Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dokumentärt/repotage

Produkter
(logga in för att koppla)

palli

Medlem
Jag är väldigt intresserad av dokumentär fotografi. Jag har en känsla av att trots allt fotande nu är vardagen dåligt dokumentärad. Livet består av mycket mera än vackra blommor, solnedgångar och fritd (även jag fotar mycket av detta nu). Men jag hitta väldigt lite dokumentert på fotosidan. Finns någon annan som delar mitt intresse?

det finns väldigt lite dokumentärt på denna sida men även andra kategorier av antagligen den anledningen att dessa bilder inte får några kommentarer och då är det inte värt att lägga in dom, men det finns några dokumentära bilder här om jag inte minns helt fel.

palli skrev:
Finns någon annan som delar mitt intresse?

Jajamensan jag delar ditt intresse :) Det e helt klart det roligaste jag vet att fotografera människor. Nya människor som jag antagligen aldrig skulle ha träffat om jag inte gjort det reportaget eller följa människor jag känner i deras vardag.

Nu senast har jag dokumenterat mina morföräldrar. Okej det blev väldigt bra bilder som jag inom kort kommer lägga upp här. Men den stora grejen var nog ändå att jag fick en bättre relation till två härliga människor. Innan jag satte igång så kanske jag var hem till dem 2ggr/år, nu så träffade jag dem 2-3 gånger i veckan.

Jodå jag är jäkligt intresera av sådan fotografi. Har alltid kameran med mig,fotar både glädje och sorg.Finns nog nästan ingen bättre känsla än när man lyckas fånga den där blicken,gesten eller vad det nu är i kameran och sedan gå in i mörkrummet och sakta se den framträda i framkallningsskålen.För tillfället fotar jag på företaget som jag arbetar på.Kruxet med det är att företagsledningen ska godkänna bilderna som jag misstänker visar en annan sida av verkstadsgolvet mot vad dom vill visa.

Jo, visst finns det sådana intressen här. Men som någon skrev så brukar kommentarerna vara sparsamma. Dessutom är det väldigt svårt att förmedla det man vill. Jag lever i tron att det går att kombinera reportage och estetik. Det svåraste tycker jag är att tänka till innan man tar bilden, vad vill jag visa/berätta. Det blir lätt att man bara dokumenterar.

Titta gärna in i mitt album. Jag tänker främst på rallybilderna där det finns en bild som jag är rätt nöjd med. Det står en avkörd bil i nedre högra hörnet medans en bil med rörelseoskärpa far förbi. Jag försökte visa på villkoren i sport i allmänhet och rally i synnerhet. Ett misstag och man är ute. Förökte också visa på kontrasterna mellan rörelse/liv och stillhet/död, lite långsökt kanske. Det verkar dock inte vara så många som uppfatta bilden på det viset så jag kan väl inte säga att jag lyckades direkt.

Mvh
Maverick

Man får inga kommentarer om man lägger upp dokumentära bilder säger ni. Kanske måste man berätta om verkligheten, sätta den i ett annart perspektiv. Med dokumentärt vill man väl berätta om människor och om sin samtid? Men vad säger att det betyder 50mm rakt framifrån svartvitt med perfekt gråskala. Icke, man måste tänka lite längre tror jag om man vill bli överöst med kommentarer. Det dokumentära tänkandet försvinner inte i en konstnärlig bild.

Istället för att fotografera Farmor hemma i soffan, låt henne berätta om sin "veklighet". Lek med kontraster. Som Jens Assurs bild av Astrid Lindgren på helikopterplattan i Stockholm, i famnen på en skinhead. Fantastik bild, som både berättar om en sagotant i en tidstypisk miljö för dagens ungdomar, en kontrast mot de äldres lungn och kaffedrickande; en helikopterplatta i betong. Men också mot sinheaden, ett sätt att förstå dagens ungdomar och konstrasten till andra världskriget, och den nya ungdomen som formas efter gamla idéal hon säkert avskytt på sin tid. Till och med en tidsspegel.
Och dokumentärt? Det kan ni ge er tusan på!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar