Annons

Dpreivew och D40

Produkter
(logga in för att koppla)
schang skrev:
Liten kan jag förstå (det finns ju trots allt vissa fysiska skillnader mellan könen), men "inga avancerade funktioner"? Skulle det vara samma sak som en tjejkamera...? Konstig koppling...
Det är ju extremt politiskt inkorrekt, men jag är ganska övertygad om att det är fler män än kvinnor som bryr sig om tekniska specifikationer. Jag tror till och med att de flesta kvinnor inte bryr sig särskilt mycket alls. Men så får man väl inte säga, för vi är ju exakt likadana inuti? ;-) Jag har aldrig hört talas om en kvinna som bryr sig om hur många hästkrafter en bil har till exempel.
 
Såklart finns det undantag, men generellt prioriterar tjejer mindre, lättare, snyggare över bra grepp/ergonomi, många funktioner. Tror faktiskt ergonomin kan bli bättre med denna än med tex D50 för en tjej, mindre händer etc.
 
Hehe, skall inte bege mig för långt in i könsdiskussionerna. ;-) Tänkte bara säga att jag tror på att män och kvinnor är olika och måste vara olika. Tänk om alla vore likadana, hur skulle det då bli med attraktionen mellan könen? Däremot skall män och kvinnor absolut ha samma rättigheter (disclaimer ifall att någon tolkar mitt inlägg fel...)

Jag vände mig bara lite mot generaliseringen (och den förlegade och i mitt tycke lite nedvärderande formuleringen) att en liten kamera utan avancerade funktioner automatiskt skulle vara mest bara för tjejer. Jag vet flera killar som gärna vill ha ung. en kompaktkamera med utbytbara objektiv utan en massa avancerade funktioner (vilket D40:n verkar stämma in rätt bra på) till bra pris. Ok om Nikon målade den rosa, då kan jag hålla med om att det är en tjejkamera (obs, ironi... ;-)

Martin, jag kanske märker ord här men jag ser en viss skillnad mellan tekniska specifikationer och avancerade funktioner. När det gäller tekniska specifikationer håller jag med dig, men med intresset för avancerade funktioner tror jag det är mer jämnt.

Till sist, jag känner flera tjejer som bryr sig om antalet hästar i en bil. Det är skitkul! :)
 
schang skrev:
Hehe, skall inte bege mig för långt in i könsdiskussionerna. ;-) Tänkte bara säga att jag tror på att män och kvinnor är olika och måste vara olika. Tänk om alla vore likadana, hur skulle det då bli med attraktionen mellan könen? Däremot skall män och kvinnor absolut ha samma rättigheter (disclaimer ifall att någon tolkar mitt inlägg fel...)

Jag vände mig bara lite mot generaliseringen (och den förlegade och i mitt tycke lite nedvärderande formuleringen) att en liten kamera utan avancerade funktioner automatiskt skulle vara mest bara för tjejer. Jag vet flera killar som gärna vill ha ung. en kompaktkamera med utbytbara objektiv utan en massa avancerade funktioner (vilket D40:n verkar stämma in rätt bra på) till bra pris. Ok om Nikon målade den rosa, då kan jag hålla med om att det är en tjejkamera (obs, ironi... ;-)

Martin, jag kanske märker ord här men jag ser en viss skillnad mellan tekniska specifikationer och avancerade funktioner. När det gäller tekniska specifikationer håller jag med dig, men med intresset för avancerade funktioner tror jag det är mer jämnt.

Till sist, jag känner flera tjejer som bryr sig om antalet hästar i en bil. Det är skitkul! :)
Hehe, ja jag är nog enig. Jag tycker självklart att det är löjligt när man nedvärderar kvinnors viljor och tror att de inte bryr sig eller förstår. Dock tror jag verkligen att man prioriterar väldigt olika, och att tjejer går mer på känsla än killar, som lusläser siffrorna på pappret istället. Det finns för- och nackdelar med båda "sätten" förstås. Men jag är också lite less på att man inte FÅR påskina dessa skillnader för moralmaffian.
 
ehm det kan ju bero på att man som man eller kvinna förväntas att tänka och agera så och har lärt sig det sen man var liten... och att slänga ut sig sådana här saker bidrar ju bara till en sådan värld.
 
xPetterx skrev:
ehm det kan ju bero på att man som man eller kvinna förväntas att tänka och agera så och har lärt sig det sen man var liten... och att slänga ut sig sådana här saker bidrar ju bara till en sådan värld.
Delvis är det säkert så, ja. Men jag tror inte bara det beror på det.

Det intressanta är att det enligt många automatiskt skulle vara en nackdel att inte intressera sig för teknik. Varför kan man inte se det som en fördel istället? Det är nog lika mycket i inställningen till detta vi skiljer oss åt.
 
mm det är en bra fråga, men jag vet inte om jag kan hålla med om att det är den allmänna uppfattningen utanför teknikforumen på fotosidan...
Jag tror fortfarande inte på det där med tjejer/killar, eftersom många av mina tjejkompisar säger "ta den här kameran den är bätre den har 7 megapixlar...". Det beror ju troligen på att de liksom de flesta ickeinsatta är lurade av reklam om att pixlar ska vara avgörande.
Visst håller jag med om att de flesta tekniknördar är killar, men när man säger typ "tjejkamera" så blir det lite underliggande att alla killar ska vara tekniknördar med stora händer och ingen tjej får vara det, och eftersom tjej-någonting oftast brukar vara nedvärderande (tjejkast, tjejarmhävningar osv) så är det ingenting en kille vill bli förknippad med, därför tycker jag att det är fel att säga "tjejkamera".
 
Senast ändrad:
Tänk om alla vore likadana, hur skulle det då bli med attraktionen mellan könen?

ehm hur förklarar man i det här fallet homosexualitet eller att de flesta (har ingen säker statistik men utgår från mig själv, vänner och bekanta) söker en partner som är lik än själv?
 
Jag gillar inte heller "tjejbegreppet", men ibland är det också fånigt att vara överdrivet jämställd i tekniska frågor. Det viktiga är ju att produkten passar:)
 
Vi kanske inte ska förlänga detta in absurdum, men en snabb titt på författarnamnen till inläggen i de tekniska forumdelarana och de mer bildfokuserade delarna säger en del om vad vi killar är intresserade av...

Lite svepande kan man säga att kvinnor använder kameror, män diskuterar dom! Samma sak gäller annan teknisk utrustning: datorer, hifi, bilar.

Men det är kul med teknik!

"Ingejörn"
 
Visst finns det skillnader, och det måste det finnas tror jag. Men jag tror det finns en del tjejer som tyvärr avskräcks av exempelvis "för komplicerade" kameror när det finns enklare kameror som det sätts etiketten "tjejkamera" på. Speciellt när vi killar diskuterar minsta tekniska detalj. Det är tyvärr för många tjejer som har/får dåligt självförtroende när vi går på för mycket, även om intresset finns där. Så vad man istället kan göra, tycker jag, är att bjuda in istället för att kategorisera och säga: "här är en enkel kamera som passar för tjejer".


xPetterx skrev:
ehm det kan ju bero på att man som man eller kvinna förväntas att tänka och agera så och har lärt sig det sen man var liten... och att slänga ut sig sådana här saker bidrar ju bara till en sådan värld.
Det var lite så jag tänkte i mitt inlägg.

xPetterx skrev:
ehm hur förklarar man i det här fallet homosexualitet
Hmm, det har du rätt i, det förklarar det inte... Man kanske inte skall se det så bokstavligt som jag skrev det? Skillnader tror jag måste få finnas, oavsett vad det handlar om. Jag kan ibland bli lite irriterad över att jämställdhetsdebatten ibland framställs som att alla skall vara precis likadana. Det är kanske typisk svenskt, där ingen får sticka ut åt något håll?

xPetterx skrev:eller att de flesta (har ingen säker statistik men utgår från mig själv, vänner och bekanta) söker en partner som är lik än själv?
Jag kan inte heller något om statistiken, men jag tror det är väldigt olika. Jag skulle inte vilja leva med någon exakt som mig själv... men troligtvis inte heller någon som är exakta motsatsen. Hmm, komplicerat det här...

Nåja, tråden handlade om en kamera från början, eller hur? ;-)
 
schang skrev:
Visst finns det skillnader, och det måste det finnas tror jag. Men jag tror det finns en del tjejer som tyvärr avskräcks av exempelvis "för komplicerade" kameror när det finns enklare kameror som det sätts etiketten "tjejkamera" på. Speciellt när vi killar diskuterar minsta tekniska detalj. Det är tyvärr för många tjejer som har/får dåligt självförtroende när vi går på för mycket, även om intresset finns där. Så vad man istället kan göra, tycker jag, är att bjuda in istället för att kategorisera och säga: "här är en enkel kamera som passar för tjejer".
Nu tänker jag vara extremt politiskt inkorrekt, och säkert reta upp åtskilliga.

Kvinnor verkar överlag lägga ner mycket mindre energi och intresse på specifika hobbies än vad män gör. De flesta män gillar att "hålla på" med något, som de lär sig precis allt om. Jag har aldrig träffat en enda kvinna som brinner för något på samma sätt. Vad det beror på har jag ingen aning om, men denna skillnad kan man knappast skylla på uppfostran och liknande. För det har inte med manligt och kvinnligt att göra. Jag tycker heller inte att det är nåt att fästa nån större vikt vid. Det spelar väl ingen roll, och det betyder inte alls att kvinnor på något sätt skulle vara sämre. Bara annorlunda. Man kan snarast säga att det är männens prylfixering som är sjuklig.
 
Martin, jag har sett mer politiskt inkorrekta saker skrivas... ;-)

Överlag kanske det stämmer, jag kan inte statistiken. Men många tjejer spenderar ju mycket tid, energi och även pengar på t.ex. ridning. Så nog finns det sådana exempel också.

Men jag håller med dig att det är inget att fästa någon vikt vid skillnaderna. De är bara kul!
 
Då har suget tagit överhand, det är dags att investera i en systemkamera. Jag väger mellan att köpa cyberphotos kit med tele 55-200 och 2gb minne och kit-objektivet för 9000kr, eller att köpa ett annat kit och en lite dyrare kamera och vänta tills senare med teleobjektiv.

Hur skulle ni ha gjort?

Som det är nu går nog smärtgränsen vid runt 10 000kr men då vill jag också kunna fotografera med den. Student som man är kan det dröja ett bra tag innan jag kan investera i ett nytt objektiv.
 
Snuffle skrev:
Då har suget tagit överhand, det är dags att investera i en systemkamera. Jag väger mellan att köpa cyberphotos kit med tele 55-200 och 2gb minne och kit-objektivet för 9000kr, eller att köpa ett annat kit och en lite dyrare kamera och vänta tills senare med teleobjektiv.

Hur skulle ni ha gjort?

Som det är nu går nog smärtgränsen vid runt 10 000kr men då vill jag också kunna fotografera med den. Student som man är kan det dröja ett bra tag innan jag kan investera i ett nytt objektiv.
Det var ett jäkla rövarpris! Kitet finns betydligt billigare: http://www.kameradoktorn.se/shop/ca.../1062?osCsid=7b0f7b7f396d3edfdc46fb653791a690
Jag vet inte om minne ingår, men 2 gig kostar inte direkt 1300:-.
Själv hade jag aldrig valt D40, då den bara klarar AF-S-objektiv. Ska man upp lite i klass så är det bara riktigt dyra objektiv som har AF-S, så man är låst till kitobjektiven eller det dyraste dyra. Hellre då en D50 med 18-70 eller liknande.

Edit: Kameradoktorn har dessutom 10% studentrabatt på Nikon:)
 
D50 med 18-70 är ett trevligt paket!
jag skulle inte heller vilja vara tvungen att skaffa af-s objektiv, eftersom många begagnade objektiv inte är af-s.
men det verkar ju finnas fördelar med D40 oxå, 2.5" skärm, bättre bildprocessor (?), större sökare, och säkert mer saker.
men sen när man inte kan använda gamla af-objektiv så skiter sig det mesta för min del. men sen är man väl inte målgruppen för denna kameran längre.
men om du inte tror du kommer att köpa fler objektiv, eller i vart fall inte kommer köpa objektiv utan af-s så kan det säkert vara ett bra alternativ!
 
Men hur är det nu när D50 ugått? Är det något problem?

Min mamma har en D70 och ett 70-300 AF-D objektiv, är det en fördel om jag har en D50 eller bättre då, vet att man förlorar autofokusen med en D40, men hur mycket problem är det att köra manuellt?

Kan man använda Sigmas AF objektiv till D40, som bara klarar AF-S/AF-I? Eller är det en fördel ifall man då har en D50 eller bättre?

Jag kommer nog hålla mig till cyberphoto, har handlat av dem innan och vet att de är kunniga och tillmötesgående även om kameradoktorns priser var snäppet bättre, beroende på vad som nu ingick i värde-paketet.

Ursäkta för många frågor, men det är en stor investering och man vill ju inte ångra sig.
 
köper du en D50 kommer du kunna använda alla nikons AF-objektiv, samt alla andra tillverkares AF-objektiv som är gjorda för nikon (inklusive sigmas). med en D40 blir du extremt begränsad på begagnatmarknaden jämfört med en D50.
om din mor har ett AF-D objektiv (jag antar att det inte är ett AF-S då) måste du fokusera manuellt med det, och det är ingen höjdare direkt... du får ju dock hjälp av en grön prick i sökaren när du har hittat fokus men det är ändå rätt jobbigt.

för MIN del så hade det varit helt otänkbart att skaffa en D40 när den nu saknar AF-motor. även om den är bättre än D50 på många punkter är den skillnaden av absolut betydelse.

men som sagt, nöjer du dig med kitobjektiven så är det nog lugnt med en D40. men vill du köpa en del andra objektiv, och då även begagnade, så är D50 ett bättre val.
 
Snuffle skrev:
...men hur mycket problem är det att köra manuellt?
Jag skulle vilja påstå att det är helt omöjligt om man inte har objektiv som är extremt ljusstarka. Inte ens med mitt Sigma 30/1,4 och den relativt stora sökaren hos D200 går det att se var skärpan ligger. Man kan visserligen ta hjälp av fokusindikatorn, men det går väldigt söligt, och jag ser inte det som nåt annat än ett nödalternativ.
För makrofoto och liknande, då man har ett skärpedjup på nån millimeter, funkar bra dock. Men för allmänt fotograferande är manuell fokus helt omöjligt om man inte byter mattskiva, eller om man står ut med att stå och vrida fram och tillbaka i några minuter för hitta fokus. Glömt det.
 
Ta bort man/kvinna diskussionen och vänd på den.

De flesta är överrens om att D50/D70s har mycket bättre ergonomi än EOS350 - eller hur?

Ändå är EOS350D den bäst säljande kameran <10.000kr, trots den obefintliga ergonomin.

Varför sålde EOS350 bäst? Test på test visade att det inte var någon större skillnad på D50 och EOS350 i prestanda.

Vad skall Nikon göra? Stå med mössan i hand eller agera?

Det är trots allt så att kvinnorna bestämmer ganska så mycket vad som köps in till hemmen - eller hur?
Kvinnor har generellt sett mindre händer - eller hur?

Nikon måste utöka sitt sortiment med en liten kamera = D40. Om den sedan är en tjej eller killkamera, låter jag vara osagt. Men den passar även små händer.

För mig som jobbat i butik i många år, är det solklart hur jag agerar när det kommer in ett par och skall köpa en kamera. Skall jag sätta kameran i den teknik k?te mannen (han är ju redan klar), eller skall jag få kvinnan att känna att det är rätt kamera för dem?
Om kvinnan också ger sitt samtycke så blir det ju affär. Katchiing låter det om kassaaparaten!

Hälsningar

Adam
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.