Advertisement

Annons

dpreview preview av K-m

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja jag tänkte skriva ett svar till Roland här men det blev för mycket snurr i huvet på mig så jag lägger ner istället... Orkar inte tänka på det om det blir otätat. Sjukt ointelligent isåfall...

Annars så ser ju K-m bra ut ;)

Jag tycker K-m / K2000 ser väldigt trevlig ut. Givetvis skall den inte användas med plast-kit-zoom, utan med 21/40/70. :)

Vet inte hur många trådar på olika forum jag läst om folk som önskar en liten följeslagare till sina DA limiteds, och när den nu kommer ska det bara gnällas, och på kit-zoomarna av allt?

Att den sedan antagligen kommer konkurrera väl med Canons och Nikons lågbudget-modeller i uppgradera-från-P&S-segmentet och därigenom dra in pengar till vidareutveckling av mer avancerade modeller bådar gott.

http://a.img-dpreview.com/previews/PentaxKM/images/inhand2.jpg

Nu blir det här OT men eftersom det är drag i denna tråden så...

Det verkar som inte konvertern är vädertätad. Stämmer det?

Isåfall tycker jag det är rent dåligt egentligen... Hela grejen med vädertätning faller. Jag trodde att de skulle försöka ha ett system som man kunde köra i ur och skur med. Hoppas jag har fel... För de kan väl ändå inte ha tänkt speciellt långt om den är otätad...

Konvertern behöver ju bara ha en o-ring mot kamerahuset så är den tät. Jag har svårt att tro att den inte skulle ha det, men vi får väl se.

Det är ju betydligt svårare att täta en objektiv med fokusring, eller en zoom med två ringar. Kunde man ta bort zoom och fokusring samt ha intern fokkusering och zoomfunktion skulle alla objektiv vara täta också. Som sagt, att det inte sitter en o-ring på prototypen är inte så konstigt, att det inte skulle göra det på slutprodukten, det vore väldigt konstigt, för att inte säga korkat, så det tror jag inte händer.

da 17-70 fick ju o-ring mot huset fast den igentligen inte behöver det,
kanske är det en ny standard,vilket märks när de andra sakerna släpps.

Det behövs bara en O-ring mot den del som vänder mot kamerahuset.
Har det påmonterade objektivet en O-ring så blir hela sträckan skyddad.
Jag har sett en bild uppifrån på sidan mot objektivet, och den saknar O-ring (precis som den ska). Den mot kamerahuset har jag bara sett från sidan och där ser man inte O-ringen även om det finns en, samma med exexmpelvis sidobilden på DA Star 55, som är väderskyddad, där ser man inte heller O-ringen från sidan. (fast den har en). Så det finns för lite information än så länge hur det blir.
Och sen så kan ju prototyperna avvika från produktionsversionen på flera sätt.

Ja det är ju kul. Det är ju annars en tidigare tradition hos Pentax, att bygga små, kompakta systemkameror, som verkar ha varit bortglömt ett tag. De senaste har ju varit rätt rejäla. Kul att det kommer upp igen!

Ja det är ju kul. Det är ju annars en tidigare tradition hos Pentax, att bygga små, kompakta systemkameror, som verkar ha varit bortglömt ett tag. De senaste har ju varit rätt rejäla. Kul att det kommer upp igen!

Jo, men för att få ner storleken så har man varit tvungna att ha pentaspegel istället för pentaprisma och så har man flyttat programväljaren. Tycker kameran ser konstig ut, men men kanske en vanesak. :)

Det där visar att 'm' i K-m betyder "massage".
Plastpiggarna stimulerar fingrarnas akupunkturpunkter och ökar blodcirkulationen och bidrar dessutom till en mer avslappnad fotograf i stressiga situationer eftersom det även minskar besväret av handsvett då piggarna innehåller luftkanaler som leder bort den nervöse fotografens svett.
Jag har hört att det kommer flera olika skins som man kan köpa som tillbehör för att skydda kameran och ge den en egen personlig prägel.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar