Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
DiMage och RAW
- Trådstartare Waterside
- Start datum
janc
Aktiv medlem
Waterside skrev:
Hej
Har haft min DiMage A2 i ett år men har först nu börjat fota i RAW-format. Vad har ni för erfarenheter av Dimage-Viewer programmet man fick med? Är det ett hyfsat bra program eller ska man leta efter något annat? Och i så fall vad?
Mvh
Joakim
Dimage Viewer fungerar med det finns bättre alternativ.
Dimage7d
Aktiv medlem
Waterside skrev:
Det var ord och inga visor det! Låter som en omedelbar nedladdning för min del ;-)
Tack för tipset!
Visst funkar dimager viewer.
Men RawShooter har ett mycket mer användbart gränssnitt som bättre passar ett flöde.
janc
Aktiv medlem
Har nu provat Raw Shooter Essentials och visst har den klara fördelar.
Tyvärr är inte integrationen mot andra applikationer så bra som den kunde vara. Väljer jag att från ACDSee editera en bild i Raw Shooter Essentials startar applikationen alltid i översiktsläge. Har jag dock väl valt editeringsläge i Raw Shooter Essentials och sedan öppnar en bild från ACDSee blir det rätt.
Tyvärr är inte integrationen mot andra applikationer så bra som den kunde vara. Väljer jag att från ACDSee editera en bild i Raw Shooter Essentials startar applikationen alltid i översiktsläge. Har jag dock väl valt editeringsläge i Raw Shooter Essentials och sedan öppnar en bild från ACDSee blir det rätt.
Noseman 2005
Aktiv medlem
Dimage7d skrev:
Det suger.
Ladda ner RawShooter Essentials.
HA HA! Men tyvärr är det sant. Mitt Dimage Viewer har nu helt slutat fungera och inget har hjälpt, trots upprepade försök med uppdateringspatchar och ominstallationer.
Jag får ta och testa programmet du rekommenderar.
Nome Nescio
Aktiv medlem
Jag förstår inte att de envisas med att skicka med dessa undermåliga program.
Jag skulle hellre betala 50kr mindre och slippa alla konstiga CD-skivor och manualer till program som inte gör någon glad. Hitills har jag inte stoppat in någon av de medföljande skivorna i datorn.
Kameratillverkare skall tillverka kameror, programtillverkare skall tillverka program!
När kameratillverkare försöker göra program blir det ganska snabbt uppenbart att det inte är detta de skall hålla på med, men ändå så envisas de och lägger med resurcher till ingen nytta.
Jag skulle hellre betala 50kr mindre och slippa alla konstiga CD-skivor och manualer till program som inte gör någon glad. Hitills har jag inte stoppat in någon av de medföljande skivorna i datorn.
Kameratillverkare skall tillverka kameror, programtillverkare skall tillverka program!
När kameratillverkare försöker göra program blir det ganska snabbt uppenbart att det inte är detta de skall hålla på med, men ändå så envisas de och lägger med resurcher till ingen nytta.
Kalle_B
Aktiv medlem
Nome Nescio skrev:
Nu tror jag iof inte att det är kamera montörerna som sitter på helgerna o knåpar ihop programmen som skickas med Det är nog en egen program avdelning eller utomstående programerare som sitter o gör dessa... så skillnaden är nog obefintlig när det gälelr sådana aspekter. Däremot är ju programmerarna på tex Rawshooter inkörda i det programmet, tänket och kraven, medans dom stackarna som gör till kamera tillverkarna får väl göra något som funkar till deras produkter. Varken mer eller mindre... Skulle du ge dessa fria händer budget mässigt och anställningsmäsigt så skulle dom nog efter ett tag kunna kläcka fram hyfsade bra program.
Men visst, jag förstår dina synpunkter och jag själv är måttligt road av dessa "skitprogram" så jag tänker både en och två gånger innan jag trycker in dom 10 skivor som medföljer ett köp av en kortläsare eller annan produkt.
janc
Aktiv medlem
Nome Nescio skrev:
Jag förstår inte att de envisas med att skicka med dessa undermåliga program.
Jag skulle hellre betala ..
Som jag ser det finns en enkel förklaring. Kameratillverkaren vill (måste?) leverera en produkt som fungerar hela vägen från exponering till hanterbar bild - och utan en applikation för konvertering från RAW gör dom inte det....
Sedan kan man ha åsikter om Dimage Viewer och hur det står sig jämfört med andra program men visst fungerar det!
Nome Nescio
Aktiv medlem
Jo jag förstår att vissa kunder har kravet på en tillverkare att alla steg i kedjan skall finnas i boxen när man köper den.
Personligen sås kulle jag gärna se att KM gör ett bra avtal med en 3:e parts programtillverkare som implementerar alla nödvändiga funktioner i ett befintligt eller nyutvecklad program och ger ett bra pris på kombinationen.
Då kan man som konsument välja att köra på det som KM rekommenderar eller gå den egna vägen. Slutresultat måste bli att båda parter får det bättre till ett lägre pris.
Personligen sås kulle jag gärna se att KM gör ett bra avtal med en 3:e parts programtillverkare som implementerar alla nödvändiga funktioner i ett befintligt eller nyutvecklad program och ger ett bra pris på kombinationen.
Då kan man som konsument välja att köra på det som KM rekommenderar eller gå den egna vägen. Slutresultat måste bli att båda parter får det bättre till ett lägre pris.
janc
Aktiv medlem
Ska man spekulera vidare kan man tänka sig att kamerafabrikanterna inte vill konkurrera med t.ex Adobe eller Corel eller specifikt gynna en mjukvaruleverantör. Snarare kan jag tänka mig ett intresse av att uppfattas som konkurrensneutral och det uppnår man med de programvaror man levererar. Möjligen har jag fel men finns det inte legala krav på att en produkt man säljer måste fungera vid leverans?