Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dina bilder på Flickr kan användas i reklam. Utan ersättning.

Produkter
(logga in för att koppla)

Eeros

Aktiv medlem
Hur det här skulle kunna fungera i Sverige vet jag inte, men man bör nog börja läsa villkoren innan man laddar upp bilder på olika sajter:
Bilder på Flickr användes i reklamkampanj

P.S. Hur är det med Fotsidans villkor? Finns det några mysko stycken i det finstilta? (Erkänner att jag aldrig har läst villkoren) ;)

Det är ju det som vissa av licenserna inom Creative Commons innebär, ungefär som texter upplagda på Wikipedia.
Vill man inte att ens bilder ska användas i kommersiella syften utan medgivande, går det att ställa in sin licens på det viset. Default-läget är trots allt "All rights reserved".

Model release?

En liten undran.. Ok om fotografen gett upp sin copyright i avtalen på siten, men får de ta en bild och använda den sådär ändå? Krävs det inte en model-release från tjejen på bilden?

// Stefan

Re: Model release?

StS skrev:
En liten undran.. Ok om fotografen gett upp sin copyright i avtalen på siten, men får de ta en bild och använda den sådär ändå? Krävs det inte en model-release från tjejen på bilden?

// Stefan

Jo, det krävs modellrelease.

CC-licenser är på sitt sätt jättebra, men som upphovsman tappar du helt kontrollen över ditt verk. Jag fick bittert erfara det för ett tag sedan. Jag har lagt upp några bilder på Wikipedia med CC-BY-licens, dvs fritt att använda bara man skriver "Foto: Tage Olsin" vid bilden. En av dessa bilder föreställer Högsta domstolens huvudbyggnad i Stockholm och denna bild dök upp som huvudbild på Fred Phelps' (http://sv.wikipedia.org/wiki/Fred_Phelps) hata Sverige-sida. De hade helt enligt licensen lagt ut mitt namn vid bilden, vilket medförde att om man sökte på mig så kom den sidan väldigt högt upp i söklistan. Phelps grabbar hade följt licensen och jag kunde ingenting göra. Tack och lov så är sidan nere numera och jag har helt slutat med CC-licensiering av bilder, men de bilder jag lagt upp får jag leva med att de dyker upp på sidor och i reklamkampanjer som jag inte "sympatiserar" med.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar