de vet var och när man flyger och att de kan få tag på en om förutsättningarna ändras, så har jag inte haft några problem med att flyga närmare än 5 km.

Då hade jag större problem i Karlskrona, för det tog ett tag att reda ut vad som gällde med luftrummet där.


/ Kiwi
 
Jag har tänkt flyga i Uppsala ett par gånger men av någon anledning får man inte flyga över 10 meter när flygplatsen är öppen. VÄLDIGT begränsande.

Det finns gott om tid att flyga när tornet är stängt (stänger 12:30 på fredagar och har stängt hela helgerna, men man måste alltid ringa och kolla om någon svarar). Alla militära flygfält har begränsningen på 10 meters höjd (och 5 Km från banorna förstås).

Helikopterplattan vid Akademiska och dess 1000-meterszon bör man förstås undvika, men om man ändå vill ha tillstånd att flyga där behöver man kontakta dem flera dagar i förväg (via mejl). Med tanke på att det är tämligen tät helikoptertrafik där är det nog inte så enkelt att få tillstånd för nöjesflygning/-fotografering som det handlar om för mig.
 
Det finns gott om tid att flyga när tornet är stängt (stänger 12:30 på fredagar och har stängt hela helgerna, men man måste alltid ringa och kolla om någon svarar). Alla militära flygfält har begränsningen på 10 meters höjd (och 5 Km från banorna förstås).

Misstänkte det militära, jag gjorde f ö min militärtjänst i flyget.

Helikopterplattan vid Akademiska och dess 1000-meterszon bör man förstås undvika, men om man ändå vill ha tillstånd att flyga där behöver man kontakta dem flera dagar i förväg (via mejl). Med tanke på att det är tämligen tät helikoptertrafik där är det nog inte så enkelt att få tillstånd för nöjesflygning/-fotografering som det handlar om för mig.

Jo plattorna är som sagt problematiska, speciellt vid sjukhus.

Jag fick en bild kritiserad för att jag hade flugit på gränsen till Bromma, killen var pilot och tyckte sig ha koll. Han hade rätt i att jag hade flugit på gränsen, men jag hade flugit på söndag förmiddag, typ enda tid Bromma är stängt. Lite kul att kunna påpeka att alla hans flygbilder bröt mot spridningsreglerna och andra bilder mot upphovsrättsreglerna.

En annan gång blev jag påhoppad av två säpoagenter när jag tänkte flyga centralt, det var nära ett Afs-valmöte som jag var helt ointresserad av. Fick vänta en stund till de kontaktat överordnade och fick sen klartecken att flyga.
 
har en Mavic air som jag flyger med! Filmar nog mest med den, men tycker den funkar utmärkt till att foto med också. Med ND filter på så kan man få till riktigt fina bilder. Men som sagt, använder den mest till att filma med. Här är några exempel: https://www.youtube.com/channel/UCRVEQYqXdJ7-P8xdINQ2r9Q

Kul och fint!

Ett tips om de lutande horisonterna, åtminstone min Mavic hade också lutande horisonter men om man väntar lite innan man börjar filma fixar den det själv.
 
Bör nog undvikas....

När man bor närmare än 5 km från flygplatsen får du inte lyfta överhuvudtaget utan att kontrollera med flygtornet. Är du utanför det området men inom en kontrollzon så får du flyga upp till 50 m utan att kolla först. Men när jag väl fått klartecken från flygledningen är det vanlig höjd (120m) som gäller. Dock måste jag vara tillgänglig på mobilen, oftast vet jag att jag kan flyga en viss tid innan nästa flyg kommer, men om det dyker upp något oplanerat flyg så ringer de mig så får jag ta ned drönaren.

Antagligen så är dom snällare än vad som är lämpligt. De finns ett dokument inom EU som reglerar luftrums trafik (SERA) Där finns det bestämmelser om dubbelriktad förbindelse och transponder för allt som kan flyga inom kontrollzon. Inga undantag medges. Anledningen att jag känner till detta är att jag sysslar med hängflyg och försökt få till ett samarbete med en flygplats som ligger i närheten av ett flygbart ställe för hängflyg. Att det inte går nåt flyg under helgerna spelar ingen roll, är det kontrollerad zon så är det. Radio och transponder är inget man kan ta med sej varken med hängflyg eller drönare. Men de är ju kul att det finns människor som är hjälpsamma även om de är mycket tveksamt om dom har befogenhet för det dom lovar ;-)

ThomasR
 
Antagligen så är dom snällare än vad som är lämpligt. De finns ett dokument inom EU som reglerar luftrums trafik (SERA) Där finns det bestämmelser om dubbelriktad förbindelse och transponder för allt som kan flyga inom kontrollzon. Inga undantag medges. Anledningen att jag känner till detta är att jag sysslar med hängflyg och försökt få till ett samarbete med en flygplats som ligger i närheten av ett flygbart ställe för hängflyg. Att det inte går nåt flyg under helgerna spelar ingen roll, är det kontrollerad zon så är det. Radio och transponder är inget man kan ta med sej varken med hängflyg eller drönare. Men de är ju kul att det finns människor som är hjälpsamma även om de är mycket tveksamt om dom har befogenhet för det dom lovar ;-)

ThomasR

Ursäkta nu hänger jag inte riktigt med. Menar du att drönaren måste ha en transponder på sig så flygledningen kan hålla koll på vart drönaren är? Tror du har fel, så här står det på luftfartsverkets sida:

Nya drönarregler från 1 februari 2018
  • Den maximala flyghöjden för de allra flesta drönare är 120 meter över mark i okontrollerad luft.
  • Drönare på max 7 kilo (som flyger i max 90 km/h), får flyga i en flygplats kontrollzon utan tillstånd från flygtrafikenheten, om du flyger 5 kilometer från start- landningsbanan och upp till 10 meter (vid militära eller särskilda utpekade flygplatser) eller 50 meter (övriga flygplatser) över mark.
  • Har du tänkt flyga närmre än 1 kilometer från en helikopterflygplats måste du ta kontakt med berörd helikopterflygplats. För att komma i kontakt med dessa se AIP, del AD 1.1 – förutsättningar för användarbarhet. Från s. 13.
  • Alla drönare ska ha en märkning med namn och kontaktuppgifter till ägaren.
  • Flygning inomhus omfattas inte av reglerna.
  • Förenklade krav vid flygning i mörker – endast krav på belysning.
  • Förenklat tillstånd för drönare som väger över 7 – 25 kg och som flygs inom synhåll (fås av Transportstyrelsen)
  • Möjlighet för modellflygklubbar (föreningar) att fortsätta flyga enligt egna stadgar, efter godkännande av Transportstyrelsen.
  • Nya typer av tillståndskategorier för speciella typer av flygningar, som till exempel flygning utom synhåll och på hög höjd.
Källa: http://www.lfv.se/tjanster/informationstjanster/lfvs-dronarkarta
Står ingenting om det du uppger.

Edit: Jag har haft fel förr, och kanske missuppfattat något i din text, annars får du gärna visa källa till dit påstående.
 
Ursäkta nu hänger jag inte riktigt med. Menar du att drönaren måste ha en transponder på sig så flygledningen kan hålla koll på vart drönaren är? Tror du har fel, så här står det på luftfartsverkets sida:

Nya drönarregler från 1 februari 2018
  • Den maximala flyghöjden för de allra flesta drönare är 120 meter över mark i okontrollerad luft.
  • Drönare på max 7 kilo (som flyger i max 90 km/h), får flyga i en flygplats kontrollzon utan tillstånd från flygtrafikenheten, om du flyger 5 kilometer från start- landningsbanan och upp till 10 meter (vid militära eller särskilda utpekade flygplatser) eller 50 meter (övriga flygplatser) över mark.
  • Har du tänkt flyga närmre än 1 kilometer från en helikopterflygplats måste du ta kontakt med berörd helikopterflygplats. För att komma i kontakt med dessa se AIP, del AD 1.1 – förutsättningar för användarbarhet. Från s. 13.
  • Alla drönare ska ha en märkning med namn och kontaktuppgifter till ägaren.
  • Flygning inomhus omfattas inte av reglerna.
  • Förenklade krav vid flygning i mörker – endast krav på belysning.
  • Förenklat tillstånd för drönare som väger över 7 – 25 kg och som flygs inom synhåll (fås av Transportstyrelsen)
  • Möjlighet för modellflygklubbar (föreningar) att fortsätta flyga enligt egna stadgar, efter godkännande av Transportstyrelsen.
  • Nya typer av tillståndskategorier för speciella typer av flygningar, som till exempel flygning utom synhåll och på hög höjd.
Källa: http://www.lfv.se/tjanster/informationstjanster/lfvs-dronarkarta
Står ingenting om det du uppger.

Edit: Jag har haft fel förr, och kanske missuppfattat något i din text, annars får du gärna visa källa till dit påstående.

Du har helt rätt, efter lite efterforskning så hittade jag också undantag för saker som väger mindre än 7 kg och hastigheter under 90 km/h att flyga i CTR TIZ/RMZ.
Synd att de inte gäller saker tyngre än 7 kg, typ hängglidare med pilot ;-)

ThomasR
 
Idag tecknade jag en drönarförsäkring (alltså ansvarsförsäkring) hos Svedea, då jag insåg att det kan bli rätt dyrt att inte ha en också när man enbart flyger och fotograferar för sitt eget höga nöjes skull. Om maskinen av en eller annan anledning skulle trilla ner på något eller någon är det inte alls säkert att det täcks av hemförsäkringen, och då kan man bli fattig!

Försäkringen kostar för mig 1400:- per år, vilket jag inte tycker är några stora pengar så jag kan rekommendera alla att kolla hur era villkor ser ut i hemförsäkringen.
 
Idag tecknade jag en drönarförsäkring (alltså ansvarsförsäkring) hos Svedea, då jag insåg att det kan bli rätt dyrt att inte ha en också när man enbart flyger och fotograferar för sitt eget höga nöjes skull. Om maskinen av en eller annan anledning skulle trilla ner på något eller någon är det inte alls säkert att det täcks av hemförsäkringen, och då kan man bli fattig!

Försäkringen kostar för mig 1400:- per år, vilket jag inte tycker är några stora pengar så jag kan rekommendera alla att kolla hur era villkor ser ut i hemförsäkringen.

Jag betalar det fyrdubbla, jag ska kolla dem. Hemförsäkring gäller inte i mitt fall då jag är företagare.
 
Göra dokumentärfilm

Hej,
Har köpt en Dji pro 2 i syfte att publicera film och foto. Vill i framtiden få ihop material till en dokumentärfilm likt filmen HOME som finns på Youtube. Har tänkt att filma i städer och natur. Har ni några erfarenheter om huruvida man får sprida detta material senare? Antar att jag behöver kontakta lantmäteriet och motsvarande parter utomlands för tillstånd. Om filmen är av bra kvalitet och intressant för mediebolag eller annat att publicera hur går jag tillväga då? Gör detta som privatperson med stort intresse för natur och samhälle, vill i framtiden kunna tjäna pengar på detta sätt men vet inte vart jag ska börja. Har ni några erfarenheter kring detta?
Tack
 
Hej,
Har köpt en Dji pro 2 i syfte att publicera film och foto. Vill i framtiden få ihop material till en dokumentärfilm likt filmen HOME som finns på Youtube. Har tänkt att filma i städer och natur. Har ni några erfarenheter om huruvida man får sprida detta material senare? Antar att jag behöver kontakta lantmäteriet och motsvarande parter utomlands för tillstånd. Om filmen är av bra kvalitet och intressant för mediebolag eller annat att publicera hur går jag tillväga då? Gör detta som privatperson med stort intresse för natur och samhälle, vill i framtiden kunna tjäna pengar på detta sätt men vet inte vart jag ska börja. Har ni några erfarenheter kring detta?
Tack
Efter tillstånd får man efteråt sprida. Ska du flyga i städer får du hålla extra koll på att du inte flyger över människor.

Drönarförare som hamnat i kläm med rättvisan i Sverige har flugit i temporära restriktionsområden, så se till att undvika det.
(Sweden rock, Malmöfestivalen, Lundakarnevalen)
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar