Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dimmorna på sjön

Produkter
(logga in för att koppla)
Hmmm....jag skulle nog beskära den kraftig i överkant, typ göra en panorama av den. Då slipper du himlen och får en bild med vattnets spegling, dimman och färgerna.

Dimman kanske kommer fram mer då.

Jo himlen är störttrist - det är sant. Ska kolla vad som händer med ditt förslag. Det är inget särskild tid/slutarinställning e dyl som är att rekommendera nästa gång? Håller på att lära mig min nya (1½ v) D80 så jag kör mest bara auto än så länge :(

Jag är med lite av en rookie när det gäller landskap, hittade dock en hel del matnyttigt i Scott Kelby´s bok om digitalfotografering.

Personligen kör jag nästan utesluitande Bländarprioritet (Av) på min Pentax K100d, tror det är "A" på Nikon?

Testa det och använd typ bländare 11 nånstans. Då räknar kameran ut slutartiden åt dig. Jag har bildstabilisator i mitt hus så jag brukar klara mig utan stativ, men tänk på att ha med det när ljuset är sämre.

Senast ändrad:
Överexponera bilden lite vid fototillfället. Denna bild borde du kunna justera i ett fotoprogram genom att göra bilden lite ljusare. //Micke

OK, ska leka lite med PS ikväll så får jag se hur det blir. Har bara en "bundlad" gammal Elements, men PSE 6 ska tydligen komma i november vad jag förstår. Kanske är nått nu när man har digitalt.
Tack för svaren.

Har du en gammal PSE blir det svårt för där saknas verktyget Kurvor, och här skulle du behöva justera kontrastkurvan. I Canons RAW-programvara finns den möjligheten (även med JPG-filer) vet inte hur det är med Nikon.

En genväg är att använda Nivåer (ger mindre kontroll på resultatet), och se till att det ljusaste i bilden är nästan eller helt vitt. Håll ned Alt-knappen och dra i det högra reglaget vid histogrammet så ser du.

/ L

Jo, jag märkte det :) Blir rätt intressanta effekter med olika filter. Om det förbättrar är väl en öppenfråga :)

Grejen med dimmor är att när man ser dem finns det hela tiden lite rörelse i dem, vilket gör att man får en helt annan upplevelse av djup och närvaro. När man fryser dem i en bild försvinner tyvärr lite av känslan.

Jo absolut, det blir en helt annan bild - men jag leker bara. Det är mycket man som digitalkonvertant måste få leka med.
Jag gillar faktiskt den första, men himlen är för hemsk egentligen - den andra blev sådär när jag försökte få fram mer dimmor, och det blev lite vitare, men en helt annan sak.

Samma problem

Hittills har svaren handlat om hur man kan fixa till det i efterarbetet, verkar det som. Men vad blev fel vid fototillfället? Blev väldigt besviken för några år sedan när jag tog några bilder en tidig morgon på väldigt fina dimbankar över en äng. På bilderna syntes i princip ingentin även om ljuset var bra. Tid och bländare borde därför vara lagom. Det var en helt manuell analog systemkamera.

Fota så mycket som möjligt mot ljuset eller näst intill (utan att solen lyser in i objektivet). Försök använda en lite längre brännvidd för att "så att säga trycka ihop" ditt motiv.
//Micke

Hej, Martin!

Jag tror också på längre brännvidd. Jag har märkt att regn och snö framträder mycket kraftigare då. Helt naturligt, eftersom det ju blir mer luft mellan motivet och kameran fast med samma komposition eller utsnitt då. Lång brännvidd kan nog därför ha en gynnsam effekt också på dimslöjor även om skillnaden inte blir lika tydlig som vid regn och snö. Dimslöjor är ju mer lokala till skillnad mot nederbörd som oftast finns i luften hela vägen mellan kameran och motivet.

Jag tycker inte att himlen är trist i din första bild. Den är stämningsskapande. En urfrätt himmel är trist, alltså en himmel som är så överexponerad att den tappat detaljer. Men din himmel ser naturligt grå ut som vid sådant väder, och inte överexponerad.

Jag håller med om att Kurvor vore lämpligt. Kurvor är verkligen ett bra verktyg för att framhäva kontrast i ett specifikt tonomfång, i det här fallet det tonomfång som dimslöjorna har.
Det finns Kurvor som gratis plugin till Elements. En del av dessa plugins innehåller också en hel del annat godis, såsom exempelvis Channel Mixer. Titta på de här två sidorna för att se vad som passar din Elementsversion.

http://www.hiddenelements.com/downloads.html
http://www.earthboundlight.com/phototips/photoshop-elements-curves.html

Mvh.
Lasse C

Om jag vill göra tvärtom, Bli av med dimmor. Har ni några knep då?

Tog en bild där dimmorna nog stör lite mycket:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1450767.htm

//.D

Ett vanligt sätt att bli av med dimmor och dis är att öka kontrasten i bilden genom att flytta in svart- och vitpunkten (i Levels eller Curves) till histogrammets baspunkter. Histogrammet hos en dimmig bild ser ut som en kulle på mitten som inte når ut till histogrammets kanter, dvs ingenting i bilden är riktigt svart eller vitt. Detsamma gäller en gammal bild som blivit blekt med tiden.
Att helt enkelt bara öppna Levels och flytta in svart- och vitpunkterna i Input Levels till histogramkullens ändpunkter brukar göra underverk, både om man vill bli av med dimma eller fixa till ett gammalt blekt foto. Denna enda åtgärd brukar räcka väldigt långt, men sedan kan man naturligtvis fortsätta med finlir om man tycker det behövs.

/Lasse C

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar