Annons

dpreview ändrar betyg i efterhand!

Produkter
(logga in för att koppla)

mikamb

Aktiv medlem
Kritiken från allmenheten fick dpreview att ändra betyget av jpeg kvaliteten när dom testat pentax km.Dom går själva ut med att dom var lite för hårda vid den bedömmningen.Vad ska man tro.Hur trovärdiga är dessa testare.Visst det är deras levebröd att vi läser deras tester men att backa och säga vi var nog lite för hårda det ökar väl inte trovärdigheten.Vad tycker ni?
 
Att man kan erkänna ett fel ökar trovärdigheten oerhört mycket. Ingen är felfri men inte alla erkänner det. Föredömligt agerat.
 
Att man kan erkänna ett fel ökar trovärdigheten oerhört mycket. Ingen är felfri men inte alla erkänner det. Föredömligt agerat.

Tror du att det gäller fler bedömmningar? dom kanske har haft för brottom eller varit för hårda eller för snälla fler gånger när dom har testat kameror.Ett föredömligt agerande vore väl att göra testet ordetligt från början och stå för det.Om jag vill ha allmänhetens utlåtande när det gäller kameratester så finns det andra sidor att titta på.MVH Mikael
 
Hade dpreview ansett att de haft fel i andra bedömningar så hade de ändrat. Det är min uppfattning iaf.

Jag tror inte alls att dpreview ändrade betyget för att folk protesterade i sig, utan för att invändningarna faktiskt var advekata och dpreview insåg sitt misstag och ändrade.

Hade de vägrat ändra bara för någon sorts trots eller princip så hade trovärdigheten givetvis försämrats ordentligt, iaf i mina ögon.

edit: Sen ser jag inte meningen med att göra om testet, det är knappast något fel på testet i sig. Det var betygsättningen som var problemet.
 
Senast ändrad:
Hade dpreview ansett att de haft fel i andra bedömningar så hade de ändrat. Det är min uppfattning iaf.

Jag tror inte alls att dpreview ändrade betyget för att folk protesterade i sig, utan för att invändningarna faktiskt var advekata och dpreview insåg sitt misstag och ändrade.

Hade de vägrat ändra bara för någon sorts trots eller princip så hade trovärdigheten givetvis försämrats ordentligt, iaf i mina ögon.

edit: Sen ser jag inte meningen med att göra om testet, det är knappast något fel på testet i sig. Det var betygsättningen som var problemet.

Vem vet hur dom resonerar men dom säger ju att dom ändrar betyget för dom varit för hårda i bedömmningen efter att folk har protesterat mot resultatet.
 
Det stämmer ju helt överens med det jag skrev:

"Jag tror inte alls att dpreview ändrade betyget för att folk protesterade i sig, utan för att invändningarna faktiskt var advekata och dpreview insåg sitt misstag och ändrade."

Så vad invänder du emot egentligen?
 
Det stämmer ju helt överens med det jag skrev:

"Jag tror inte alls att dpreview ändrade betyget för att folk protesterade i sig, utan för att invändningarna faktiskt var advekata och dpreview insåg sitt misstag och ändrade."

Så vad invänder du emot egentligen?

Mina invändningar är just att dom ändrar en betygsättning för att folk hör av sig och inte gillade resultatet.Det vore skillnad om det var ett tryckfel men så är det ju inte.Ska man jobba med att testa produkter så kan man inte "om man vill vara seriös"ändra åsikt för att massan tycker det,vem är det som betygsätter produkterna då.
 
Det känns som jag pratar med en vägg här.. men jag gör ett nytt försök iaf.

Dpreview gör ett misstag i betygsättningen och det påtalas av läsarna, de rättar felet och erkänner därmed att det första betyget var felaktigt.

Men du hade alltså hellre sett att de hävdat att allt var som det skulle, oavsätt hur det förhöll sig, ska jag tolka dig så?
 
Jag tror man kan utgå ifrån att dpreview ALLTID får mottaga en massa synpunkter på sina tester och bedömningar och i normala fall ändrar det inget.

Alltså är det säkert som Kim säger, här har man insett att man gjort fel och ändrar sig. Bra tycker jag.

Sedan bör man väl alltid ha en viss försiktighet när man läser tester. Själv tycker jag dpreviews tester verkar seriösa. Däremot bryr jag mig sällan om deras poängbedömning eftersom deras värderingar/vikter kan skilja sig ganska mycket från mina.
 
Det känns som jag pratar med en vägg här.. men jag gör ett nytt försök iaf.

Dpreview gör ett misstag i betygsättningen och det påtalas av läsarna, de rättar felet och erkänner därmed att det första betyget var felaktigt.

Men du hade alltså hellre sett att de hävdat att allt var som det skulle, oavsätt hur det förhöll sig, ska jag tolka dig så?

Om du nu kan kalla det för misstag,dom har ju testat kameran och givigt den ett betyg.misstaget är ju att andra inte tycker så.Kameran vänder sig till amatörfotografer som inte har tillgång till den testutrustning som dpreview har.Om man gör ett misstag så naturligtvis skall det sägas till läsarna men i det här fallet så "tycker jag"verkar det som att de är mån om sina läsare och ändrar därför betyget.Förstår du hur jag menar?
 
Om du nu kan kalla det för misstag,dom har ju testat kameran och givigt den ett betyg.misstaget är ju att andra inte tycker så.Kameran vänder sig till amatörfotografer som inte har tillgång till den testutrustning som dpreview har.Om man gör ett misstag så naturligtvis skall det sägas till läsarna men i det här fallet så "tycker jag"verkar det som att de är mån om sina läsare och ändrar därför betyget.Förstår du hur jag menar?

Har de en testutrustning som spottar ut ett resultat eller bygger betygen även på personligt tyckande?
 
Självklart är det bra att dom ändrat sig men det dom ska ha eloge för är dom är öppna med det många skulle nog bara ändra på sin sida och vara tyst, dom gjorde ett misstag dom ändrade. detta för mig betyder att dom går igenom sina tester och kolla både en och två gånger att det är korrekta tester är inte detta bra ?!.

sen ska man inte gå blint på vad dom säger heller läs igenom deras tester kolla på bilderna och fatta ett beslut själv tycker jag att den är nog bra ser bilderna skarpa nog ut, osv.
 
Har de en testutrustning som spottar ut ett resultat eller bygger betygen även på personligt tyckande?

Testutrustningen spottar ut flera resultat sen är det en eller flera som bedömmer resultaten och jämför med andra kameror för att kunna ge ett betyg i hur bra står sig kameran jämfört med andra kameror.
 
Om du nu kan kalla det för misstag,dom har ju testat kameran och givigt den ett betyg.misstaget är ju att andra inte tycker så.Kameran vänder sig till amatörfotografer som inte har tillgång till den testutrustning som dpreview har.Om man gör ett misstag så naturligtvis skall det sägas till läsarna men i det här fallet så "tycker jag"verkar det som att de är mån om sina läsare och ändrar därför betyget.Förstår du hur jag menar?
Jag förstår hur du menar, men jag tror inte alls det ligger till på det sättet, precis som jag skrivit.
Jag har följt dpreviews tester sedan 2001 och de har alltid agerat trovärdigt, inte minst vad gäller sin integritet.

Jag är övertygad om att det är som så att dpreview uppmärksammades om misstaget och de insåg att kritikerna hade fog för sin kritik och man rättade till misstaget. Hade det varit på något annat sätt så hade vi inte fått se någon justering av betyget.
 
Som många ovan anser jag dom gör rätt i att ändra sig, under tiden jag varit aktiv läsare av deras tester har dom inte gjort något liknande.
Tror inte dom faller för Pentaxianernas tryck utan dom gjorde ett ärligt misstag som dom nu rättat till.
Ingen är perfekt utom jag...
 
Hade dpreview ansett att de haft fel i andra bedömningar så hade de ändrat. Det är min uppfattning iaf.

Jag tror inte alls att dpreview ändrade betyget för att folk protesterade i sig, utan för att invändningarna faktiskt var advekata och dpreview insåg sitt misstag och ändrade.

Richard Butler, Dpreview, skriver själv följande:
"'ve read with interest many of the points made about the K2000/K-m review made over the past few days.

I was disappointed to see us being accused of only testing the default settings, having spent a considerable amount of time trying to adjust the sharpness settings to get best out of the JPEGs (shown on page 22 of the review).

To ensure that we weren't being unfair in our criticism of a camera we found a lot to like about, I've gone back and re-tested the JPEGs in Natural mode and Natural mode set to fine sharpness."

När jag läser Richard Butlers svar så får jag absolut intrycket att han återvände till testet och gjorde om vissa delar, just för att kritiken mot testet var massiv. Han skulle ju knappast inleda sitt svar till läsaren med att nämna att han har läst kritiken med intresse och sedan skriva att han har omtestat vissa delar.

För mig är Richard Butlers svar en tydlig reaktion på kritiken och det visar även att han inte skulle gjort om vissa delar om kritiken inte hade varit så massiv.
Därför håller jag inte med dig om din analys, då jag finner att Richard Butlers eget inlägg i frågan motsäger din tolkning av varför de ändrade testet.
 
Richard Butler, Dpreview, skriver själv följande:
"'ve read with interest many of the points made about the K2000/K-m review made over the past few days.

I was disappointed to see us being accused of only testing the default settings, having spent a considerable amount of time trying to adjust the sharpness settings to get best out of the JPEGs (shown on page 22 of the review).

To ensure that we weren't being unfair in our criticism of a camera we found a lot to like about, I've gone back and re-tested the JPEGs in Natural mode and Natural mode set to fine sharpness."

Den springande punkten i citatet är väl att betyget inte var felaktigt utifrån en bedömning av resultatet i "default settings". Läsarna av dpreview fick Butler att inse att det är felaktigt att göra ett generellt omdöme om jpg-kvaliteten utifrån denna inställning. Därför gjordes testet om och i "Natural mode" så fanns resultaten vara bättre. Det är alltså inte i första hand betyget som har ändrats efter påtryckningar utan metoden som ligger till grund för omdömet. Ett nytt betyg blev sedan resultatet av det nya testet.

Själv tycker jag att detta stärker dpreviews trovärdighet. Alla kan göra fel och här har man erkänt misstaget och varit ödmjuk nog att omvärdera sin första analys.

Samtidigt ger detta fall en påminnelse om att dpreviews tester ska läsas med en viss kritisk blick, men det har ingenting med dpreviews trovärdighet att göra. Det gäller alla tester. Sen tycker åtminstone jag att själva betyget, siffran, inte är det mest väsentliga i såna här tester utan tillvägagångssättet och argumentationen som presenteras.
 
I praktiken så ändrades betyget på grund av den massiva kritiken, eftersom testet ändrades på grund av den massiva kritiken och detta fick sin följd av ett förändrat betyg. Så, i praktiken ändrades betyget på grund av den massiva kritiken eftersom testet ändrades av den massiva kritiken.

Om kritiken inte hade kommit så hade betyget inte ändrats därför att de inte hade ändrat testet.

Så det är på läsarnas uppmaning som förändringen har skett, sen kan man alltid diskutera om förändringen är tillräcklig.

En skillnad mellan Pentax och konkurrenternas kameror är att Pentax har två skärpeinställningar - Sharpness, som ändrar texturen, och Fine Sharpness, som ändrar kantskärpan. Hos konkurenterna är det Sharpness som ändrar kantskärpan, och de saknar inställning av skärpa på texturer.

Eftersom Pentax har valt att gå sin egen väg, så blir testet missvisande när man jämför parametrarna för Sharpness - vilket också Dpreview har insett för de lade till ett test av Fine Sharpness, som dock inte var lika utförligt som testet av Sharpness.

Eftersom det som andra kallar för Sharpness motsvaras av Fine Sharpness hos Pentax, så borde dessa jämföras mot varandra istället för att jämföra Sharpness hos Pentax med Sharpness hos andra tillverkare eftersom de inte gör samma sak.

Sen kan man alltid diskutera vad som är rätt, kantskärpa eller textur, men hos Pentax får man iaf en valmöjlighet och nog tycker jag denna valmöjlighet borde uppmärksammas mer och dessutom tas upp tydligare på fördelslistan.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.