Annons

Dpreivew och D40

Produkter
(logga in för att koppla)
Varför köpa D40 för 6 lakan när man får D50-kitet för samma pris (eller lägre), som också funkar med icke AF-S-objektiv?

Edit: Det skulle vara om sökaren är större, vilket den stora "bulan" faktiskt indikerar.
 
Makten skrev:
Varför köpa D40 för 6 lakan när man får D50-kitet för samma pris (eller lägre), som också funkar med icke AF-S-objektiv?
För att D50 ersätts av D40?
(D50 finns ej kvar hos t.ex. nikonstore.se)

F.ö. tyckte ju även Phil på DpReview att det man fick med D40, var mer värt än det som togs bort (åtminstone för den tilltänkta målgruppen).
 
Howzer skrev:
Nope, fortfarande "bara" en preview...

såg det nu när jag kikade närmare.

Verkar vara en fin kamera, men ang priset så kan ni vara säkra på att när den väl lanserats och värsta stressen lagt sig så kommer priset att sjunka även här i Sverige.
 
Är det någon annan som tycker att det är ologiskt att ju längre slutartid man väljer desto kortare är linjen som visas på diplayen när den visar slutartiden och bländaren grafiskt? Borde det inte vara tvärt om?
 
d50 ska finnas till juni, enl ken r
tycker också priset var konstigt högt
men priserna brukar ju gå ner efter en månad
 
Trevligt att Nikon tycks ha skrotat MicroSkåpSökaren för gott nu.

Var nog tur det, med tanke på att det blri lite manuell fokus.
 
Det känns som D60n uteblir, steget blir för kort imellan. Vad menar du den skulle ha? 6 MP, 2,5 tums LCD och focus-motor? Låter inte så bra.
 
Nja, bara lägga till en AF-motor är nog inte tillräckligt stort steg.

Man kunde kanske tänka sig en uppgraderad D50, med lite färre motivprogram och fler direktval med knappar och rattar direkt på kameran. Fler AF-sensorer och en AF-motor förstås. Lite som en 6 Mpix-variant av D200:an. För dem som inte behöver upplösningen men vill ha liknande användaregenskaper.

Men det är kanske mest eget önsketänkande. En sådan kamera skulle jag vara intresserad av!

Den interna konkurrensen med D80, och kanske även D200, skulle kanske bli för stor.
 
schang skrev:
Man kunde kanske tänka sig en uppgraderad D50, med lite färre motivprogram och fler direktval med knappar och rattar direkt på kameran. Fler AF-sensorer och en AF-motor förstås. Lite som en 6 Mpix-variant av D200:an.
Det låter precis som en D80 tycker jag, bortsett från upplösningen;-)
 
undrar om man kan hoppas på en firmware-uppgradering av sin D50 nu då. t.ex förbättrad auto-iso å iso H/3200 direkt i kameran, samt nån marginell förbättring när det gäller brus :D
 
Makten skrev:
Det låter precis som en D80 tycker jag, bortsett från upplösningen;-)
D80:n saknar väl dedicerade knappar för att ställa om ljusmätning, fokusmetod, etc.?
Fast ok, det är väl mycket önsketänkande. :) Jag får väl sikta på en D200 istället. Priset verkar ju gå ner lite nu... :)
 
schang skrev:
D80:n saknar väl dedicerade knappar för att ställa om ljusmätning, fokusmetod, etc.?
Fast ok, det är väl mycket önsketänkande. :) Jag får väl sikta på en D200 istället. Priset verkar ju gå ner lite nu... :)

du kan ju programera en knapp att ändra fokusmetod etc, kanske inte va det du mena
 
Njae, egentligen inte. Men vi skall inte avvika från ämnet.

Jag undrar hur en D40 känns att hålla i handen. D50:n är ju inte direkt stor tycker jag, och D40:n verkar klart mindre...
 
Liten kan jag förstå (det finns ju trots allt vissa fysiska skillnader mellan könen), men "inga avancerade funktioner"? Skulle det vara samma sak som en tjejkamera...? Konstig koppling...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.