Annons

Dissekerade EF-S 18-55, hittade trimpot

Produkter
(logga in för att koppla)
Det får jag givetvis inte, antagligen justeras övriga parametrar i mjukvara. Troligen är trimpoten förstärkningen som ofta behöver justeras pga övriga komponenter...
 
Jag menar bara att en I-regulator måste känna till hur stort felet är för att kunna integrera bort det. I det här fallet betyder det att du måste veta det exakta avståndet till det du vill fokusera på, och det vet ju kameran inte.
 
Det behöver man väl inte? Man försöker maximera kontrasten i AF-sensorn... det är visserligen annorlunda reglerproblem än jag är van med (konstant- eller följereglering), men kan ju inte vara så svårt?
Men det blir långsammare än dead-beat hur som helst.

Är det här ett reglerings- eller optimeringsproblem egentligen?
 
jeskata skrev:
Det behöver man väl inte? Man försöker maximera kontrasten i AF-sensorn...

Ja, men du vet ju inte på förhand vilken den maximala kontrasten är. Alltså tror jag inte att du kan få till någon I-del. Kanske inte någon P-del heller för den delen...
Som du säger är det nog snarare ett optimeringsproblem. Sen ska man ju styra motorn också, och det lär ju vara ett reglerproblem iaf.
 
Det är klart att om det är gjort av en människa så kan det repareras av en, men tror du verkligen man vrider på en vrid pot för att sedan sätta ihop o kolla var som hände o sedan ta i sär o vrida åt andra hållet o se vad som händer. Man sätter troligtvis upp objektivet i en "testrigg" o läser av värdena på en skärm o vet dessutom vilken pot man skall vrida på, men men det får du säkert lära dej i ditt studerande.

Lycka till.

Staffan Zetterlund
 
arvro395 skrev:
Ja, men du vet ju inte på förhand vilken den maximala kontrasten är. Alltså tror jag inte att du kan få till någon I-del. Kanske inte någon P-del heller för den delen...
Som du säger är det nog snarare ett optimeringsproblem. Sen ska man ju styra motorn också, och det lär ju vara ett reglerproblem iaf.
Njae. Om inte fokus ligger för långt fort så vet iaf fokussensorn om den ligger framför och bakom, och då troligen med en ganska uppskattat gissning på avstånd också, även om den oftast verkar göra först en grovmätning, sedan en fininställning.

Jag vet iaf att 5D fungerar så att den kör med låg-precisions-sensorerna i början, då dessa är fler, sedan när fokus börjar närma sig, slåter den över till hög-precisions-sensorerna(om du har gluggar på F/2.8 eller Bättre).
 
Jag har också läst att autofokus ställs in mjukvarumässigt. Men jag skulle gärna vilja veta var man får tag på skruvmejslar som passar, tänkte försöka rengöra mitt kitobjektiv.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.