Annons

Diskussion, bildanalys.

Produkter
(logga in för att koppla)
Formstarkt, urbant, rent och rikt på uttryck. Det är mina första tankar.

Tekniskt sett så gillar jag det, ingen blixt å tjaffs;) Rakt på sak alltså och UTAN störande objekt.

Men ngt spec, orginellt är det INte. Sett bilder från många liknande projekt.

/MVH Niclas,
 
Har inte funderat så mycket men nog använder han blixt till flera av bilderna.
 
Jag tycker det är helt underbart. Men har pratat med folk som absolut inte gillar det..

Och visst är det väl en hel del blixtbilder?
 
Kikade på de snabbt å tänkte inte blixt, alltså kanske det var bra blixtteknik då;)

Jaja,, bra bilder är det allt, men inget som skiljer sig väldigt ut ifrån mängden liknande bra bilder.

/Niclas
 
Överlag så tycker jag det är lite för mycket tryck i kontrasterna, det känns lite för häftigt i min smak, många av bilderna tror jag skulle bli bättre i svartvitt.
 
Känns ju lite som formulär 1A. "Det är tufft och hårt i tunnelbanan i New York så ljuset måste vara tufft och hårt: Det är ju så det ser ut."
Hade givit betydligt mer om han tagit och visat andra bilder än de förväntade av storstadsbor i kombination med alienation.


edit: Och visst fan är det blixt!
 
Jag ser det som håller ihop serien... klottret...

Jag förstår bilderna som en gestaltning av den värld som många lever i. För mig är den exotisk, främmande... jag tittar på bilderna som en turist... Det ligger ingen värdering i det. Jag kan inte förstå hur man kan vara lycklig i ett sådant sammanhang men jag har mött många som gillar högre puls... de begriper inte hur jag kan välja att bo mitt i skogen... För dem är min värld lika främmande och exotisk...

När jag gick i skolan och vi fick rita fritt ritade jag ofta en stuga med grönt gräs, en flagga och en björk... typ... :`)

De som växer upp i den här miljön kanske ritar T-banevagnar och svarta klotterstreck...
 
Det är en suverän bildserie. Mästerligt.

Rent formmässigt så håller serien hop med en konsekvent teknik och rakt-på-komposition.
Det är för övrigt kodachrome + blixt.

Innehållsmässigt så tycker jag att det är intressant har fotografen fångat stämningarna och lyckats att få kontakt med så många männiksor, brutit isen. Detta är den stora bedriften - att våga. Övriga bilder fungerar som en inramning till detta,
 
froderberg skrev:
Det är för övrigt kodachrome + blixt.


Kan du se genom att titta på bilderna att det är Kodakchrome? Eller vet du det, genom andra källor? Hur ser man, i sådana fall, att det är Kodakchrome?

För övrigt gillar även jag denna bildserie.
 
Åhh... Bruce Davidsons klassiska subway-serie, har boken, om ni kan så köp den (har precis kommit i nyupplaga från Magnum), oändligt mycket bättre än en rad halvtaskiga jpg över internet. Bilderna togs under slutet av 70- och början av 80-talet har jag för mig. Idag ser NYC tunnelbana helt annorlunda ut. Har lite svårt att se bilderna som kontroversiella på något sätt, smaken är ju som bekant subjektiv, och man kan ju tycka bra eller dåligt om bilderna i sig.
Men hur man än vänder och vrider det så tycker jag att man bör uppskatta idén, genomförandet och hantverket. Även om man nu inte kanske gillar bilderna i sig. Själv tycker jag som sagt att det är ett briljant genomfört reportage i bästa bildjournalistiska tradition. Har för mig att Bruce Davidson blev invald i Magnum just pga bilderna i fråga.
 
Grym och intressant serie, trots att miljön är väl exploaterad och extremt tacksam.

Nyligen hemkommen från NY känns miljöerna välbekanta och fungerar som en påminnelse att det inte får dröja för länge till återbesöket.
 
FredrikArvidsson skrev:
Kan du se genom att titta på bilderna att det är Kodakchrome? Eller vet du det, genom andra källor? Hur ser man, i sådana fall, att det är Kodakchrome?

För övrigt gillar även jag denna bildserie.

För övrigt vill jag bara poängtera att min fråga var seriöst ställd. Alltså inte i nån polemisk ton, om nån nu någon fick för sig det.
 
FredrikArvidsson skrev:
Kan du se genom att titta på bilderna att det är Kodakchrome? Eller vet du det, genom andra källor? Hur ser man, i sådana fall, att det är Kodakchrome?

Bilderna publicerade i Aktuell Fotografi (eller om det var Foto) på 80-talet. Svårt att glömma.
 
Starka bilder tycker jag. Häftigt formsppråk, häftig stil. Känns väldigt långt ifrån mig själv därför känner jag som mari- exotiskt och spännande.

Genren som sådan har jag oftast svårt att riktigt ta till mig, det är inte min grej riktigt, men bilderna är inspirerande helt klart.
 
Suveräna kompositioner, mästerligt användande av ljus. Blixt ja, men även det befintliga ljuset används i en kombination som visar på en oerhörd medvetenhet. En intimitet med subjekten som gränsar till oförskämt. Oförskämt bra. Jag vet inte hur det brukar vara där i New Yorks tunnelbana, men den här killen vet, och han visar det på ett förbannat bra sätt.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.