Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Drönare - nybörjarfrågor

Produkter
(logga in för att koppla)

Jan af Lisö

Aktiv medlem
Jag har flugit de första gångerna med min nya DJI Mini 3 pro och kommer säkert med flera nybörjarfrågor, som börjar nu:
1. Med vilket program skall jag öppna .dat filer för att få ut något vettigt ur dessa ?
2. Vad tycker Ni om bildkvalié, hittills har jag varit besviken, kanske gör något fel, skall testa mer, några tips för bra kvalite på stillbilderna ?
 
Jag har flugit de första gångerna med min nya DJI Mini 3 pro och kommer säkert med flera nybörjarfrågor, som börjar nu:
1. Med vilket program skall jag öppna .dat filer för att få ut något vettigt ur dessa ?
2. Vad tycker Ni om bildkvalié, hittills har jag varit besviken, kanske gör något fel, skall testa mer, några tips för bra kvalite på stillbilderna ?
Svarar på nr 2. Jag har också en Mini 3 Pro. Hade tidigare en Mavic 2 Pro.

De flesta som är vana vid moderna systemkameror blir initialt besvikna på drönare i konsumentprisklassen. Bildkvalitén går inte att jämföra. Så är det bara. Små sensorer och lättviktsdesign har sitt pris.

Några enkla tips:
Kör helst ISO 100 och välj hellre långa exponeringstider om nödvändigt. Drönare är förvånansvärt stabila när det inte blåser. Det går att plåta skarpt på 1-2 sekunders exponeringstid. Kör man en ”burst” på 5 eller 7 bilder så får man ofta någon skarp.
Mini 3 Pro är dock betydligt mer vindkänslig än den större Mavic 2 Pro.
Testa panoramalägena - de funkar över förväntan! Glöm dock inte att ställa in att alla delbilder ska sparas separat. Ofta blir panoramor snyggare när man monterar ihop bilderna i Lightroom.
Skaffa ett avtonat gråfilter. Ofta nödvändigt för att dämpa kontrasten i bilder med horisont. Alternativt kan man gaffla och lägga ihop flera exponeringar i efterhand.

Mini 3 Pro har också ett ”48MP”-läge, men det är interpolerade pixlar. Jag testade 48MP i början, men tycker inte att skillnaden mot 12MP är stor. 48MP-bilder ser mer syntetiska ut och tar större plats på minneskortet.

.DAT-filer har jag aldrig sett något behov av att öppna. Vet inte ens vad de är till för.

Lycka till!
 
Senast ändrad:
Jag har flugit de första gångerna med min nya DJI Mini 3 pro och kommer säkert med flera nybörjarfrågor, som börjar nu:
1. Med vilket program skall jag öppna .dat filer för att få ut något vettigt ur dessa ?
2. Vad tycker Ni om bildkvalié, hittills har jag varit besviken, kanske gör något fel, skall testa mer, några tips för bra kvalite på stillbilderna ?
Är inte säker på att du ska öppna .dat-filerna.
De är krypterade och om du googlar runt kommer du finna att det inte är helt lätt. Filen är tydligen avsedd för DJI internt.
 
Svarar på nr 2. Jag har också en Mini 3 Pro. Hade tidigare en Mavic 2 Pro.

Då passar jag också på att fråga, eftersom jag har en likadan drönare.
Mina RAW (DNG) bilder får en grönaktig vinjettering som är omöjlig att bli av med på något bra sätt. Jag har testat med Capture one och Affinity photo.
Det syns tydligast vid t.ex. ytor med snö eller sand.
JPEG lider inte av problemet.

Är det något som känns igen?
 
Då passar jag också på att fråga, eftersom jag har en likadan drönare.
Mina RAW (DNG) bilder får en grönaktig vinjettering som är omöjlig att bli av med på något bra sätt. Jag har testat med Capture one och Affinity photo.
Det syns tydligast vid t.ex. ytor med snö eller sand.
JPEG lider inte av problemet.

Är det något som känns igen?
Intressant. Det har jag inte märkt av. Har inte drönarfotat snölandskap med Mini 3 Pro ännu. Har du något bildexempel? (Men visa inget som saknar spridningstillstånd…😉)
 
Senast ändrad:
Då passar jag också på att fråga, eftersom jag har en likadan drönare.
Mina RAW (DNG) bilder får en grönaktig vinjettering som är omöjlig att bli av med på något bra sätt. Jag har testat med Capture one och Affinity photo.
Det syns tydligast vid t.ex. ytor med snö eller sand.
JPEG lider inte av problemet.

Är det något som känns igen?
Det beror på colour shading som är olik för varje färgkanal. Att göra en objektivkorrigering med Lensfun (som Affinity Photo använder) fungerar inte eftersom den korrigerar alla färgkanaler likvärdigt. I DNG-filen finns det inbakad metadata som behöver tolkas, OpCodeList3

Adobe har stöd för OpCodeList3.
darktable fick förra året stöd för OpCodeList2 men inte 3.

Problemet för darktable och OpCodeList3 beskrivs här:

It would be a simple one line change to have the Adobe DNG SDK also perform the OpcodeList3 processing in addition to the OpcodeList2 processing, but that would mean the Adobe DNG SDK also has to demosaic the image in between.

Man blir låst till den färginterpoleringsmetod Adobe använder, AHD, i stället för att kunna vara flexibel och använda mer lämpade färginterpoleringsmetoder.
 
Senast ändrad:
Det beror på colour shading som är olik för varje färgkanal. Att göra en objektivkorrigering med Lensfun (som Affinity Photo använder) fungerar inte eftersom den korrigerar alla färgkanaler likvärdigt. I DNG-filen finns det inbakad metadata som behöver tolkas, OpCodeList3

Adobe har stöd för OpCodeList3.
darktable fick förra året stöd för OpCodeList2 men inte 3.

Problemet för darktable och OpCodeList3 beskrivs här:

It would be a simple one line change to have the Adobe DNG SDK also perform the OpcodeList3 processing in addition to the OpcodeList2 processing, but that would mean the Adobe DNG SDK also has to demosaic the image in between.

Man blir låst till den färginterpoleringsmetod Adobe använder, AHD, i stället för att kunna vara flexibel och använda mer lämpade färginterpoleringsmetoder.

Tack för ett bra (men dåligt för mig) svar! Jag får hålla till godo med JPEG då.
Det är ju bra att drönaren fixar att korrigera för detta när den gör en JPEG.
 
Det är något år sedan jag tittade på detta men om jag minns rätt så var i princip allt på drönaren krypterat. Företagshemligheter eller spioneri, vem vet.

Däremot så innehåller applikationen i mobilen loggar i antingen txt eller dat format. Dessa går att öppna upp i AirData, FlightReader eller CsvView så att man kan få mycket av informationen om rut (GPS karta) och användarinput. När Mini lanserades så var det vanligt att dela dessa filer på forum för att få hjälp om varför drönarna plötsligt flög iväg och var de kan ha landat. CsvView är gratis, AirData har ett gratissegment och jag tror FlightReader alltid kostar.

Här är info om var man hittar filerna:


Jag har inte tittat på det tidigare men verkar som att deras egen handkontroll kör någon inbyggd Android-version så att man hämtar info från den på samma vis som om man hade hämtat den från mobilen:

 
Då börjar säkert konspirationsteorierna om kinesiskt spionage krypa fram.

Det är inga konspirationsteorier med tanke på mobiltelefoner, övervakningskameror och robotdammsugare som skickar hem data till "moderskeppet" i Kina etc.

Nu har jag iofs inga illusioner om att detsamma inte skulle gälla andra tillverkare men vissa länder känns mer otrevliga än andra.
 
Som nämnts lite som hastigast i tråden:

Ska du lägga upp bilder/filmer med horisont på nätet? Ansök om spridningstillstånd från Lantmäteriet.

Skickar du in materialet till dem i dag, så får du vänta till ungefär början av april innan du veta om du får lägga upp den på exempelvis Instagram.


/ Kiwi
 
Intressant. Det har jag inte märkt av. Har inte drönarfotat snölandskap med Mini 3 Pro ännu. Har du något bildexempel? (Men visa inget som saknar spridningstillstånd…😉)
Här är skärmdumpar på JPEG respektive RAW/DNG. Bilden är tagen i Spanien så lantmäteriet behöver inte bry sig.
Screen Shot 2023-01-03 at 21.56.36.pngScreen Shot 2023-01-03 at 21.56.26.png
 
Här är skärmdumpar på JPEG respektive RAW/DNG. Bilden är tagen i Spanien så lantmäteriet behöver inte bry sig.
Visa bilaga 168036Visa bilaga 168037
Wow, det var en tydlig skillnad! Jag har inte sett detta i mina DNG-bilder. Jag använder Lightroom.

Edit: Kikade snabbt igenom mina DNG-bilder från Mini 3 Pro en gång i Lightroom. Jag ser inte detta gröna färgstick som du visar.
 
Senast ändrad:
Wow, det var en tydlig skillnad! Jag har inte sett detta i mina DNG-bilder. Jag använder Lightroom.

Edit: Kikade snabbt igenom mina DNG-bilder från Mini 3 Pro en gång i Lightroom. Jag ser inte detta gröna färgstick som du visar.

Aha, intressant. Det kan ju vara ett fel på min drönare, eller så får jag ge efter och skaffa lightroom. Eller köra med JPEG, det funkar ju också.
Tack för info!
 
Wow, det var en tydlig skillnad! Jag har inte sett detta i mina DNG-bilder. Jag använder Lightroom.

Edit: Kikade snabbt igenom mina DNG-bilder från Mini 3 Pro en gång i Lightroom. Jag ser inte detta gröna färgstick som du visar.
 
Det beror på colour shading som är olik för varje färgkanal. Att göra en objektivkorrigering med Lensfun (som Affinity Photo använder) fungerar inte eftersom den korrigerar alla färgkanaler likvärdigt. I DNG-filen finns det inbakad metadata som behöver tolkas, OpCodeList3

Adobe har stöd för OpCodeList3.
darktable fick förra året stöd för OpCodeList2 men inte 3.

Problemet för darktable och OpCodeList3 beskrivs här:

It would be a simple one line change to have the Adobe DNG SDK also perform the OpcodeList3 processing in addition to the OpcodeList2 processing, but that would mean the Adobe DNG SDK also has to demosaic the image in between.

Man blir låst till den färginterpoleringsmetod Adobe använder, AHD, i stället för att kunna vara flexibel och använda mer lämpade färginterpoleringsmetoder.
Tack så mycket!
 
...
Skaffa ett avtonat gråfilter. Ofta nödvändigt för att dämpa kontrasten i bilder med horisont. Alternativt kan man gaffla och lägga ihop flera exponeringar i efterhand.

Avtonat gråfilter för drönare har jag sökt länge men inte hittat - finns det? Har du i så fall länk till butik?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.