Annons

Dissekerade EF-S 18-55, hittade trimpot

Produkter
(logga in för att koppla)

jeskata

Aktiv medlem
I hopp om att hitta ett sätt att justera fokus-offset på mina objektiv skruvade jag upp kitobjektivet och kollade.

Hittade en trimpot:
trimpot.jpg

men den verkar inte justera offset på fokusen. Vad den verkade göra; när jag vred den motsols blev fokusen nervös och ryckig. Nån aning om vad den gör, ställer den någon reglerparameter? Antar att det finns någon form av regleralgoritm implementerad i gluggens elektronik.

I övrigt verkade det inte finnas något att justera i objektivet.

(och inga objektiv kom till skada under experimentet).
 
jeskata skrev:
I hopp om att hitta ett sätt att justera fokus-offset på mina objektiv skruvade jag upp kitobjektivet och kollade.

Hittade en trimpot:
trimpot.jpg

men den verkar inte justera offset på fokusen. Vad den verkade göra; när jag vred den motsols blev fokusen nervös och ryckig. Nån aning om vad den gör, ställer den någon reglerparameter? Antar att det finns någon form av regleralgoritm implementerad i gluggens elektronik.

I övrigt verkade det inte finnas något att justera i objektivet.

(och inga objektiv kom till skada under experimentet).


-Jisses....!!!!
/Brage.
 
Re: Re: Dissekerade EF-S 18-55, hittade trimpot

brage skrev:
-Jisses....!!!!
/Brage.

Hur så? Resonerar som så: om något är gjort av människor, kan en annan människa också reparera det.

(och jag är hyfsat erfaren vad gäller elektronik, studerar inbyggda system på universitet).
 
HA HA.. Äntligen ett inlägg i min smak!
Är det någon som vet hur front/back-fokus justeringen görs? I mjukvaran eller?
 
Jag har ingen aning om hur fokuseringen justeras, men det första jag gör när jag sätter klorna i en ny dator är att kolla hur den är byggd genom att öppna den (och ja, jag gjorde ofta så med andra leksaker när jag var liten också).

Jag har hittills inte vågat testa på någon fotopryl dock, men där vet jag att jag (till skillnad från i datorerna) inte kan göra någon nytta i alla fall. Men vem vet, det kanske vore skoj att sätta mejseln i macrogluggen eller nåt :D
 
Åh, en till, så kul! Sån har jag alltid varit, skruvat isär nya, fullt fungerande prylar bara av nyfikenhet. Visst är det kul! Sen sätter jag mig och läser manualen som en bok, från pärm till pärm. Knäpp? Jo, antagligen... Fast jag har lugnat mig lite på äldre dar.
 
Nej, jag tycker fotonördar hackar för lite. Visst, rysshacket är fint iofs.

Är det nån som är insatt i reglerteknik här?
Min personliga gissning är att trimpoten påverkar antingen P- eller D-parametern i en PID-krets, enligt hur den uppförde sig. I-parametern skulle i såfall kunna påverka regleravvikelse, m.a.o. front/backfokus.
 
Jag gick el, gren elektronik, på gymnasiet, och läste om PID-regulatorer, men det är länge sedan..
Men lite kommer jag ihåg. Visst låter det som du gjort den nervösa lite mera nervös.. Men de andra två då?
 
Jag har tyvärr för mig jag läst någonstans att front/back-fokus justeras digitalt, men det har jag inga belägg för, egentligen. Men visst vore det så mycket roligare med en pot att vrida på, så kunde man fixa det själv.
 
Det närmaste jag kommit är att plocka isär ett gammalt olympus objektiv när vi skulle fota analogt med en gammal OM1.
Det kärvade så jag skruvade isär och fick det att fungera igen. Men det tog en stund att hitta rätt position så att slutarinställningen stämde med siffran man vred till.

johan
 
Jag hade ett gammalt objektiv från min Minolta 3000. Misstänkte att det var något tjall med bländaren och tänkte jag skulle försöka fixa det.
Någon som vill sätta ihop det??
 
Om det finns en I-parameter borde det väl inte kunna bli någon regleravvikelse alls och därmed ingen front eller backfokus?
 
Spännande!
Jag har lite svårt att tro att man skulle trimma själva regulatorn med en potentiometer, men kanske. Det kan ju vara så att "segheten" i fokuseringsmotorn skiljer mycket mellan olika objektiv och att man därför måste trimma in hur mycket motorstyrkretsen ska kräma på för att det ska gå lagom fort.
Till vad är potentiometern kopplad?
 
Har nu läst att EOS-systemet bara gör en eller ett par fokusmätningar, sänder sedan styrsignaler till objektivet. Objektivets elektronik kör sedan fokusmotorn enligt dessa, metoden brukar kallas dead-beat-reglering. Sedan är fokus korrekt. Teoretiskt åtminstone...
 
Senast ändrad:
Regulatorer i andra sammanhang kan mycket väl trimmas med potentiometrar, både P- I- och D-banden. Om den är tidsdiskret så kanske det måste ske mera digitalt.

Gissar på att detta är fråga om förstärkningen eller en dödzon av något slag.
 
Tycker de borde implementera en bättre regleralgoritm i kamerorna, PI borde ju fokusera korrekt med alla objektiv, kanske ha med deriverande verkan på SE-läget.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.