JGP
Medlem
Haha, nej, jag skulle inte sparka dig på pungen i det läget. Det skulle möjligtvis vara en ren reflex om du hoppar fram i mörkret och slänger av en blixt i nyllet. Det är alltså inget uträknat straff och jag tycker inte du är värd att sparkas på men jag hade som jag skrev blivit ordentligt rädd.
Om du fotar mig på det viset du beskriver kanske jag inte ens märker det. Hade jag märkt det skulle jag troligtvis frågat varför du tar kort på mig.
Om man hopar fram ur mörkret kan en pungspark kanske vara en normal försvarsreaktion, men jag vet inte någon som använder den taktiken i sitt fotograferande.
Ni som tror att gatufotografer är ute efter att provocera förstår nog inte vad det är vi är ute efter. Hade ni varit insatta i genren tror jag inte ni varit så snabba att fördöma och förespråka någon form av våldsamt motstånd. Även om jag är nära med blixt är det inte för att skapa en reaktion, jag ser helst ingen reaktion alls och i situation som den jag beskrev ovan, får man sällan det heller. Jag hoppar inte ut ur mörkret för att skapa någon form av chockeffekt hos den jag fotograferar. Blixten är till för att belysa och isolera, för att skapa kontraster. Inte för att ge chockeffekt!