Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Djungeln

Produkter
(logga in för att koppla)

Lautrec

Medlem
Hej!

Jag hoppas på lite hjälp av er kunniga människor.

Jag kan nästan ingenting om fotografi egentligen men har bestämt mig för att ta klivet och skaffa en systemkamera. Jag åker utomlands ganska mycket och det är då gärna till exotiska länder. Det är främst det jag vill ha kameran till. Jag har aldrig haft någon riktig kamera utan har alltid bara haft någon form av kompaktkamera med mig. Nu skall det bli ändring på det, jag ångrade mig ganska mycket senast jag var iväg för att jag bara hade med mig en skitkamera.

Vad jag är ute efter är någonting ganska lättanvänt (eftersom jag är nybörjare) men jag vill absolut kunna ta spännande bilder med hög kvalitet. Det är ju roligt om man kan växa i kameran litegrann. Budget är runt 5,000kr.

Jag är intresserad av att fotografera natur, djurliv och folkliv. Jag fascineras också ganska mycket av närbilder så jag vill gärna ha någonting som har bra makrofunktion.

Förutom själva kameran - vad mer behöver jag anser ni? Vad skulle du själv packa i fotoväskan om du skulle åka till regnskogen i en månad?

Tack på förhand! :)

Jag hade valt den här uppsättningen - Nikon D3200 med två objektiv DX 18-55/3,5-5,6G VR och DX 55-300/4,5-5,6 G ED VR den finns som paket och hamnar på drygt 6000 kr. Helt perfekt för en nybörjare med allt från hyfsad vidvinkel till landskap och människor och även ett tele för djurlivet. Båda gluggarna har autofokus och vibrations reducering dessutom. Canon har säkert liknande motsvarande system.

Är man på väg till regnskogen så är såklart ett stativ jädrans bra att ha med sig, och då rekommenderar jag Sirui T-005 + Kulled C10 som kostar 990 på Cyberphoto. Det är iofs alu istället för kolfiber, men fungerar lika väl antar jag!?
Dvs om du nu åker till djungeln och ska fotografera blommor, kryp och annat skoj så är det alltid bra att ha sånt med sig där.

Är det inte rätt regnigt och smutsigt i en regnskog?

Då skulle väl Pentax vädertätade kameror kunna vara något? Instegsmodellen där ligger väl runt 5000 om jag minns rätt, men jag överlåter åt någon Pentaxian att komma med riktigt besked.

Förutom själva kameran - vad mer behöver jag anser ni? Vad skulle du själv packa i fotoväskan om du skulle åka till regnskogen i en månad?

Ett regnskydd, även vädertätade kameror har haft problem, se mitt inlägg här med erfarenheter från olika resor till bland annat Antarktis och Amazonas hur olika kameror har klarat sig.

På vilket sätt blev du besviken?

Jag blev besviken på att jag inte kunde ta bilder som motsvarade mina förväntningar. Man ser en apflock i ett träd och det är bara att glömma att ens försöka ta bilder. Man kan inte bestämma skärpedjup själv eller ta bra makrobilder. Skulle också vilja pröva att ta bilder med långa slutartider när det är mörkt och lite allmänt kunna experimentera lite mer med fotografin.

Tack så mycket för alla svar - jag kollar upp samtliga tips!

- Ett stativ måste jag ha, det har jag fattat. Portabelt måste det vara också.
- Jag bör alltså välja mellan att köpa en väderskyddad kamera (dyrt) eller åtminstone vara väderskydda en vanlig kamera så gott det går.

Jag blev besviken på att jag inte kunde ta bilder som motsvarade mina förväntningar. Man ser en apflock i ett träd och det är bara att glömma att ens försöka ta bilder. Man kan inte bestämma skärpedjup själv eller ta bra makrobilder. Skulle också vilja pröva att ta bilder med långa slutartider när det är mörkt och lite allmänt kunna experimentera lite mer med fotografin.
Det låter som:
Ljustarka objektiv (1,4 / 1,2)
makroobjektiv
Vattentåliga väskor
stryktåliga kameror
högisopresterande kameror (24x36 format)
vattentåliga kameror
blixtfotografering

Ingen post separat kostar under 5000(vad jag vet) förutom en blixt eller en vattentät väska.

Jag har rest i tropiska områden i 25 år och haft allt från 15 kg fotoutrustning till en spionkamera med mig. Finns för och nackdelar med allt.

Regnskog är en väldigt liten del av det vi kallar tropikerna och väldigt få amatörer fotograferar i den verkliga mörka regnskogen. Apor är ganska svåra att ta bilder på speciellt med en kompaktkamera eller liknande. De sitter i träden och att fokusera med miljoner grenar överallt är inte lätt. Men men manuell fokus och stabila händer och går det att få bra bilder med billig systemkamera och 200-300 objektiv. Mata på med många bilder med lite olika fokus kan hjälpa ibland. Man kommer att få beskära en del men med 16-24 MP har man lite marginal.

Om din huvudpoäng är att resa och uppleva, men som plus kunna få med dig bilder bättre än en vädertätad kompakt kan ge så skulle jag hejhjärtat rekomendera Pentax. Dom bygger just för vädertätning och att det ska vara lite robustare saker. Inget illa sagt om Canon, Nikon eller någon av dom andra, men dom lägger inte lika mycket energi på den biten som man får hos Pentax för samma pengar.

Skulle jag bege mig ut på äventyr där jag vet det kommer bli mycket fukt, köld, lera eller sand och var ute just för äventyret skulle jag nog försöka hitta mig ett begagnat Pentax K-5 hus (mycket bra modell) eller en K-30 (lite enklare modell med färre inställningsmöjligheter) samt ett 18-135WR objektiv som även det är vädertätat och ger ett zoomomfång som täcker väldigt mycket. Anledningen till att jag skulle välja just det objektivet före några andra är att jag nog inte skulle ha så många chanser att byta objektiv under "ordnade" förhållande och det finns nog inget värre än när fel glugg sitter på kameran samtidigt som motivet svingar sig iväg mot horisonten... Ja det skulle väl vara så mycket lort i kameran dom sista dagarna att man lika gärna hade kunnat använda instagram.

Summa sumarum, det finns många bra kameror, men jag håller Pentax som prisvärd och särledes tålig. Fundera bara över miljön och hur det varit på tidigare resor, om du tror du skulle vilja byta objektiv ofta eller väldigt snabbt (från vidvinkel till telezoom eller tvärt om) rekomenderar jag en vädertätad zoom.

edit: och som Erik Schalin påpekar, för att uppfylla alla önskemål måste du nog sträcka din budget närmare 50.000 än 5.000 tyvärr

Ja, K-30 heter modellen som är vattentät, från Pentax, och de har också liknande objektivlösning som Nikon med sina kameror där man får 18-55 + 55-300. Dock kostar Pentax lite mer än vad Nikon gör: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1270422

Pentax K30 är säkert en bra kamera, men att den skulle vara vattentät är en rejäl överdrift. Så här skriver Cyberphoto i sin test:
"K-30 är en av få instegsmodeller som är tätad, och trots att Pentax vädertätning tillhör de bättre så är den givetvis inte helt vattentät, men vattenstänk eller duggregn ska huset klara så länge alla luckor i ordentligt stängda. Vi rekommenderar dock att inte testa var gränsen går för hur mycket vatten den tål."

Pentax K30 är säkert en bra kamera, men att den skulle vara vattentät är en rejäl överdrift. Så här skriver Cyberphoto i sin test:
"K-30 är en av få instegsmodeller som är tätad, och trots att Pentax vädertätning tillhör de bättre så är den givetvis inte helt vattentät, men vattenstänk eller duggregn ska huset klara så länge alla luckor i ordentligt stängda. Vi rekommenderar dock att inte testa var gränsen går för hur mycket vatten den tål."

Vattentät är den inte, men den tål en hel del. Jag har ägt både k-30 och K-5 och dom är riktigt, riktigt tåliga.

Det finns många skojiga videos på när folk testar detta på youtube och en del skrivet på nätet. Bara att googla :)
K-30: https://www.youtube.com/watch?v=qtF4z7uKYoY
K-5: https://www.youtube.com/watch?v=Eo61t5fH6Qw

Du har säkert rätt, bland instegarna är nog K-30 outstanding i det avseendet. Ville bara poängtera att den absolut inte är vattentät.

Tack än en gång för all information, väldigt uppskattat!

Jag fattar naturligtvis att jag inte kommer att kunna köpa en svindyr kamera med ett separat proffsobjektiv för varje ändamål för 5,000kr. Jag dock nybörjare på detta och tror att det kommer att vara ett så stort steg upp för mig som är van vid en sunkig kompaktkamera, att jag nog blir mer än nöjd med betydligt enklare grejor.

Pentax-kamerorna ni föreslår, K-30, K-5 och K-7? ser ju helt perfekta ut faktiskt! Jag har absolut ingenting emot att köpa en begagnad kamera om den är hel och ren. Då blir det kanske lite pengar kvar för att köpa de mest nödvändiga tillbehören.

(Vilka bra råd om fotografi i djungeln man får också! Det är ju helt sanslöst vad bra det är med internet ibland.)

Du klarar dig nog med vilken nyare systemkamera som helst under 5000 kr. En Nikon D3100, D3200, D5100 med 18-55 objektiv borde fungera utmärkt att starta med. Canons motsvarigheter eller Pentax, Olympus, Sony borde också passa bra för dina ändamål.

Du får nog bara bege dig till en butik för att testa vilken som ligger bra i handen på dig, vilka menyer som du gillar. Eller vilka utvecklingsmöjligheter du vill ha i framtiden gällande objektiv och kamerahus när du vill byta upp dig.

Tipset som Andreas Eklind gav i början på ett paket med D3200 borde passa perfekt för det du vill åt. Men även Pentax tipsen som regnade in strax efter hans inlägg borde passa dig perfekt. Var själv inne och snurrade på Pentax innan jag bestämde mig. Jag reste runt överallt utan kamera i flera år men insåg att de enda bilder jag hade från mina resor var ganska risiga från kompaktkameror eller mobilkameror så slog till på en D5100 med 18-55 samt 55-200 inför en längre resa.

Det där med att man måste ha en vädertätad kamera eller ett objektiv med maxbländare 1,4 / 2,8 är nog inget som behövs för gemene man i början. Jag hade varken stativ, blixt, filter eller annat i början och tog nog 95% av 15 000 bilder med 18-55 objektivet. Min D5100 har överlevt regnskog och en del andra våta förhållanden utan problem, tänk på att inte doppa kameran i vatten bara eller låta onödigt mycket regnvatten sippra ner på kameran.

Nu har jag lärt mig mer om fotografering och blivit mer kräsen vilket säkert alla blir med tiden och börjat införskaffa ljusstarka objektiv, blixt, stativ, filter osv. Men när man börjar fotografera tror jag inte att man mår så mycket bättre av ett 24-70mm 2,8 mot ett vanligt 18-55mm, för då är det knappast objektivet som håller en tillbaka för att ta bra bilder, snarare kunskap om fotografering.

Har du vänner som har en systemkamera så be att få testa deras och få lite tips från dem om de kan hjälpa till. Lycka till med köpet och skriv gärna vad det blev i slutändan :)

Dessutom är det mycket billigare att dränka eller bli rånad på ett 18-55.

Med tanke på att 18-55/3.5-5.6 objektivet kostar runt 500-lappen så spelar det ingen större roll.
Hade man haft 800/5.6 objektivet för 147 000 kr och något skulle ha hänt det hade man nog blivit vansinnig eller begått självmord på köpet! ;)

Det finns redan många goda och bra råd i tråden om förslag på lämplig utrustning, så jag tänkte istället försöka bidra med några praktiska tips om att fota i regnskog.
Jag har varit relativt långt in i Amazonas tre gånger, på Indinesiska Borneo, Madagskar och några andra ställen med tropisk regnskog. Det är en utmaning att fota där då djuren och fåglarna ofta sitter väl gömda bland lövverket eller som en siluett mot en gråvit himmel. Dessutom är det mörkt. Riktigt mörkt. Ofta ligger ISO på uppemot 12800 med bländartal 2.8 och acceptabel slutartid för tele.

Vad gäller regn/smuts och fukt så har jag aldrig upplevt några problem, vare sig med väderskyddad utrustning, eller utrustning som inte är det. Stoppa ner grejerna i en liten ryggsäck, eller drysack (finns i ryggsäcksmodell) om det börjar regna, men ta ut dem igen när regnet upphör eller när du är under tak. Luftfuktigheten i sig är inga problem, det du vill undvika är temperaturväxlingar som orsakar kondens.

Som stativ har jag med mig ett enbensstativ. Åker man båt på Amazonas eller dess biflöden funkar inte ett vanligt stativ, likaså om man vandrar på gyttjiga stigar i uppemot 6h/dag. Där det finns plats på marken för ett stativ finns det oftast ingen lucka genom lövverket med fri sikt till djuren. Ofta tvingas man att handhålla, som komplement funkar ett enbensstativ bra. Det är inte alls ovanligt att du kanske hittar en glugg i lövverket på 10x10cm som är enda möjliga positionen att ta bilder från.

Att exponera rätt är knepigt. Ofta fotar du upp mot trädkronor med gråvit himmel som bakgrund. Exponera manuellt eller använd exponeringskompensationen. Fota gärna i RAW.

Få kamerans autofokus att hitta rätt genom snår och lövverk är också svårt. Ofta måste du fokusera manuellt helt enkelt för att autofokusen störs av objekt i förgrunden. Finns spot-AF så är den guld värd, den är (på 5D MkIII) bra på att leta sig igenom grenar och sätta fokus.

Glöm inte en vidvinkelzoom (eller normalzoom). Det är en läcker miljö att vistas i som inbjuder till vidvinkelfoto. Macro är bra för insekter och andra kryp, men är det inte det primära intresset klarar man sig bra med macroläget på tex en normalzoom för att hålla ner vikten på utrustningen. Blixt (och/eller stark LED-ficklampa) är bra på kvällsaktiviteter.

Mina första resor i regnskog gjorde jag med enkel utrustning, i princip den prisklass du är ute efter nu. Det kommer att gå jättebra att få många fina bilder, men det kommer också finnas tillfällen där ljussvaga objektiv och sämre prestanda på höga ISO helt enkelt sätter stopp.

På senaste resan använde jag 5D MkIII och EF300/2.8 IS samt konverters (och enbensstativ). Det är en utrustning som jag inte kände mig begränsad av. Nu ligger den i en helt annan prisklass än vad du är beredd att lägga ut. Vill du ha bättre utrustning så blir det ett rejält kliv upp i prisklass.

Lycka till med val av utrustning och resan!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar