Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

dpreview preview av K-m

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har använt objektiv med plastbajonett som blivit oroväckande instabila i gängorna, jag tycker det är dumsnålt att snåla in på det, jag kan inte tro att kostnadskillnaden är mer än några få kronor.

Dessutom tycker jag en sån grej solkar ned hela märket och märket är något man ska vara rädd om som tillverkare.

Svaret är ju fullständigt given, för att gängor slits på ett helt annat sätt än vad övriga grejer gör.
Gänger som förväntas skruvas i och ur ofta bör aldrig, absolut aldrig, vara gjorda i plast.
Dessa objektiv görs för det lägre skiktet av instegssegmentet, vilket betyder att en stor andel aldrig kommer att äga mer en sitt kit-objektiv, och kanske något till. Dessa objektiv byts inte "ofta".

Vet inte varför jag sitter här och försvarar Pentax, men säljer de inte där volymerna finns, så kommer det inte att gå så bra för dem...

Min kritik gäller inte alls särskilt Pentax, det gäller alla som gör plastgängor.

Bara så det är klargjort.

Du menar Hoya?
"Pentax är ju inte Pentax", förklarade ju Roland.
Pentax skulle aldrig tillverka en plastbajonett.
Allt är Hoyas fel...

Allt är svenssons fel. ;) Hoya vill ha pengar, Svensson vill inte göra av med pengar (kortsiktigt) så Hoya lanserar skräp som Svensson gärna bär till tippen. Vi har samma mentalitet på allting sedan plasten introducerades. In med skräp, ut med skräp, konsumera mera.

Någonstans har vi fått för oss att köpa 10 billiga plastprylar med låg kvalitet är billigare och bättre än att köpa 1 ordentlig pryl med kvalitet för halva priset. Se bara en sådan sak som engångsrakhyvlar. Eller trädgårdsmöbler från Jysk.

Anekdot: Jag var hos min mor förra veckan och hittade en leksakshund i trä från Brio som jag fick innan jag fyllde ett år. Inte en skråma på den. Min dotter älskade att leka med den hunden, liksom jag gjorde. Nu har min brors son tagit över och leker med den. Den är alltså 31 år gammal och håller. Jag svängde runt huvudet och tittade på alla dotterns leksaker i hennes rum. Fullt med blinkande saker som tjuter och låter allmänt illa, i plast. Jag kan nästan garantera att det inte finns en enda leksak i hennes rum som inte har minst en skada eller defekt. För att inte prata om alla saker med elektronik som bara helt enkelt är döda.

Senast ändrad:
Jag har absolut inget emot plast, det är ofta det absolut bästa materialet, men det ska vara på rätt ställe och i rätt kvalitét.
Precis som "rätt man på rätt plats".

Angående leksaker, det finns knappast någon bättre leksak än lego och även de håller i generationer.

Eller gjutna modellfigurer i plast, håller hur länge som helst om man inte smälter dem med smällare, som många gör^^

Senast ändrad:
Att märket Pentax ser ut som det gör, är inte Pentax fel, för Pentax är inte längre Pentax... Av alla krystade argument du fört fram, så tar väl detta ändå priset?

Jag tycker inte det är ett krystat argument som tar något priset, genom att uttrycka besvikelse över att Hoyas ledningsgrupp väljer att degradera varumärket Pentax genom att marknadsföra plastobjektiv. För idag är Pentax ett varumärke istället för ett bolag. Pentax är ingen del av Hoya, som Volvo är en del av Ford eller Saab är en del av GM. Pentax är inget bolag som Hoya äger. Pentax existerar alltså inte som egen enhet, utan det är i praktiken "bara" ett varumärke som används av Hoya. Bolaget Pentax är nedlagt, det är avgregistrerat från Tokyo börsen och kamerornas firmware har fått "Pentax Corporation" utbytt mot "Pentax".

Och jag ser det inte som ett krystat argument som tar priset genom att kallt konstatera att Hoya har en annan syn på varumärket Pentax, än Pentax hade när Pentax var Pentax. Tidigare så var Pentax lite finare än de andra, hade mer fotokänsla, var lite mer av entusiastmärke, kamerorna och objektiven var bättre byggda. Visst finns detta kvar fortfarande (K-m har exempelvis ett riktigt stålchassi, att jämföra med konkurrenternas (läs: Canon) "förstärkningar av metall" i ett plastchassi), men att följa konkurrenteras trend med kostnadsreducerade plastobjektiv är i mitt tycke att sakna respekt för instegskunderna. Det är ett val som jag är kritisk mot, en produktlansering som uttrycker desperation och kostnadsjakt, och jag hoppas detta är en engångsföreteelse och att Hoya snabbt och snart kommer att inse sitt misstag.

Dock vill jag ändå säga att jag i stort är väldigt positiv till att Hoya har tagit över, för många saker som de gör, gör de väldigt bra. Dock tillhör inte plastgängorna den positiva kategorin med Hoya.

Allt är svenssons fel. ;) Hoya vill ha pengar, Svensson vill inte göra av med pengar (kortsiktigt) så Hoya lanserar skräp som Svensson gärna bär till tippen. Vi har samma mentalitet på allting sedan plasten introducerades. In med skräp, ut med skräp, konsumera mera.

Någonstans har vi fått för oss att köpa 10 billiga plastprylar med låg kvalitet är billigare och bättre än att köpa 1 ordentlig pryl med kvalitet för halva priset. Se bara en sådan sak som engångsrakhyvlar. Eller trädgårdsmöbler från Jysk.

I allt detta har du rätt men vad gäller digitalkameror så finns väl andra faktorer inblandade bortsett från materialet: teknikutvecklingen. Även om vi skulle köpa kameror näst intill enbart i metall och superkvalitet så är väl kameraeländet likväl omodern efter ett år - och andrahandsvärdet nära noll. Denna absurda utveckling - för jag tycker inte det enbart är av godo - tog definitivt fart genom den digitala revolutionen. När alla hade analoga kameror kunde livet för en kamera vara betydligt längre.

I allt detta har du rätt men vad gäller digitalkameror så finns väl andra faktorer inblandade bortsett från materialet: teknikutvecklingen. Även om vi skulle köpa kameror näst intill enbart i metall och superkvalitet så är väl kameraeländet likväl omodern efter ett år - och andrahandsvärdet nära noll. Denna absurda utveckling - för jag tycker inte det enbart är av godo - tog definitivt fart genom den digitala revolutionen. När alla hade analoga kameror kunde livet för en kamera vara betydligt längre.

Men nu är det objektiv vi pratar om. Kameror kan jag förstå om de håller max 3 år. Det är jag van vid från datorer, tvapparater, mp3 spelare och allt annat nytt skräp vi måste ha.

Objektiv ser jag annorlunda på.

Jag har absolut inget emot plast, det är ofta det absolut bästa materialet, men det ska vara på rätt ställe och i rätt kvalitét.
Precis som "rätt man på rätt plats".

Angående leksaker, det finns knappast någon bättre leksak än lego och även de håller i generationer.

Eller gjutna modellfigurer i plast, håller hur länge som helst om man inte smälter dem med smällare, som många gör^^

Jag tror inte argumenten var riktade mot plast utan mot brist på kvalitetskänsla hos konsumenterna. Jag tycker också vi fått vad jag brukade kalla för ulandskänsla, dvs lägst pris är bäst (eller möjligtvis flest finesser), men kvalitet verkar vi ha tappat bort i mycket av vårt köp och släng. Plast är utmärkt och skall användas där det passar in, men samtidigt åldras plast, och man skall i allmänhet inte räkna med att plastsaker håller mer än 5-10 år. Men det finns undantag. Jag har en 30 år gammal plastbåt i fint skick, det skulle den inte varit om den varit i trä (det traditionella materialet).

Jag tror tyvärr det är nödvändigt för pentax att göra en billig instegsmodell, och om de kan spara pengar på att sätta dit plastbajonett, så vad spelar det för roll. Jag kommer inte att köpa dem, och de som köper dem kommer knappast att märka skillnaden. De allra flesta kommer aldrig att byta objektiv innan kameran blir omodern, tappas i gatan, glöms, eller bara hamnar i en låda. Och nog håller plastbajonett för några hundra objektivbyten, kanske tusentals, och det är mer än nog för de objektiven. Varför köper då dess människor som aldrig kommer att byta objektiv en DSLR? Bra fråga. För att de kan? Men iom att man kan ta mer betalt för DSLR, hjälper det Pentax att öka omstättningen och förhoppningsvis också marginalen.

Det finns naturligtvis en risk att Pentax tappar renomé på att börja med plast, men tror risken är liten. De flesta köparna köper idag Canon eller Nikon och vet kanske inte ens om att Pentax finns. Den nya kameran med de nya objektiven ger sig in och priskonkurrerar med de stora. Man kan inte resonera att man alltid skall köpa det bästa, för det tror jag inte alla på den här siten gjort heller. Kameran verkar vara riktigt bra, att sedan kitobjektiven inte håller toppklass är knappast något problem. Så länge de levererar en bra bildkvalitet så blir kunderna nöjda. Om de sedan vill skaffa bättre grejer så kan de uppgradera till ett bättre objektiv, precis som folk alltid gjort med sina kitobjektiv. Så de som fotar mycket kommer byta till bättre optik, och de som inte fotar mycket kommer knappas få problem med plastbajonett.

Dessutom tycker jag Pentax är väldigt tydlig i sin objektivmärkning nu:

DA L
DA
DA Limited
DA*

Möjligen lite förvirrande mellan DA och DA Limited, men känns som DA Limited är lite högre kvalitet (men sämre bländare).

FA Limited ligger lite vid sidan av och är inte lätt att passa in, känns som motsvarande DA* i kvalitet, fast av annat slag.

/PA

Ja så länge det finns varierande kvalité gör det ju inget att det finns olika nivåer/prisklass. Man får välja vad man tycker känns rätt för en själv. Det är ju en positiv grej. Man får vad man betalar för.

Visst, jag förstår absolut det resonemanget.
Men jag tycker en tillverkare ska hålla sig med en rimlig lägstanivå, även om man tillverkar grejer för den lägsta prisnivån.

Inte minst för att behålla märkets status.

Och att göra gängor i plast tycker jag är att vara under rimlig kvalitétsnivå.

Men nu är det objektiv vi pratar om. Kameror kan jag förstå om de håller max 3 år. Det är jag van vid från datorer, tvapparater, mp3 spelare och allt annat nytt skräp vi måste ha.

Objektiv ser jag annorlunda på.

Hmmm...Jag tyckte att tråden hette "dpreview preview av k-m" och K-m är väl ett kamerahus? Då fick man väl åtminstone lov att även diskutera hus och inte bara optik? I all vänlighet - no hard feelings...

Hmmm...Jag tyckte att tråden hette "dpreview preview av k-m" och K-m är väl ett kamerahus? Då fick man väl åtminstone lov att även diskutera hus och inte bara optik? I all vänlighet - no hard feelings...

Ja absolut, men det var objektivens plastighet som kritiserades. Kameran K-m verkar ju faktiskt bättre byggd, med rejält stålchassi. Något märkligt eftersom objektiven inte är lika mycket slit och släng snabbt som kameror har blivit. Å andra sidan, det är ju helt vansinnigt att lägga ner flera tusen på något som man kommer byta om något år eller två. Jag har fortfarande kvar min *ist DS sedan våren 2005, utan några planer på att slänga den, och jag uppskattar verkligen att den har en fin byggkvalitet. :) Bilderna blir fortfarande bra med den, men visst - man undrar ju hur länge sensorn håller.

Jag såg för övrigt att huset ska heta K2000D i USA. Varför kan den inte få heta det här också? K-m låter som en kamera med bara manuella inställningar (som en gammal analog kamera).

Nu blir det här OT men eftersom det är drag i denna tråden så...

Det verkar som inte konvertern är vädertätad. Stämmer det?

Isåfall tycker jag det är rent dåligt egentligen... Hela grejen med vädertätning faller. Jag trodde att de skulle försöka ha ett system som man kunde köra i ur och skur med. Hoppas jag har fel... För de kan väl ändå inte ha tänkt speciellt långt om den är otätad...

Nu blir det här OT men eftersom det är drag i denna tråden så...

Det verkar som inte konvertern är vädertätad. Stämmer det?

Isåfall tycker jag det är rent dåligt egentligen... Hela grejen med vädertätning faller. Jag trodde att de skulle försöka ha ett system som man kunde köra i ur och skur med. Hoppas jag har fel... För de kan väl ändå inte ha tänkt speciellt långt om den är otätad...

Läste någonstans att den inte var det. Pentaxforums.com eller något. Vet inte hur sant det är. Men den heter ju inte * så det är väl möjligt. :p

Jag såg för övrigt att huset ska heta K2000D i USA. Varför kan den inte få heta det här också? K-m låter som en kamera med bara manuella inställningar (som en gammal analog kamera).

Pentax KM, 1975 - 1977
http://kmp.bdimitrov.de/bodies/K/KM.html

K2000D är ju som K1000 fast med en 2.a istället för en 1:a. K1000 var ju en gammal analog kamera med manuella inställningar. :) Den digitala K-seriens namnuppbyggnad är ju som en hyllning till första K-serien och då särskilt K1000.
Så K-m är ju helt i linje med detta. :)
Tanken med 'm' är "mini". K-mini = K-m.
Jag köper det rakt av. Vill inte ha "K2000D"...
MZ-serien hette förresten ZX i USA, så "m" som "mini" är inte lika insålt där som här i Europa där MZ-serien faktiskt gick bättre än Z-serien. Så det är väl därför som Hoya trodde "K-m" skulle tilltala europeer mer.

Läste någonstans att den inte var det. Pentaxforums.com eller något. Vet inte hur sant det är. Men den heter ju inte * så det är väl möjligt. :p

Har också för mig jag sett att den inte varit det på nån sida.
Nä det gör den ju inte. SDM dock men FAN! Vad kan det kosta/kan de förlora på att göra den vädertätad??? Det känns ju som en riktigt liten chans att de skulle komma med en till som heter *...

Sånt här stör mig alltså... En så liten grej... Men nej då det bryr vi oss inte om. Varför ska den vara tätad? Det är ju huset o gluggen liksom så vadå?? Boijng boijng boijng hjärnsläpp. Prrrrrrrutt!!

(skulle det inte vara typisk om den nu är vädertätad ha ha)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar