Annons

Direkt solljus alt. skugga

Produkter
(logga in för att koppla)

Pollifaxen

Avslutat medlemskap
Att fota i direkt solljus ger ofta bilder med hårt ljus i spec. ansikten. Att fota i skugga ger blå bilder. Att fota med solen snett bakom sig ger mjukare ljus men ofta skuggor. Dock är det inga större problem att fixa dessa bilder i PS, MEN! Vad har ni för tips vad gäller fota utomhus i ganska påtagligt solljus alt. i skugga?.

Jag anväder inte så mkt blixt men funderar på att i läge där solen ger skuggor i vissa partier på fotoobjektets ansikte prova med en bouncer försett blixt. Hur riktar jag denna bäst? Snett frammåt/uppåt? Jag har funderat lite men borde inte blixtljuset försvinna om man inte har ngt att slå det emot då blixten sitter så pass mkt högre upp i förhållande till objektet eller är en bouncer tillräckligt för att "slå ner" den?

/Marie

Varför vill du använda en Omni-bounce utomhus? Idén med Omni-bounce är ju just att det ska finnas ljusa reflekterande ytor (väggar+tak) i närheten.

Varför inte upplättningsblixt rakt-på?

Det finns ingen anledning att rikta blixten åt något annat håll än direkt mot motivet om du inte har någon reflekterande yta att slå den i. Kan inte se nån större poäng med tupperware-bounce heller.

Bilder i solljus med upplättningsblixt blir ju tekniskt bra men det blir ganska platta karaktärslösa ansikten.

Men porträtt i skugga är ju trevligt. Om det är blå himmel kan du ju värma ljuset lite med ett uppvärmningsfilter. Och reflektorer är underskattade hjälpmedel om man vill lätta upp också. Då kan du få ett ljus som inte kommer rakt framifrån utan istället hjälper till att modellera lite.

Jag fick precis något slags liggunderlag för badstranden i sommarpresent av min arbetsgivare. Tänk om den hade varit vit istället för blå, det hade varit en schysst reflektor.

Senast ändrad:
Att börja ta fram reflektorer och grejjer funkar inte så bra i pressammanhang...

jag tycker också att det borde bli för "hårt" ljus om man använder blixt för att utrota ex skuggor i ansikten men jag har uppfattat det som många använder den metoden....var därför jag funderade...

Skuggorna ska inte utrotas, bara dämpas. Underexponera blixten ett steg eller två.

Om ngn blixt kan slås rakt på så är det en med bouncer. Håller nog inte riktigt med om att den är gjord " för att studsa", jag anser självklart att man ska studsa när man fotar med blixt men det är ju inget specifikt för just bouncern, det är ju ex ännu viktigare att du studsar när du använder "oskyddad" blixt då den är så pass mkt hårdare än en blixt m bouncer.

Är jag helt ute och cyklar om jag tycker så?

:) ja, typ.

Då jag inte använt blixt överdrivet mkt; om jag underexpo blixten, kompenserar kameran lämpligtvis med slutartiden då så exon blir rätt i slutändan?

Den enda effekt en bouncer rimligen kan ha är att den gör ljuskällan marginellt större. Istället för storleken på reflektorn blir det storleken på bouncern.

Poängen i att kombinera bouncer med studsande är att den sprider ljuset lite åt alla håll så att det studsar inte bara i den yta man riktar blixten mot. Men finns det inga ytor är det pärlor för svinen.

mmm...det var min tanke....att bouncern skulle sprida lite ljus nedåt och frammåt...fast det är nog som du säger marginellt, det var det jag funderade på från första början....

Jim har rätt, Omni-bounce-blixt riktad rakt på motivet utomhus ger försumbar effekt. Det är bara ett enormt slöseri med räckvidd och batterier, eftersom massor av ljus skickas iväg ut i rymden till fjärran planeter. Till nytta bara för marsianerna.

Det finns "ljusspridare" av fabrikatet Lumiquest som borde funka bättre än Omni-bounce utomhus. Lumiquest säljs av A&T Phototech. Har någon erfarenhet av dessa?

Kanske är detta en avvikelse, Marie, i så fall kan jag starta en ny tråd...?

Senast ändrad:
Jag är inte lika artig som Ackelid så jag litar´på mitt eget omdöme som säger att det är relevant för frågan :)

Det där var ju intressanta manicker som fukar dels genom att göra ljuskällan större, men då mycket större än en omnibounce. Och dels genom att sprida ljuset. Som en korsning mellan en bouncer och en softbox typ. Helt klart en grej som lämpar sig för hembygge också, kanske till och med till kamerans inbyggda blixt?

Jag har funderat mycket på om Lumiquest-prylarna är bra, så jag flyttar den frågan till en egen tråd.

Hej

jag ställer ned min SB28 (Nikon) med -0.3 eller -0.7 EV vid hårt solljus. Blixt rätt på, blir suveränt bra, men oj vad blixten får ladda på, verkar ladda på allt som går för att lätta upp med behövligt ljus - hursomhelst, resultatet blir perfekt och utan att man egentligen ser att blixt använts.

Mvh
Johan
www.motljus.com

Det kanske beror på att du har ganska lång blixtsynktid på kameran? Automatiken tvingas ju då i hårt solljus välja en mycket liten bländare för att det befintliga ljuset ska exponeras rätt. Och vid en liten bländare går det åt mycket blixtenergi.

En teori bara...

Kameror med centralslutare kan synka blixten ner till 1/500 eller 1/1000, vilket är en fördel för blixtupplättning i dagsljus. Detta argument används ibland av mellanformatsfantaster som motivering för att köra mellanformat.

Senast ändrad:
Hej!

Instämmer helt med "julgus" Den metoden ger väldigt fint och naturligt ljus. Med en upplättningsblixt trycker man bort ev. färgstick från löv, grönska och det kalla ljuset i skuggan.

Även i pressammanhang finns det ju ibland tid att rigga lite.
Jag använder ofta denna enkla variant för modellbilder utomhus i motljus.

Jag fotograferar i samma vinkel som paraplyet är riktat mot modellen och har kameran strax ovan paraplyets ovankant.
Då får jag ett ljus rakt framifrån, något underifrån och om jag stryper styrkan på bilxten till ”lagom” så ger det snyggt upplättningsljus.

Man behöver inte stå vid blixten utan kan faktiskt ha blixten en meter från modellen och själv stå två meter ifrån med kort tele.

Se gärna denna tråd:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=3775

Man kan ha blixten på automatik om det är bråttom och få bra resultat.

Bilagor

• paraply.jpg
    paraply.jpg
    15.9 KB · Visningar: 270
Mycket intressant anordning Mikael! Det där känns som en vettig grej för porträtt på bekantas barn i deras hemmiljö t.ex. Har du lust att berätta mera om hur den är gjord?
Är det ett studioparaply?
Hur är det hela fäst mot stativet?
/Nyfiken :+)

Vet inte om jag tillför så mycket genom att säga att Omnibouncern förmodligen är en av dom i särklass mest missuppfattade fototillbehören som finns.

Som många har sagt så är den helt värdelös om man inte har nåt att reflektera emot, har man det så är den dock ovärderlig. Att bygga egna konstruktioner går men en inköpt omnibounce sitter stabilt & är helt klart värd pengarna om man använder den till det den är gjord för.

Jag dristar mig till att säga att den inte är dyr, den tillverkas till i stort sett alla blixtar som finns på marknaden vilket bör bli dyrt med tanke på hur många blixtmodeller som gjorts genom åren...

/Larsa som skippat visitkortet...

Jo jag håller med dig Larsa. Har själv tagit testbilder för att jämföra och det blir stor skillnad. Visst den kostade mig 270kr men så passar den som handsken på handen också. Som mycket inom foto kan det kännas dyrt men det är också bra!

Är dock nyfiken på det här med paraplyt då jag själv provat det handhållet och fått mycket jämnt och bra ljus till makrobilder inomhus.
Tänkte mig en "fattigmansvariant" för att få lite studiokänsla.

danneman skrev:
...Tänkte mig en ”fattigmansvariant” för att få lite studiokänsla.

Min ljusanordning är ganska enkel.

Jag har köpt en paraplyhållare kombinerat med blixtskena från HAMA. Kostar kanske 250-350 kronor?

Blixtskenan skruvar jag fast i ett stativ med 1/4" gänga. Antingen ett kamerastativ eller ett lampstativ.

Paraplyet är ett ”riktigt” blixtparaply till mina studioblixtar, köp inte Hamas silverparaply, det är mer grått än silver.

Dessa prylar har jag alltid i min kameraryggsäck.
Även om jag inte tar med paraplyet kan jag vinkla blixten mot en vägg eller vit dörr.
Blixten koppas till kameran med en förlängningsladd.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar