Annons

Din åsikt om "bästa" vidvinkeln till Nex

Produkter
(logga in för att koppla)

jansta

Aktiv medlem
Har upptäckt och uppskattar tjusningen med Sony Nex som kombinerar litet format med bra prestanda.
Jag söker din åsikt om den bästa fasta manuella vidvinkeloptiken. Raktecknande i området 15-24 mm.
har du en bra optik att rekommendera eller erfarenhet av en dålig att undvika är jag tacksam för din åsikt.

Använder idag Samyang 8/2.8. Det är en kul optik men förvränger en hel del.
Canon FD 28/2.8 som är ok
Carl Zeiss 35/2.8 som är fantastiskt skarp

Saknar 15 och en 20 mm och är tacksam för förslag

Har upptäckt och uppskattar tjusningen med Sony Nex som kombinerar litet format med bra prestanda.
Jag söker din åsikt om den bästa fasta manuella vidvinkeloptiken. Raktecknande i området 15-24 mm.
har du en bra optik att rekommendera eller erfarenhet av en dålig att undvika är jag tacksam för din åsikt.

Jo, det är nog många som tänker samma sak. På en crop-sensor måste man ju ner i brännvidderna en aning så då blir ju de gamla vidvinklarna extra aktuella. 24mm motsvarar nästan precis en 35:a och en 35:a blir ju nästan en 50:a vilket gör det till trevliga brännvidder.

Några som jag har erfarenhet av:
* Konica Hexanon 24mm f/2.8
Finns i en äldre klumpigare version samt en nyare och avsevärt kompaktare f/22 version. Jag hade turen att lyckas köpa den sistnämnda på en Ebay auktion för några månader sen och den är rikigt trevlig. Bägge är inte helt billiga då de är eftertraktade och extra mycket gäller det för f/22 versionen. Skarp vidöppen (ja, den är ju "bara" 2.8) och jag har varken märkt något av distortion eller kromatiska aberrationer. Både den äldre och den nyare ska tydligen vara bra optiskt, men jag har bara erfarenhet av den nyare. Trevligt liten också: ungefär som Hexanon 40 f/1.8, fast tyngre.

* Minolta MD Rokkor 24mm f/2.8
Jag har inte provat den själv och lär nog inte bry mig om att skaffa den då jag lyckades få tag på Hexanonen ovan. Skulle vara om jag fick ett riktigt bra erbjudande då... Vad jag hört så ska den vara riktigt bra optiskt med "flytande element". MD varianterna (minns inte om de fanns i MC utförande också?) är också hyffsat kompakta för att vara ett SLR objektiv. Finns tydligen också en 20mm f/2.8 som ska vara kickass. Knappast billiga dock.

* Minolta MC/MD Rokkor 35mm f/1.8
Jag har den äldre MC Rokkor-HH modellen. Den är rätt stor och tung så inget man gärna bär runt på, men bildkvalitén är grym. Skarp som attsiken och med en mycket bra närgräns. Den finns i en kompaktare MD modell som jag gärna skulle lägga vantarna på... Den har så vitt jag vet också en (för tiden innovativ) design med "flytande element" liksom 24:an jag nämnde ovan.

* Voigtländer Color-Skopar 21mm f/4 (Classic)
Fick tag på en fin version av denna begagnat. Den är MYCKET kompakt, men jag tycker den är lite svåranvänd. Svårt att sätta klockrent fokus när skärpedjupet är så "diffust" samt att den inte är särskilt skarp vid f/4. Lite lustigt då den har ett mycket bra rykte om att vara skarp och man skär ju ut den "bästa biten" med en crop-sensor. Det är möjligt att kantskärpan kanske lider av att NEX:ens sensor inte är optimal för objektivet, Jag har letat efter de notoriska "färgskiftningarna" som också kan uppträda i hörnen, men inte lyckats upptäcka något på min NEX-5n. Den vinjetterar dock en del. Vidare har den ganska låg kontrast, något som jag inbillar mig förbättrades när jag bytte ut det värdelösa medföljande motljusskyddet mot ett djupare. Låg kontrast kan dock vara en fördel vid "hårt ljus".

* Voigtländer Color-Skopar 35mm f/2.5 (Classic)
Hittade också den i begagnat men fint skick. Lika kompakt som 21:an, men jag gillar bilderna från den här bättre. Inte knivskarp ut i hörnen vid f/2.5, men bra nog och den skärper upp sig snabbt. Centrum imponerade redan vidöppen. Bra kontrast och vinjetterar mycket mindre än 21:an.

Voigtlander 15/4.5, Zeiss 25/2.8 (alternativt Leica 35/2.5), Zeiss 50/2.0 och Leica 75/2.5, alla med M-fattning och tillsammans med en Hawk-adapter är en trevlig uppsättning till Nex 5N. Sigma 30/2.8 med Nex-fattning är faktiskt inte heller något man som Nex-ägare bör vara utan:)

/Tommy

Ryktena säger att Sony snart kommer att lansera en 11-18/4.0 pannkaks-zoom. Varken fast eller manuell, men kan vara bra att ha i tankarna.

Annars så finns även Sigma 19/2.8 till NEX, som ska vara helt ok till ett billigt pris. Även Sonys 16/2.8 är ju rätt så ok om man bländar ner lite, men verkar inte gå att få tag i just nu. Men då gäller ju "focus-by-wire" för båda.

Om det bara är fast och manuell som gäller så finns det väl inte så våldsamt mycket gamla objektiv under 24 mm, i alla fall inte billiga. Voigtlander 15/4.5 som Tommy nämner har jag hört en del bra om, men då gäller det nog att du har en NEX-5N. På andra NEX:ar tror jag man får problem med färgskiftningar i hörnen. Det finns ju även både gamla och moderna Zeiss-objektiv, t.ex. 25/21/15 till M-fattning, men då snackar vi oftast mycket pengar.

Men vidvinkel + NEX är ett populärt ämne att diskutera. Google på typ "NEX wide angle" så hittar du många forumtrådar.

Ryktena säger att Sony snart kommer att lansera en 11-18/4.0 pannkaks-zoom. Varken fast eller manuell, men kan vara bra att ha i tankarna.

Annars så finns även Sigma 19/2.8 till NEX, som ska vara helt ok till ett billigt pris. Även Sonys 16/2.8 är ju rätt så ok om man bländar ner lite, men verkar inte gå att få tag i just nu. Men då gäller ju "focus-by-wire" för båda.

Om det bara är fast och manuell som gäller så finns det väl inte så våldsamt mycket gamla objektiv under 24 mm, i alla fall inte billiga. Voigtlander 15/4.5 som Tommy nämner har jag hört en del bra om, men då gäller det nog att du har en NEX-5N. På andra NEX:ar tror jag man får problem med färgskiftningar i hörnen. Det finns ju även både gamla och moderna Zeiss-objektiv, t.ex. 25/21/15 till M-fattning, men då snackar vi oftast mycket pengar.

Men vidvinkel + NEX är ett populärt ämne att diskutera. Google på typ "NEX wide angle" så hittar du många forumtrådar.

Helt sant och mycket viktigt i sammanhanget som Per påpekar, det är skillnad på Nex 5N och t.ex. Nex 7. Nästan så jag är benägen att säga att det inte finns någon manuell vidvinkel som funkar bra med Nex 7. Däremot lirar Sonys egna 24:a bra med Nex 7.

/Tommy

Tack för svar, jag funderar på Samyang 14 mm ev Sigma 19 mm
Svårt att hitta bra vidvinklar, intressant att läsa om Voigtländer opiken
Fått bekräftat mina antaganden

Helt sant och mycket viktigt i sammanhanget som Per påpekar, det är skillnad på Nex 5N och t.ex. Nex 7. Nästan så jag är benägen att säga att det inte finns någon manuell vidvinkel som funkar bra med Nex 7. Däremot lirar Sonys egna 24:a bra med Nex 7.

/Tommy
Riktigt så illa är det inte när det gäller NEX-7. Det finns åtskilliga manuella vidvinkelobjektiv som fungerar alldeles utmärkt med den. Det som däremot inte blir så bra är ljusstarka SYMMETRISKA vidvinkelkonstruktioner p.g.a.att dessa skickar iväg kantljusstrålarna under en rejält sned vinkel. Dagens bildplattor klarar inte detta alls lika bra som den analoga filmen gjorde (gör), eftersom varje fotodiod ligger lite nedsänkt i en "brunn". För att förbättra sensorns "vidvinkelseende" så sitter det som bekant en mikrolins ovanför varje fotodiod, men dessa är ju enkla en-elements linser som inte har mycket till korrektion, så även där ökar problemet snabbt när ljusstrålarna blir sneda. Man får som bekant mer färgskiftningar och vinjettering med digitalkameror ju snedare ljusstrålarna faller in. Främst i kanterna således.

Anledningen till att NEX-5N klarar snett infallande ljusstrålar bättre än NEX-7 är att mikrolinserna är placerade med en ökande offset ju längre ut mot kanten de sitter. Detta medför dock att det blir mindre optimalt att använda sig av NEX-5N med längre brännvidder. NEX-7:an kan naturligtvis utan problem användas med hur långa brännvidder som helst.

Leica har valt bildplattor med mikrolins-offset i alla sina digitala M-kameror. Ganska naturligt med tanke på att dessa kamerors styrka knappast ligger i användning av objektiv med långa brännvidder...

Min favoritbrännvidd "på den gamla goda tiden" var 135 mm (på spegelreflexkameror). Men 135 mm var på gränsen, t.o.m. med M3:ans stora sökare. Efter att jag hade bytt till en M2 istället använde jag sedan aldrig objektiv med längre brännvidd än 90 mm.
.

Tack för svar, jag funderar på Samyang 14 mm ev Sigma 19 mm
Svårt att hitta bra vidvinklar, intressant att läsa om Voigtländer opiken
Fått bekräftat mina antaganden

Om det som du skriver är viktigt att objektiven är "raktecknande" så blir ju symmetriska objektiv, så som Voigtländerobjektiven, extra intressanta då symmetriska konstruktioner brukar vara bra på detta. Nackdelarna med en symmetrisk konstruktion är ju dock kraftig vinjettering och möjligtvis färgskiftningar långt ut på sensorer som inte är "anpassade" för sånt. Det verkar dock råda delade meningar om hur stort problem detta egentligen är på t.ex. NEX-5n. Här har du lite intressant läsning angående just ultravidvinklar på NEX-5n:
http://www.ronscheffler.com/techtalk/?p=78

Om det som du skriver är viktigt att objektiven är "raktecknande" så blir ju symmetriska objektiv, så som Voigtländerobjektiven, extra intressanta då symmetriska konstruktioner brukar vara bra på detta. Nackdelarna med en symmetrisk konstruktion är ju dock kraftig vinjettering och möjligtvis färgskiftningar långt ut på sensorer som inte är "anpassade" för sånt. Det verkar dock råda delade meningar om hur stort problem detta egentligen är på t.ex. NEX-5n. Här har du lite intressant läsning angående just ultravidvinklar på NEX-5n:
http://www.ronscheffler.com/techtalk/?p=78

TAck det var intressant läsning!

Nu har jag hittat en Canon Fd 17/4 att använda på Nexen. En relativt ovanlig glugg, står inte mycket om den, ska bli spännande att prova och utvärdera. Har någhon annan av er erfarenhet av den?

/Jan

Nu har jag hittat en Canon Fd 17/4 att använda på Nexen. En relativt ovanlig glugg, står inte mycket om den, ska bli spännande att prova och utvärdera. Har någhon annan av er erfarenhet av den?

/Jan

Har inte testat den, och inte heller sett någon annan som gjort det. Jag kan tänka mig att det är som med andra äldre Canonobjektiv att den har en del CA och kanske inte är fullt så skarp som man trodde ;)

Testat på NEX 3

Lite av varje testat på NEX 3:
http://erphotoreview.com/wordpress/?cat=72

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar