Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Dpreview testar 10d
- Trådstartare Calle S
- Start datum
Ja, hög impa-faktor.joker skrev:
Grymt cool, en sådan skulle jag gladeligen släpa runt på.
I alla fall vad gäller storleken på displayen.
Senast ändrad:
Linmajon
Aktiv medlem
WOW! Vilken display!! Jag känner ett visst behov av en handdator som bilden blixtsnabbt tankas trådlöst till från kameran. Mest för att snabbt kolla exponering och skärpa. Det vore nåt. CF-kort med snabb radiolänk och en Ipaq plus smart programvara skulle klara det. Kommer snart tror jag...
SiPaMoId
Aktiv medlem
Fläck på CMOSEN ?
irrbloss skrev:
Nu har Calle fått som han vill, nästan iaf... Bild tagen från balkongen. Inte så många hot pixels, däremot en del brus på himlen. Fast det duger ändå för mig
4 minuter, f/22, ISO 100. Något underexponerad kanske...
Är det inte ett konstigt fält på balkongväggen nummer 2 uppefrån längst till höger i bilden?
En oval fläck som går ut lite i trädet oxå ?
//Patrik
irrbloss
Aktiv medlem
Re: Fläck på CMOSEN ?
sipamoid skrev:
Nej som tur är det inte så, det är skuggan av en parabol som sitter på balkongen till höger (utanför bilden).irrbloss skrev:
Nu har Calle fått som han vill, nästan iaf... Bild tagen från balkongen. Inte så många hot pixels, däremot en del brus på himlen. Fast det duger ändå för mig
4 minuter, f/22, ISO 100. Något underexponerad kanske...
Är det inte ett konstigt fält på balkongväggen nummer 2 uppefrån längst till höger i bilden?
En oval fläck som går ut lite i trädet oxå ?
//Patrik
BorlängeBilbo
Aktiv medlem
Fullframe annars suger den
Ja det blir nog en 10e (eller efterträdaren som nog kommer redan nästa sommar) för ca. 10-12.000:-och med fullframe och med fler pixlar för 18.000:-betalar jag inte så gärna för en kamera som förvandlar min fina 20:a till 35:a, eller förvandlar min 28-70 2.8 till 50-100 (eller vad den blir av 1.3 gg förlängning). Det är det enda de skulle göra för att göea kameran riktigt attraktiv för mig, snälla canon släpp en ickeproffisionel fullframe dlsr snart så vi canonägare med extrema vidvinklar blir nöjda.
Ja det blir nog en 10e (eller efterträdaren som nog kommer redan nästa sommar) för ca. 10-12.000:-och med fullframe och med fler pixlar för 18.000:-betalar jag inte så gärna för en kamera som förvandlar min fina 20:a till 35:a, eller förvandlar min 28-70 2.8 till 50-100 (eller vad den blir av 1.3 gg förlängning). Det är det enda de skulle göra för att göea kameran riktigt attraktiv för mig, snälla canon släpp en ickeproffisionel fullframe dlsr snart så vi canonägare med extrema vidvinklar blir nöjda.
Håller nog med där. Personligen ser jag ingen absolut nödvändighet med 24*36 sensor. Min 18-35mm blir en 27-52mm, idealisk på repotage. För mig, vill säga.Kim10D skrev:
Jag skulle vara helt nöjd om de gjorde en 12-24mm zoom som Nikons DX..fullstorlek skulle inte behövas då.
Kim10D skrev:
Jag skulle vara helt nöjd om de gjorde en 12-24mm zoom som Nikons DX..fullstorlek skulle inte behövas då.
Surt när man redan har dyra vidvinklar. Dessutom behövs det större sensorer för att kunna konkurrera med fler pixlar och större dynamikomfång. Och Nikon kommer att tvingas att fixa större sensorer för att inte bli helt mosade.
Som sagt: 9 MP och 1,3 i förlängning skulle passa mig perfekt. Det är stor skillnad å 1,3 och 1,6...
Senast ändrad:
Kim10D skrev:
men priset för den mindre sensorn borde prismässigt ge samma ekonomiska förhållanden...eller?
Idag ja. Men vem vet om ett år. Och då står man där med ett oanvändbart objektiv. Jag gillar Canons kompromisslösa inställning. Deras gluggar ska funka till allt alltid
sagan
Avslutat medlemskap
froderberg skrev:
Men vem vet om ett år.
ingen.
froderberg skrev:
Och då står man där med ett oanvändbart objektiv.
När jag någon gång köper en nytt hus lär jag behålla 10D som andrahus..så det skulle inte för mig iaf vara bortkastat.
1*6 förlängning är väl knappast kompromisslöstfroderberg skrev:
Jag gillar Canons kompromisslösa inställning. Deras gluggar ska funka till allt alltid
Vi vet ju inte hur Canons digitaler i konsumentsegmentet ser ut om typ tre år.
BorlängeBilbo
Aktiv medlem
Varför två hus
En liten fråga: till er som säger att ni ska ha 10d som andrahus (när något bättre kommit) varför? Jag förstår om man har två hus eller fler om man kör analogt, men vilken funktion fyller 2 hus om man kör digitalt?
En liten fråga: till er som säger att ni ska ha 10d som andrahus (när något bättre kommit) varför? Jag förstår om man har två hus eller fler om man kör analogt, men vilken funktion fyller 2 hus om man kör digitalt?
Re: Varför två hus
Jag skulle gärna ha en D100 till.
Slippa byta optik jämt o ständigt, en kan man köra på t.ex 1600ISO och den andra med blixt.BorlängeBilbo skrev:
Jag skulle gärna ha en D100 till.
BorlängeBilbo
Aktiv medlem
Dyr möjlighet.
Calle S skrev:
Canons digitaler i konsumentsegmentet ser ut om typ tre år.
Det ska bli intressant hur utvecklingen kommer att gå. Prioriteras lägre pris eller högre prestanda?
Jag hoppas (och tror) på billigare D-SLR så att digitalt blir något för alla. Canon har redan gluggar för dessa enkla kameror, samma som till APS, 22-55. Nybörjare brukar inte efterfråga extrema vidvinklar utan oftare telezomar.
Jag hoppas (och tror) också på fler serier. Om utvecklingen går mot billigare D-SLR för amatörer öppnas fältet för mellanmodeller kring 20-25 000 med högre upplösning och större sensor. Det behöver inte alls ligga långt bort i tid.