Bofoto2
Aktiv medlem
Det är ett mycket intellekt svar, bara för att ni har lagen på er sida så måste jag stanna inomhus i hela mitt liv för att jag inte vill bli fotograferad. Ni hävdar er lagliga rätt utan tanke på vad andra tycker om att bli fotograferad på allmän plats.
"Om någon "sticker upp en kamera framför ansiktet" på dig så finns det god chans att du kan anmäla denne för ofredande. Man får fotografera fritt på offentlig plats, men man får inte ofreda folk."
Man måste inte alltid ta en bokstavligen när man skriver eller säger något, utan detta är mera en metafor. Jag skall kunna gå ut på allmän plats utan att riskera att bli fotograferad av någon okänd person. Vad jag kan förstå av denna sida så är det bara er rättighet som är av betydelse, vad andra än tycker om att bli fotograferad på allmän plats, jag har rättighet att foto vem jag vill attityden. Vill jag inte bli fotograferad så skall jag hålla mig inomhus eller ute skogen där det inte finns andra människor.
Håller ni på med att fotografera obekanta människor på allmän plats så får ni räkna med på de ena och andra, om ni inte frågar först om de har något emot att bli fotograferade. Vill de inte detta så får ni avstå att ta bilden, detta är vanlig hövlighet på andra människor, fast ni har lagen på er sida. Som sagt man måste inte hela tiden utnyttja sin rättighet om andra människor tycker illa om detta.
Nej du behöver inte stanna inne, du kan skaffa löskägg, stora solglasögon eller en gurka.
Det är ju samma sak om du inte vill att nån ska titta på dig, du får själv komma på en lösning.
"Jag skall kunna gå ut på allmän plats utan att riskera att bli fotograferad av någon okänd person"
Vad är detta för galimatias.
"Håller ni på med att fotografera obekanta människor på allmän plats så får ni räkna med på de ena och andra ..."
Är detta ett hot?
Ytterligare en risk när man går ut, utöver att man kan bli påkörd eller rånad.
" ... om ni inte frågar först om de har något emot att bli fotograferade. Vill de inte detta så får ni avstå att ta bilden"
Är du inte fotograf?
I så fall kan jag upplysa attt vid porträttfotografering frågar man (eller blir tillfrågad), väljer plats, ljus, tidpunkt osv för fotograferingen.
Gatufoto är motsatsen kan man säga, ögonblicket är ofta avgörande och blir det tillrättalagt så försvinner ofta tidsdokumentet.
Men om du inte är fotograf, vad gör du här?