Annons

Dpreivew och D40

Produkter
(logga in för att koppla)
Tyckaren skrev:
Varför sålde EOS350 bäst?
Lågt brus och högre upplösning skulle jag gissa. Folk som köper första systemkameran verkar sällan tänka på sånt som ergonomi och funktionalitet, utan stirrar istället på siffrorna på pappret. Sen begriper man kanske inte att det kan vara en nackdel med en liten och lätt kamera. Det verkar ju rätt ologiskt tills man väl hållit i den.
 
jorgene skrev:
Du kan använda alla Nikkor-objektiv bort till 1977 (och ännu tidigare om de AI-modifierats) på dina Nikon DSLR:er. Denna bakåtkompatibilitet är lite av Nikons adelsmärke.

Mycket enkelt beskrivet:
-- På D200 och D2 kan detta ske med full mätning.
-- På alla andra får du använda histogrammet som stöd.
-- På D40 får du MF även med "vanliga AF-gluggar"

(Innbär det att om man använder en nikkor 24/2.8 Ais på en D40, så måste man köra manuell fokus, och manuell exponering? Men funkar ljusmätningen, eller måste man ha en lös ljusmätare?dvs ej AF-S).
 
Johan Pihl skrev:
Innbär det att om man använder en nikkor 24/2.8 Ais på en D40, så måste man köra manuell fokus, och manuell exponering? Men funkar ljusmätningen, eller måste man ha en lös ljusmätare?dvs ej AF-S
Ljusmätningen funktar inte, nej. Det blir gissningsleken;-)

AF-S har bara med fokus att göra, och innebär att det sitter en inbyggd motor i objektivet, istället för att motorn i huset används. Denna motor existerar inte ens i D40, så där måste man ha AF-S för att få AF.
 
Tyckaren skrev:
Om kvinnan också ger sitt samtycke så blir det ju affär. Katchiing låter det om kassaaparaten!
Det är därför jag inte köper grejer i butiker längre... De flesta försäljare vill bara sälja, och struntar i om kunden egentligen ville ha eller behövde varan.

Nej, gör lite research på nätet först för att få ett hum om vilken kamera som passar bäst. Kläm på dem i en affär. Men bestäm sedan i godan ro hemma och leta upp nätaffären med billigaste priset. Och slipp en massa försäljarsnack. Det är min melodi!
 
Det blev en D70s för pengarna, fick med 18-55 objektiv och tyckte det blev bra. Nu ska batteriet stå på laddning i ett dygn och sen blir det att skjuta av lite. Tack för bra anmärkningar på D40:n, tror detta köpet blev mycket bättre.

MvH Snuffle
 
Snuffle skrev:
Det blev en D70s för pengarna, fick med 18-55 objektiv och tyckte det blev bra. Nu ska batteriet stå på laddning i ett dygn och sen blir det att skjuta av lite. Tack för bra anmärkningar på D40:n, tror detta köpet blev mycket bättre.

MvH Snuffle

Det tror jag också. Nikon har säkert gjort bort sig nu när dem släppte en kamera utan integrerad AF, det kanske inte visar sig direkt, utan först när Canon kommer ut med en snarlik modell fast _med_ AF.

Själv skulle jag satsat på en D50 eller D70 med sökarförstorare framför D40.
 
Ingen AF-motor i huset

Intressant att Nikon väljer bort AF-motor i kamerahuset. D40 siktar uppenbarligen inte in sig på oss som har ett eller flera AF-objektiv som behöver husets motor.

Om det här är en del av en utveckling så kommer kamerorna att bli allt mindre bakåtkompatibla. Ellar så är det ett sätt att få ner pris och vikt helt enkelt.
 
Snuffle skrev:
Det blev en D70s för pengarna, fick med 18-55 objektiv och tyckte det blev bra. Nu ska batteriet stå på laddning i ett dygn och sen blir det att skjuta av lite. Tack för bra anmärkningar på D40:n, tror detta köpet blev mycket bättre.

MvH Snuffle

Lycka till med kameran, jag tror ni valt rätt.
Men du behöver inte ladda batteriet i ett dygn det räcker med ca två timmar tills lampan på laddaren slutat blinka.
 
schaki skrev:
Det tror jag också. Nikon har säkert gjort bort sig nu när dem släppte en kamera utan integrerad AF, det kanske inte visar sig direkt, utan först när Canon kommer ut med en snarlik modell fast _med_ AF.
Inte alls så säker på det. 9 av 10 ur målgruppen för denna kamera kommer sannolikt att ha ett enda objektiv till sin kamera, dvs någon form av "kit-objektiv". Och här är Nikon f.n. urstarka: man har hela fyra stycken helt moderna 18-XXX-objektiv i olika prisklasser att erbjuda denna målgrupp. Från enkelt, till tämligen avancerat. Det är nästan osannolikt att en kund ur denna kameras målgrupp ens skulle överväga ett köp av en "gammal" AF-glugg; denna målgrupp är inte särskilt intresserade av fasta brännvidder.

D40 är avsedd för *nya* DSLR-kunder, för gamla P&S-fotografer -- inte för oss som varit med ett tag och redan har lite objektiv av skiftande slag. Nikon vet vad de gör här; en kund som lockas in i systemet, är förmodligen kvar där för mycket lång tid.
 
Re: Ingen AF-motor i huset

Måns H skrev:
Intressant att Nikon väljer bort AF-motor i kamerahuset. D40 siktar uppenbarligen inte in sig på oss som har ett eller flera AF-objektiv som behöver husets motor.

Om det här är en del av en utveckling så kommer kamerorna att bli allt mindre bakåtkompatibla. Ellar så är det ett sätt att få ner pris och vikt helt enkelt.
Nix, tror knappast att det är Nikons generella utvecklingsstrategi för sina systemkameror. Jag tror som Jörgen att det är en lite annan målgrupp de riktar sig till. Jag tror att man har en tendens att alltid jämföra med sig själv och sitt eget behov, vilket inte alltid är helt korrekt.
 
Johan Pihl skrev:
Innbär det att om man använder en nikkor 24/2.8 Ais på en D40, så måste man köra manuell fokus, och manuell exponering? Men funkar ljusmätningen, eller måste man ha en lös ljusmätare?
Manuell fokus: ja, det är ju ett manuellt fokuserat objektiv (=manuell fokus på *alla* kameror). Däremot fungerar fokusindikatorn som vanligt.

Manuell exponering: ja, men använd histogrampresentationen på LCD:n, så träffar du rätt ganska fort.
 
schaki skrev:
Det tror jag också. Nikon har säkert gjort bort sig nu när dem släppte en kamera utan integrerad AF, det kanske inte visar sig direkt, utan först när Canon kommer ut med en snarlik modell fast _med_ AF.

Men hallå, Canon har aldrig haft integrerad AF-motor i något av sina hus. Möjligtvis någon gammal analog, men inte i de digitala, eller?

mvh fluffen
 
fluffen skrev:
Men hallå, Canon har aldrig haft integrerad AF-motor i något av sina hus. Möjligtvis någon gammal analog, men inte i de digitala, eller?

mvh fluffen

__________________________________________________

Nej de övergav ju alla kunder 1996, de bytte bajonett (!) = de diskvalificerade alla gamla Canonanvändare, och såg till så att alla objektiv hade intern fokusmotor.

Nu är det ju helt hemskt...:) Bara de nya (de nya konstruktionerna som kom för ca 10år sedan) objektiven funkar fullt ut. Alla andra får man justera fokusen manuellt. Huva - utveckling är skrämmande!

Vad är det vanligaste argumentet för att vanliga kunder slutade använda sin analoga systemkamera? Den var för stor!

Om de vanliga kunderna vill ha en digital systemkamera, men de vill inte att den skall vara för stor - är det inte då smart av Nikon att göra en liten kamera?

Och för att den skall vara liten så måste man ta bort den interna fokusmotorn, svårare än så är det inte.

Och för att Nikon skall kunna utveckla fler kameror, så måste man ha täckning i det segmetet som säljer absolut flest kameror i antal.

//Adam
 
Jag tror att Nikon D40 med 18-200VR är en fin kombination för de flesta barnfamiljer där mannen är måttligt fotointresserad, medan kvinnan vill ta bra bilder.

Det pratas ständigt om gamla beggade AF objektiv, det finns några bra och prisvärda sådana för en fotograf med liten budget: 300/4, 80-200/2.8, 85/1.8, 60 micro och 35/2. Klarar man sig utan dessa behövs ingen AF-motor i huset.

Säkert uppåt 50% av alla nikon dslr kunder vill aldrig använda något annat än kit-objektiven på 18-xx och ett lätt tele. Kanske en motsvarighet till canon ef-s 60/2.8 makro behövs för porträtt och lek med skala 1:1.

Vill man ha dyra objektiv är steget upp till D80 eller beggade D50/D70 inte så stort.
 
Som fortsättning på den lilla OT-diskussionen så kan jag ju berätta att jag för ett tag sedan läste om en undersökning, som visade att de som gått in i en fotoaffär, kollat runt lite löst på kameror, pratat med en säljare och sedan köpt den som de tyckt bäst om (som enligt undersökningen verkade vara lika med den som var snyggast och som låg bäst i handen), generellt var mer nöjda än de som gjort omfattande undersökningar på internet med en massa tekniska specs innan.

Intressant, tycker jag!
(Som efter månader av internetjämförande till slut köpte en D80 som jag är grymt nöjd med.)
Har säkert att göra med att de prylgalna människor som jag själv oftast inte _slutar_ titta på internet efter köpet och därmed också ser allt nytt, ännu bättre, komma ut.
Någon som vill ha en tv år gammal helautomatisk kaffemaskin? ;)
 
Tyckaren skrev:
Nej de övergav ju alla kunder 1996, de bytte bajonett (!) = de diskvalificerade alla gamla Canonanvändare, och såg till så att alla objektiv hade intern fokusmotor.


Hmm.. Ja, och varför tror du att Canon's framgångar har hållt i sig så länge? Jo, just därför att de gjorde bytet av bajonett. Kolla hur många här på FS som använder gamla objektiv till sina nya Nikon DSLRer....tror inte det är så himla många procent. D40 är ju ytterligare ett avsteg. Nu tror jag dock inte att det är någon panik, eftersom målgruppen för D40 knappast finns på FS i någon större utsträckning. Om man läser på historien bakom bajonettbytet hos Canon så ser man att det var rätt val. Även om det gjorde många Canon-ägare irriterade. Själv var jag bara i extas första gången jag höll EOS 620 i handen på fotomässan i Nybro 1987. Trots snart 20 år på nacken så är det en skön modell och en av de bäst byggda EOS-modellerna.

Oj vad jag snöade in nu då :)
Tebax till D40, som kommer att bli en succe för Nikon tror jag. Den kommer att sälja som smör till förstagångsköparna.
 
mikael_in_action skrev:
Nån som vet om Sigmas eller Tamrons 18-55/f2.8 funkar med D40? (Dvs funkar autofokusen?)
De bör inte funka, eftersom de använder kamerans fokusmotor. Dock finns de ju med Canonfattning, där de har inbyggd motor, så det kanske inte är omöjligt att det kommer versioner för Nikon med sådan. Jag tror till och med att motorn sitter där, men inte används, för de väger ju lika mycket oavsett bajonett. Lite skumt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.