Det svåra är väl att bedöma vad som är en störning? Var går gränsen? Säg att jag fotar en ormvråk från ett gömsle. Ormvråken flyger iväg, möjligen för att den har uppmärksammat klicket från min kamera inne i gömslet. Har jag då stört ormvråken? Bör bilderna slängas?
I naturreservat.
Vi stör.
Bara genom att gå runt där, stör och skrämmer vi stora och små djur.
Vi till och med dödar.
Den feta larven jag berättade om räddades, men flera myror trampades ihjäl i närheten.
Sländan jag fotade där igår.
Jag "jagade" den inte, den kom tillbaka till samma ställe när jag fotat klart, men, visst, i någon mån blev den nog störd.
Jag bär en konflikt inom mig.
Jag älskar att vara i naturen, jag tycker livet som sådant är helt fantastiskt. Samtidigt skäms jag för att vara människa, för vad vi som art ställer till med här på planeten. Jag skäms även för min "andel".
Så ser verkligheten ut. Tyvärr.
Jag tänker:
Man får göra sitt bästa, helt enkelt, inom rimlighetens gränser.
Det handlar om tankesätt, känslor, handlingar, inriktning, mm.
Perfekt blir man aldrig, men man kan alltid försöka sträva åt rätt håll.
I att starta den här tråden, med hela ditt resonemang här, även tankegångarna här ovan, visar du att du anstränger dig för att vara ansvarsfull mot naturen och livet där.
Samma gäller för i princip alla i den här tråden, och det gör mig glad.
Men, bara "i princip alla".
Det finns en person, som utan sammanhang med vad som tidigare skrivits, deklarerar att han skulle minsann inte ta bort ett kort som kommit till stånd när ett djur blivit stört.
Inte ens om den animala fotomodellen själv begär det !!!!!
(Att ta till berättelser från fablernas värld för att visa hur man tänker, har hänt förr i människans historia.)
Det var alltså han som startade denna diskussion, inte jag.
Jag vet inte vad som ligger bakom ett sådant inlägg, varför just det skrevs av allt som skulle kunna skrivas.
Jag vet inte vad personen vill uppnå.
Jag kan dock se åt vilket håll det skrivna verkar.
Andemeningen ligger i riktning mot mindre hänsyn mot naturen och dess djur, och det var det jag argumenterade emot.
För din del, och förhoppningsvis de flesta andra här, tror jag inte det är något problem.
För er, och mig, skulle ett foto som kommit till stånd när man vet att man stört för mycket, inte ha något större värde.
Och, om den animala fotomodell knackar på fönsterrutan och ber om att kortet tas bort, så skulle vi göra just det.