Annons

Dopfoto, ös på med tips!

Produkter
(logga in för att koppla)

PernillaLidén

Aktiv medlem
Hej hej!
Brorsonen ska döpas den 15:e mars och jag är en "glad amatörfotograf" sedan 2004 som ALDRIG har fotat inne i en kyrka på detta vis. Såklart vill jag göra det bästa jag kan för att få så bra bilder som det bara går.

Kyrkan är rätt stor (Stensele kyrka, sveriges största träkyrka), skapligt ljus. Det jag vill ha tips på är vad jag bör tänka på, hur den bästa inställningen är på kameran (svårt då det inte testats i kyrkan ännu). Vilket läget på kameran är bäst? Hjälp...

Min utrustning består av:
Canon EOS 350D
Canon EOS 400D
Tamron 28-75/2,8 XR Di
Canon EF 70-200/4,0 L USM
Canon Speedlite 430EX

Ös på med tips a alla slag.
 
Stick dit och prova inställningar och dessutom leta efter bra ställen att fota från.
Bästa tipset jag har.

Reka, reka ,reka...

Kolla vädret innan också så kanske du får lite bättre förutsättningar. Sol eller regn ger olika ljus inne i kyrkan.

Kan du inte åka dit innan så var iaf där minst två timmar innan och prova bra inställningar. Inställningarna kan vara olika beroende på vart du står med så varför inte skriva upp det på en lapp innan det börjar?

Var noggrann, du vill nog inte sabba detta tillfälle...
 
Jag tycker du skall bestämma dig för en autoteknik t ex bländarstyrd auto + autoiso och sen öva upp resultatet på plats (i förväg). Vilken bländare ger önskat skärpedjup från den platsen? Troligen behöver du vid fototillfället lägga din mesta koncentration på motivet och inte på kameran. Med autoiso får du de slutartider du behöver oavsett hur ljuset varierar för stunden och riskerar bara lite brus. Brusfritt men för långa slutartider när solen gick i moln eller någon skuggade barnet är ingen höjdare...
 
Inte är det lätt inte. Har för ett tag sedan börjat fota med RAW för att testa lite.
Försöker fatta alla siffror på alla inställningar men lyckas alltid blanda ihop. Jag vet så långt att:
TV: slutartid
AV: skärpedjup
M: manuellt
P: Lite som auto men med mer valmöjligheter
Exponeringen vet jag, sekunderna kan jag men det är de andra siffrorna som slår fel. ;)

Frustrerande att jag inte lärt mig det än efter tre år. Minnet är sådär.
 
Om jag har fattat rätt så är kanske tav nått att använda för att minska risken för skak om det blir lite sämre ljus. I tav så ställs väl både iso o bländare in för att passa slutartiden.

Men dina objektiv är ju ganska ljusstarka också så.
 
Kolla också med prästen om det går bra att fotografera under dopet alla präster tillåter inte detta, dock. Dock inga problem vid fotograferandet av mina barnbarn, men inga blixtbilder var tillåtna.
För det mesta räcker det med ditt 28-75/2,8. Tänk på att försöka att använda bländaren rätt, så att skärpedjupet sitter där det skall.
Sven-Åke
 
Tips: Så stor bländare som möjligt och gå endast upp till ISO 1600 i nödfall. Jag var tvungen med denna bild iaf trots att solen lyste in. Präster och barn rör sig. Jag tog även stöd av en bänk.
Inställningen i kameran är AV. Givetvis får man kontrollera med histogrammet så det stämmer.

Samma kamera och objektiv som du har.
Detta blev resultatet: http://stilbild.nu/dop.jpg

Camera Model Name
Canon EOS 400D DIGITAL
Firmware
Firmware 1.1.0
Shooting Date/Time
2008-02-02 13:12:19
Tv(Shutter Speed)
1/200Sec.
Av(Aperture Value)
F2.8
Metering Modes
Evaluative metering
Exposure Compensation
+1/3
ISO Speed
1600
Lens
28-75mm
Focal Length
63,0 mm
Image size
3888 x 2592
Image Quality
RAW
Flash
Off
White Balance
Auto

Sedan finns det sådana som står och fotograferar med en mobilkamera.
 
Senast ändrad:
Jag brukar ställa (manuellt) in på iso800, f/2.8 och sedan variera slutartiden, men försöka hålla kortare än 1/80 om jag inte medvetet försöker arbeta med rörelseoskärpa. När jag var gudfar så ställde jag in så och gav kameran till min då tolvåriga dotter, och det blev ok (hon har känsla för komposition). Har du ljus som ger dig bättre tider, så är det bara att gratulera.
 
Tack för ännu fler tips =)
Peter: såg ju bra ut!

Ska läsa på mer. Kyrkan brukar vara rätt ljus och detta är klockan 14.00 ungefär. Får hoppas det fungerar bra. Men som sagt, det mesta är ju övning så det är bara att göra det bästa.
 
Jag har läst på jag också. Dop idag. Till kyrkan om dryga timmen. Jag får tacka Pernilla som initierade tråden och alla goda råd som alla bidragit med. Vem som ska döpas? Barnbarnet.
 
Hej

Min dotter döptes för 2 veckor sedan och min syster skötte fotograferade med min system kamera och lillebror med min video kamera.

Kör fortfarande analogt så man kan inte riktigt kolla upp resultatet direkt som digital men i sådana här situationer så kör jag minst +1 steg i överexponering för att dopklänningar och prästen har ljusa kläder kan lura blixt automatiken i kameran så allt blir under exponerat.

Fick lite bilder av min kompis som har Nikon D70 och där var allt genomgående underexponerat och han har kört med automatik och den inbyggda blixten.

Av någon anledning så glömde jag hemma min bouncer och en sådan kan jag varmt rekommendera.

Om du har tur så kan du använda dig av naturligt ljus och det kan bli mycket bra.

Oki.

Det vi använde till dopet var följande:
Fuji Reala
Canon Eos 30V
Canon 24-10 4,0 L IS
Canon 580EX
Canon HV-20

// Fredrik
 
Det gick...

relativt bra. Bättre än vad jag hade trott. Dock ville solen komma av och till och sken lite då och då så det var att ändra inst. lite då och då. Men det gick hyfsat ändå, inte direkt knivskarpa bilder alla gånger, inte markant oskarp om man inte zoomar in då och kikar på millimeterna. Men allt är ju träning så det är bara att träna vidare.
Fotade i raw så jag kunde försöka fixa efteråt. Sitter just nu och mixtrar, för de vill sååå gärna ha bilder ganska snart. Lillknodden var så lugn och somnade till i slutet.
 
Kan man klara sig med endast ett 50/1,8 för dopfoto? 18-55 ligger i linköping för reperation och man kan ju bara drömma om att de ska hinna fixa den tills helgen.
 
Fuji Reala finns väl iallafall minst upp till ISO 800, riktigt trevlig film förövrigt.

Ja absolut, det är då det fasta kommer till sin rätt, kör på bländare 2 o ISO efter förhållande, var inte rädd för 1600.

Vet inte riktigt hur din 30D ligger till, men 400D/40D underexponerar ju ngt, men ett tips är att överexponera 1/3-2/3 dels steg när det inte är så mkt ljusa färger med i bilden. Om det som tidigare nämnts är mkt vita kläder med så dra på lite till, ett helt steg kan göra bilden till ett kanon skott.

Testa lite med blixten också, på låg effekt i ngt stort vitt, en kyrkasvägga kan ge en fin effekt. Men låt inte blixtljuset synas för mkt.

Lycka till...
 
Robin Gyllander skrev:
Lite ot men VART????

Hehe, ja det kan man undra, blandade ihop det med Superia, hehe ISO 100 alltså. Antagligen var väl personen i fråga riktigt grym på ljussättning å hade ett rejält ljussättningspaket med sig:)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.