Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ditt mest prisvärda köptips?!

Produkter
(logga in för att koppla)

Light Head

Aktiv medlem
Vad har du för köptips, inte på det objektiv som presterar bäst, utan det som ger mest valuta för pengarna?!?!

(Ett vin som är gott och kostar 59:- är ju verkligen värt att testas och framhövas, men ett som kostar 59.000:- behöver mer eller mindre inte nämnas.)

De flesta gluggar finns förmodligen omnämnda, men tänkte att vi kunde försöka sammanfatta en riktigt kompetent "objektiv-väska" som skulle kunna vara det mest prisvärda man kan få tag på.

Vad är ditt köptips?

Vilka typer av objektiv måste man ha?

Klarar man sig med en 50mm normal? Eller måsta man ha en 150-500mm zoom?

Det beror helt enkelt på. Tyvärr. Det är det bästa svar du kan få utan att fundera över vad och hur du vill fotografera.

Klarar man sig med en 50mm normal? Eller måsta man ha en 150-500mm zoom? ????????????????????????

Förr klarade man sig oftast med 50mm. Sigmas 150-500 mm är bra om du vill "skjuta" fåglar - det borde dock benämnas med 150-450 för de sista 50mm är knappast användbara.
Bästa köpet jag gjort är Canons 100mm 2.8 Macro - (finns nu även med IS.)

Vad har du idag?

Vad har du för köptips, inte på det objektiv som presterar bäst, utan det som ger mest valuta för pengarna?!?!

(Ett vin som är gott och kostar 59:- är ju verkligen värt att testas och framhövas, men ett som kostar 59.000:- behöver mer eller mindre inte nämnas.)

De flesta gluggar finns förmodligen omnämnda, men tänkte att vi kunde försöka sammanfatta en riktigt kompetent "objektiv-väska" som skulle kunna vara det mest prisvärda man kan få tag på.

Vad är ditt köptips?

Vad är ditt köptips?

1/ Mest prisvärda objektiv: För både aps-c och 24x36 EF 85/1.8 usm, EF 50/2.5 compact macro, Tamron 28-75/2.8 Xr Di,EF 50/1.8
För aps-c: Sigma 17-50/2.8 EX DC,

Samtliga dessa gluggar kan fås för 2.800-4.000:- förutom 50/1.8 som kostar c.a en tusenlapp.Samtliga presterar extremt bra (såvida man inte råkar ut för måndagsexemplar).

2/ Finns inga "måsten". Beror på fotografens inriktning.

3/ Självklart klarar man sig med en 50 mm normal om ens fotografering mest handlar om motiv lämpliga för denna brännvidd och avstånd/vinklar. Och nej man måste inte ha 150-500mm zoom. Men en del fotografer behöver den.

Tycker det är bäst att hålla sig till punkt 1 eftersom de 2 övriga punkterna i din frågeställning är så individuella.

Finns det något bättre tips än: Lär dig använda de du redan har. Det kostar ingenting och förmodligen använder du dem inte fullt ut.....

Finns det något bättre tips än: Lär dig använda de du redan har. Det kostar ingenting och förmodligen använder du dem inte fullt ut.....

Nej, egentligen inte. Enda undantaget gäller väl för den som kanske ska ta steget från kompaktkamera till dslr och söker råd och därmed inget har att lära sig använda i det segmentet.

Annars är det absolut det bästa tipset.

Era tips är ju det som är värdefullt, inte om jag behärskar min lilla EOS1000d och mina objektiv. Utan det är erfarenheten som är viktig. Förhoppningsvis även för andra.

Tänkte att det kanske efter ett tag finns tillräckligt med tips för att fylla en kameraväska för en glad amatör på tajt budget.

Givetvis skall man behörska själva fototekniken, men det är skillnad på objektiven som syns oavsett om man är bra eller dålig på det tekniska. Räcker ju att man skjuter i autoläge, för att det skall vara intressant med bättre otik.

Jag har
EF 50 1,8 II
EF-S 18-55
EF-S 55-250

Tycker personligen med min ringa erfarenhet att EF50 1,8 för 990:- har varit ett riktigt lyft!

Det som skulle komplettera bra är ett riktigt makroobjektiv. Det skulle ge dig en ny värld att fota.
Era tips är ju det som är värdefullt, inte om jag behärskar min lilla EOS1000d och mina objektiv. Utan det är erfarenheten som är viktig. Förhoppningsvis även för andra.

Tänkte att det kanske efter ett tag finns tillräckligt med tips för att fylla en kameraväska för en glad amatör på tajt budget.

Givetvis skall man behörska själva fototekniken, men det är skillnad på objektiven som syns oavsett om man är bra eller dålig på det tekniska. Räcker ju att man skjuter i autoläge, för att det skall vara intressant med bättre otik.

Jag har
EF 50 1,8 II
EF-S 18-55
EF-S 55-250

Tycker personligen med min ringa erfarenhet att EF50 1,8 för 990:- har varit ett riktigt lyft!

Jag är inte så säker på att det verkligen finns fynd i den här branschen, möjligen undantaget en 50:a, då. I varje fall inte om man tittar på kamerafabrikanternas utbud av objektiv. Kvalitet (optiskt och mekanisk) följer pris, efter vad jag förstått. Det finns inget häftiga finesser på objektiv att använda som argument för ett extra högt pris, som i många andra fall. Ett dåligt objektiv blir rätt så kvickt avslöjat, vilket ger en "perfekt marknad" eller vad nu ekonomerna kallar det.

Mina två ören, förstås.

Per.

När det kommer till att lyfta porträttfotografier så håller jag en reflexskärm väldigt högt. Mer valuta för pengarna är nog svårt att hitta.

Det mest prisvärda i min bok:

Tamron 17-35/2.8-4
Tamron 28-75/2.8

Presterar lika bra som originalmärkena till halva eller mindre priset (beg).

Jag har
EF 50 1,8 II
EF-S 18-55
EF-S 55-250

Du har ju egentligen redan de mest prisvärda objektiven.
50/1,8 är ju riktigt bra.
18-55 kostar ju inte mer än några hundralappar när det följer med i kit och 55-250 har ju genomgående fått bra kritik för sitt pris.

Jag personligen tycker att du ska kika vidare på fasta objektiv.
Det finns många bra från Canon och Sigma.
Om jag utifrån mitt eget synsätt får säga vad jag tycker är prisvärt.

En extern blixt i stil med 430EX II tycker jag också är ett prisvärt köp eftersom det förändrar fotograferandet så pass mycket.

Lycka till!

Mycket prisvärd supervidvinkel:

Seagull 17mm/f4. Pentax-K objektivfattning, vilket innebär att den även kan användas på Canon EOS med adapter. Med sådana här supervidvinklar är det inte någon stor nackdel med manuellt fokus eftersom skärpedjupet blir rätt stort.

Senast ändrad:
Mest prisvärd rent allmänt är den 18-55 mm kitzoom som man får för 500-600 kr extra när man köper ett hus i konsumentklassen.

För mig personligen är dock Canons 100-400 det mest prisvärda objektivet.

24/1,4 II <3

Prisvärt men dyrt :p

35/2 är annars väldigt prisvärd och billig.

Och man ska inte förakta 5dII 70kkr kamera för 25kkr :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar