Har upptäckt och uppskattar tjusningen med Sony Nex som kombinerar litet format med bra prestanda.
Jag söker din åsikt om den bästa fasta manuella vidvinkeloptiken. Raktecknande i området 15-24 mm.
har du en bra optik att rekommendera eller erfarenhet av en dålig att undvika är jag tacksam för din åsikt.
Använder idag Samyang 8/2.8. Det är en kul optik men förvränger en hel del.
Canon FD 28/2.8 som är ok
Carl Zeiss 35/2.8 som är fantastiskt skarp
Saknar 15 och en 20 mm och är tacksam för förslag
Jo, det är nog många som tänker samma sak. På en crop-sensor måste man ju ner i brännvidderna en aning så då blir ju de gamla vidvinklarna extra aktuella. 24mm motsvarar nästan precis en 35:a och en 35:a blir ju nästan en 50:a vilket gör det till trevliga brännvidder.
Några som jag har erfarenhet av:
* Konica Hexanon 24mm f/2.8
Finns i en äldre klumpigare version samt en nyare och avsevärt kompaktare f/22 version. Jag hade turen att lyckas köpa den sistnämnda på en Ebay auktion för några månader sen och den är rikigt trevlig. Bägge är inte helt billiga då de är eftertraktade och extra mycket gäller det för f/22 versionen. Skarp vidöppen (ja, den är ju "bara" 2.8) och jag har varken märkt något av distortion eller kromatiska aberrationer. Både den äldre och den nyare ska tydligen vara bra optiskt, men jag har bara erfarenhet av den nyare. Trevligt liten också: ungefär som Hexanon 40 f/1.8, fast tyngre.
* Minolta MD Rokkor 24mm f/2.8
Jag har inte provat den själv och lär nog inte bry mig om att skaffa den då jag lyckades få tag på Hexanonen ovan. Skulle vara om jag fick ett riktigt bra erbjudande då... Vad jag hört så ska den vara riktigt bra optiskt med "flytande element". MD varianterna (minns inte om de fanns i MC utförande också?) är också hyffsat kompakta för att vara ett SLR objektiv. Finns tydligen också en 20mm f/2.8 som ska vara kickass. Knappast billiga dock.
* Minolta MC/MD Rokkor 35mm f/1.8
Jag har den äldre MC Rokkor-HH modellen. Den är rätt stor och tung så inget man gärna bär runt på, men bildkvalitén är grym. Skarp som attsiken och med en mycket bra närgräns. Den finns i en kompaktare MD modell som jag gärna skulle lägga vantarna på... Den har så vitt jag vet också en (för tiden innovativ) design med "flytande element" liksom 24:an jag nämnde ovan.
* Voigtländer Color-Skopar 21mm f/4 (Classic)
Fick tag på en fin version av denna begagnat. Den är MYCKET kompakt, men jag tycker den är lite svåranvänd. Svårt att sätta klockrent fokus när skärpedjupet är så "diffust" samt att den inte är särskilt skarp vid f/4. Lite lustigt då den har ett mycket bra rykte om att vara skarp och man skär ju ut den "bästa biten" med en crop-sensor. Det är möjligt att kantskärpan kanske lider av att NEX:ens sensor inte är optimal för objektivet, Jag har letat efter de notoriska "färgskiftningarna" som också kan uppträda i hörnen, men inte lyckats upptäcka något på min NEX-5n. Den vinjetterar dock en del. Vidare har den ganska låg kontrast, något som jag inbillar mig förbättrades när jag bytte ut det värdelösa medföljande motljusskyddet mot ett djupare. Låg kontrast kan dock vara en fördel vid "hårt ljus".
* Voigtländer Color-Skopar 35mm f/2.5 (Classic)
Hittade också den i begagnat men fint skick. Lika kompakt som 21:an, men jag gillar bilderna från den här bättre. Inte knivskarp ut i hörnen vid f/2.5, men bra nog och den skärper upp sig snabbt. Centrum imponerade redan vidöppen. Bra kontrast och vinjetterar mycket mindre än 21:an.