Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Direkt solljus alt. skugga

Produkter
(logga in för att koppla)
Själv så tog jag ett gammalt kakburkslock och klippte en bra form att sätta på blixten. Med vidvinkelskiva så förstorar den ljuskällan till 3ggr ordinaire storlek ung. Tycker det funkar fint. Och har man dessutom ett vitt tak så är det extra bonus. Annars får man köra lite mer öppen bländare.

Men det var hemmabyggesvarianten av visitkortet.

Jag förvånar mig storligen över alla dessa pressfotografer man ser på TV som har omnibounce riktat rakt fram, är det bara av bekvämlighet dom lämnar den på eller tror dom att den gör nytta?

Det enda den gör riktat rakt fram är väl att förkorta räckvidd & batterilivslängd...

larsaz skrev:
Jag förvånar mig storligen över alla dessa pressfotografer man ser på TV som har omnibounce riktat rakt fram, är det bara av bekvämlighet dom lämnar den på eller tror dom att den gör nytta?

Det enda den gör riktat rakt fram är väl att förkorta räckvidd & batterilivslängd...

Jag har gjort samma iakttagelse som dig. Men jag har fattat det som att bouncern förutom gör ljuset en aning mer neutralt, också sprider ut det mer och gör blixtljuset mjukare.
Säkert är det också en dos bekvämlighet och av praktiska skäl. Själv brukar jag ha jätteproblem med att lägga ifrån mig "sockerbiten" på ett säkert ställe när jag inte använder den. Och då är det under lugna förhållanden...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar