Jag har absolut inget emot plast, det är ofta det absolut bästa materialet, men det ska vara på rätt ställe och i rätt kvalitét.
Precis som "rätt man på rätt plats".
Angående leksaker, det finns knappast någon bättre leksak än lego och även de håller i generationer.
Eller gjutna modellfigurer i plast, håller hur länge som helst om man inte smälter dem med smällare, som många gör^^
Jag tror inte argumenten var riktade mot plast utan mot brist på kvalitetskänsla hos konsumenterna. Jag tycker också vi fått vad jag brukade kalla för ulandskänsla, dvs lägst pris är bäst (eller möjligtvis flest finesser), men kvalitet verkar vi ha tappat bort i mycket av vårt köp och släng. Plast är utmärkt och skall användas där det passar in, men samtidigt åldras plast, och man skall i allmänhet inte räkna med att plastsaker håller mer än 5-10 år. Men det finns undantag. Jag har en 30 år gammal plastbåt i fint skick, det skulle den inte varit om den varit i trä (det traditionella materialet).
Jag tror tyvärr det är nödvändigt för pentax att göra en billig instegsmodell, och om de kan spara pengar på att sätta dit plastbajonett, så vad spelar det för roll. Jag kommer inte att köpa dem, och de som köper dem kommer knappast att märka skillnaden. De allra flesta kommer aldrig att byta objektiv innan kameran blir omodern, tappas i gatan, glöms, eller bara hamnar i en låda. Och nog håller plastbajonett för några hundra objektivbyten, kanske tusentals, och det är mer än nog för de objektiven. Varför köper då dess människor som aldrig kommer att byta objektiv en DSLR? Bra fråga. För att de kan? Men iom att man kan ta mer betalt för DSLR, hjälper det Pentax att öka omstättningen och förhoppningsvis också marginalen.
Det finns naturligtvis en risk att Pentax tappar renomé på att börja med plast, men tror risken är liten. De flesta köparna köper idag Canon eller Nikon och vet kanske inte ens om att Pentax finns. Den nya kameran med de nya objektiven ger sig in och priskonkurrerar med de stora. Man kan inte resonera att man alltid skall köpa det bästa, för det tror jag inte alla på den här siten gjort heller. Kameran verkar vara riktigt bra, att sedan kitobjektiven inte håller toppklass är knappast något problem. Så länge de levererar en bra bildkvalitet så blir kunderna nöjda. Om de sedan vill skaffa bättre grejer så kan de uppgradera till ett bättre objektiv, precis som folk alltid gjort med sina kitobjektiv. Så de som fotar mycket kommer byta till bättre optik, och de som inte fotar mycket kommer knappas få problem med plastbajonett.
Dessutom tycker jag Pentax är väldigt tydlig i sin objektivmärkning nu:
DA L
DA
DA Limited
DA*
Möjligen lite förvirrande mellan DA och DA Limited, men känns som DA Limited är lite högre kvalitet (men sämre bländare).
FA Limited ligger lite vid sidan av och är inte lätt att passa in, känns som motsvarande DA* i kvalitet, fast av annat slag.
/PA