Ta dom för vad dom är.
Hallå, ny här på fotosidan och får nog anses som ny innom både foto och drönare, trots att jag haft både kamera och olika drönare i många år... (fortfarande lika kass på att använda bäggedera dock
)
Ville bara flika in lite i diskussionen om bild och filmkvalitetet på dagens drönare.
Efter att ha läst många trådar på framförallt andra forum om hur undermålig bilderna blir, och hur dålig kvalitet på filmerna det är osv osv...
Det verkar som att många förväntar sig kvalitet som vida överskrider det en dyr systemkamera klarar av, framförallt i dåligt ljus.Och vist, det vore ju kanon!
Men ofta gämförs drönarna med just bra och dyra systemkameror, vilket blir ganska missvisande då hela drönaren ofta kostar mindre än den kameran de jämförs med, och framförallt så är kameran mindre...
Att gämföra en mavic Air, med en Canon 1dx utrustad med ett ljusstarkt superobjektiv, monterad på stativ, med lång slutartid på ISO 100 en mulen höstkväll är ju kanske inte helt relevant menar jag. Även om drönarna i dag är förvånande stadig så är den ju inte att gämföra med ett stativ, än iaf.
En del jämför ju kvaliteten på drönarbilderna med mobilbilder, och även där är ju flera av drönarna fortfarande billigare än många av dagens mobiltelefoner...
Tar man de för vad de faktiskt är, är de ju fantastiska redan med dagens teknik och kvaliteten duger gott och väll för de flesta vanliga dödliga (och faktiskt för många profs med vad det verkar) , och användningsområdet är ju näst intill obegränsat.
Ville väl egentligen bara poängtera att ni som tittar på att skaffa en drönare, kanske får ta bildkvalitet snacket med en nypa salt, framförallt där man gämför äpplen och päron.
När det gäller DJIs program, så är det ju egentligen snarare ett val mellan hur portabel kontra hög kvalitet man egentligen behöver, och till vilket pris...spark, Air, Pro, Phantom eller inspire?
Valde själv en Mavic Air, för att jag ska kunna ha med den överallt. Den Phantom 3a jag hade innan låg alltid kvar hemma för jag inte orkade släpa med den. Har massor med filmer över närområdet hemmavid, men inga från mina turer till fots eller cykel?
Lite avkall på batteritid och kvalitet gämfört med både mavic Pro och Phantom, men den får alltid plats i packningen, och är den iaf med ökar ju chansen att jag faktiskt använder den, och en "dålig" bild är väl alltid bättre än ingen bild.
Så nu ska jag väl bara lära mig utnyttja den oxå...