Annons

Ditt mest prisvärda köptips?!

Produkter
(logga in för att koppla)
Hittills så är det Canon EF 50 1.8 II som verkar var det enda riktiga "kapet".

Vilket objektiv syftas på med 35/2 och 24/1,4 II <3 ??

Canon 70-200 f/4 , kan det anses som väldigt mycket för pengarna?

Fullformat först och främst. Sedan lineup
Canon EF 16-35mm f/2.8 L
Canon EF 24-70mm f/2.8 L
Canon EF 50mm f/1.2 L
Canon EF 85mm f/1.2 L eller f/1.8
Canon EF 70-200mm f/2.8 L IS

Det är en bra början tror jag

Fullformat först och främst. Sedan lineup
Canon EF 16-35mm f/2.8 L
Canon EF 24-70mm f/2.8 L
Canon EF 50mm f/1.2 L
Canon EF 85mm f/1.2 L eller f/1.8
Canon EF 70-200mm f/2.8 L IS

Det är en bra början tror jag

En bra början!? hur tänkte du nu? Det är ju i princip det bästa du kan köpa till en Canon

En bra början!? hur tänkte du nu? Det är ju i princip det bästa du kan köpa till en Canon

Jo, det är mitt mest prisvärda köptips. Sedan finns det väl brännvidder utanför dessa jag nämnt.
Jag har länge hållt på att fnula runt med semiutrustning och var aldrig riktigt nöjd, det var Tamron hit och Sigma dit, alltid på bekostnad av något. Nu fick jag chansen att köpa mig en hyfsad utrustning med fullformat och lite L-gluggar, det blev lite roligare att plåta, fler "keepers" av bilder och sn smula tåligare utrustning.

Fast jag skall byta mitt 24-105 till 24-70 f/2.8 och mitt 70-200 f/4 IS L mot 200mm f/2.8 L prime istället

Det mest prisvärda tips jag kan ge är att:

1.köp inget du inte vet att du behöver
2.fall inte för prylfixeringen
3.research research research
4.det behövs inte mer än ett hus och en fast glugg för att skapa under

Till saken. Du klarar dej gott och väl med 50mm. Du kommer med åren sedan att komma fram till vad mer du behöver, om du behöver. Ifall du vill gå zoomvägen skulle jag råda dej att skaffa sigmas 24-70 2,8. Du hittar den gamla modellen begagnad. En riktigt fin glugg att börja med.

Tim's svar var ju lite,, "fel"... men jag var kanske lite otydlig iofs?! Jag försökte ju beskriva genom liknelsen ett gott vin för 59:- är mer prisvärt en ett för 59000:- (beror på hur mycket pengar man har,, men om vi antar att det alltid är bättre att betala mindre)

Tim's svar var ju lite,, "fel"... men jag var kanske lite otydlig iofs?! Jag försökte ju beskriva genom liknelsen ett gott vin för 59:- är mer prisvärt en ett för 59000:- (beror på hur mycket pengar man har,, men om vi antar att det alltid är bättre att betala mindre)

Det är oftast en avvägning mellan kostnad och kvalitet. Det ena behöver inte utesluta det andra. För att vara politiskt korrekt.
Men som jag brukar säga, vid "blindtester" mellan olika slags utrustning syns det sällan om det är en billig eller dyr utrustning som används.
jag personligen skulle börja med fullformat på huset, sedan gå vidare och spara till "bättre" gluggar.

Ett Helios 44 måste nog vara det mest prisvärda man skruva på sitt hus - extremt bra för väldigt lite pengar.

Ett makro tycker jag du ska satsa på. I princip alla makron från alla fabrikat (i alla fall Sigma, Tamron, Tokina och Canon själva) är väldigt skarpa, men de skiljer sig i byggkvalitet, af hastighet och om de expanderar. Ett Canon 60 makro (ef-s) är prisvärt, mycket trevligare än Canons slöa 50 makro, som dessutom bara går till 1:2.

Men canons gamla bespottade 1:2 50mm macro är väldigt skarpt och fungerar även på ff hus. Påstår inte att det är bäst, men nog f-n är det bra!

Jag har ett själv (+life-size konvertern), fast det är trasigt numera. Jag gjorde det klassiska misstaget för några år sen att inte kolla så att stativbenen var helt utfällda när jag flyttade på stativet, så det for i betonggolvet och delade sig i två delar. Jag tyckte alltid att autofokusen var störigt långsam, särskilt om den behövde jaga från ena ändläget till det andra. Där är 60 makrot oerhört mycket bättre och även Canons 100 makro. Piraterna kan vara rätt slöa de med i och för sig.

Jag slår ett slag för lotteriet Sigma 30/1.4, finns från 4000:-. Var beredd att begära få det justerat, det finns tydligen många dåliga exemplar där ute. Justering görs utan knot men det tar några veckor. Får man ett bra - eller krånglar tills man får det som jag - så är det kamerans bästa vän. På en crop. Vet inte vad du har. Men för mig är 50 alldeles för mycket tele på min 7D för att vara i närheten så användbart som 30. Och 1.4 gör blixtlös fotografering till en fröjd.

(mina cent)

Det är oftast en avvägning mellan kostnad och kvalitet. Det ena behöver inte utesluta det andra. För att vara politiskt korrekt.
Men som jag brukar säga, vid "blindtester" mellan olika slags utrustning syns det sällan om det är en billig eller dyr utrustning som används.
jag personligen skulle börja med fullformat på huset, sedan gå vidare och spara till "bättre" gluggar.

Visst är de bra, men det är ändå svårt att säga att L-gluggar är "prisvärda" om man har annat som kräver sitt av ekonomin :) En L-glugg som jag skulle påstå är "prisvärd" är 70-200/4L.

Tamron 70-300/4-5.6 är prisvärt, om än inte det skarpaste man kan köpa (helt ok nedbländat dock)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar