** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Drönare - nybörjarfrågor

Produkter
(logga in för att koppla)
Grymt!! Jag är sugen på en Mini 3 Pro och har på flera håll frågat efter avtonade filter till drönare men mer eller mindre blivit dumförklarad :)
Hos Amazon hittar man många udda fotoprylar som inte tas hem av svenska återförsäljare. Det mesta kommer direkt från Kina, förstås. Räkna med att leveranstiden kan vara några veckor.

Om du skaffar Mini 3 Pro så rekommenderar jag också en uppsättning ND-filter i olika styrkor, ND16/64/256. Mini 3 Pro har nämligen fast bländare f/1,7, vilket ger extremt korta slutartider i fullt dagsljus. Ibland behöver man dämpa ljuset.

Jag funderar på att köpa ett ND1000 också, för ibland räcker inte ens ND256.

Senast ändrad:
Hos Amazon hittar man många udda fotoprylar som inte tas hem av svenska återförsäljare. Det mesta kommer direkt från Kina, förstås. Räkna med att leveranstiden kan vara några veckor.

Om du skaffar Mini 3 Pro så rekommenderar jag också en uppsättning ND-filter i olika styrkor, ND16/64/256. Mini 3 Pro har nämligen fast bländare f/1,7, vilket ger extremt korta slutartider i fullt dagsljus. Ibland behöver man dämpa ljuset.

Jag funderar på att köpa ett ND1000 också, för ibland räcker inte ens ND256.

Jag brukar klara mig utan ND-filter. Eftersom jag helst fotar i gryning och skymning har jag snarare motsatt problem. Därav tankar på att uppgradera från Mini 2. Men visst, ibland blir det lite för ljust. Jag har dock hittills aldrig sett några problem för den typen av klipp jag filmar, men om man skulle flyga snabbt och nära mark så märks det såklart.

Jag brukar klara mig utan ND-filter. Eftersom jag helst fotar i gryning och skymning har jag snarare motsatt problem. Därav tankar på att uppgradera från Mini 2. Men visst, ibland blir det lite för ljust. Jag har dock hittills aldrig sett några problem för den typen av klipp jag filmar, men om man skulle flyga snabbt och nära mark så märks det såklart.
Jag tar bara stillbilder med min drönare, och det är inte alltid man vill frysa situationer med korta slutartider. Tvärtom jagar jag ofta exponeringstider mellan 1/15 och 2 sek, för att exempelvis skapa rörelse i rinnande vatten eller i baklyktorna på bilar. Det var enklare med min gamla Mavic 2 Pro med justerbar bländare 2,8-11.

Ska man lyckas med exponeringar runt sekunden så bör det helst vara vindstilla.

Här kommer en ny nybörjarfråga, kan man använda en 65 W USB-C laddare avsedd för en PC för att ladda drönarbatteri för Mini 3 pro ?
(Jag ser att i specifikationen för laddaren nämns olika ström- och effektvärden för olika spänningsvärden för output, men är den intelligent nog att inte välja för höga värden för drönarbatteri ?)

Då passar jag också på att fråga, eftersom jag har en likadan drönare.
Mina RAW (DNG) bilder får en grönaktig vinjettering som är omöjlig att bli av med på något bra sätt. Jag har testat med Capture one och Affinity photo.
Det syns tydligast vid t.ex. ytor med snö eller sand.
JPEG lider inte av problemet.

Är det något som känns igen?
jag testade ett program för Linux som löste problemet. Du kan ladda ned råfilerna härifrån https://discuss.pixls.us/t/wierd-colour-casts-around-the-image-dji-mini-2-drone/39808/5?u=peter

Men bäst skulle vara att ha det i ens råkonverterare.

Tack för tipset! Jag ska kolla in det.
Jag har redan kompilerat filerna till en körbar fil. Testade att föra över den till min andra dator och det gick att köra den därifrån utan att kompilera på nytt, så om du har exempelvis Ubuntu kan du få filen av mig direkt och konvertera alla bilder du har. Funkar på filer från Mavic Pro och Mavic Mini 2 vad jag sett än så länge.

Jag har köpt mina från amazon.se, både till min förra Mavic 2 Pro och till min nuvarande Mini 3 Pro.

Här är ett exempel.

Med ett filter på en mini så går den säkerligen över 250g och blir förmodligen olaglig. Om nu inte filtret är lättare 0.2-0.5g, vilket är vad dom olika mini väger under 250g.

I USA är det lagligt att flyga en drönare som är typgodkänd under 250g med extra saker som gör den tyngre, men då enligt lagarna som gäller för tyngre drönare. I EU är det inte lagligt, därav säljs det större DJI-batteriet endast i USA.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar