Annons

Dimage A2 vs. Canon EOS 300D! Hjälp

Produkter
(logga in för att koppla)

Fruckan

Aktiv medlem
Hej alle samman!!

Jag har suttit och letat på nätet i flera dagar, läst recensioner, test av proffs, test av amatörer. Vägt fram och tillbaka på vad som ingår i priset och vad som man måste köpa.

Jag vill ha en allroundkamera som jag kan ta bra bilder med både sport och macro.

Jag vet att det inte går att byta ut objektivet på A2:an men hur "långt" klarar man sig med det?

Samt att A2:an borde man väl växa ur fortast eller?

Det skiljer ju faktiskt några tusen i pris.

Dom bilder jag ska ta är motorsport, natur, macro, studio. Med andra ord en hel del hehe. Men man vill ju prova det mesta och se vad man tycker är roligast. Så jag vill gärna veta om någon av dessa kameror är sämre på det ena eller det andra.

Mvh Fredrik

Har bestämt för mej att jag deltagit i en diskussion med samma rubrik... men det kan ha varit A1 vs 300D...

Lycka till med vad du nu valde. Det kan inte ha blivit helt fel!

Jag läste en liknande men han frågade inte samma frågor så jag var tvungen att posta en ny tråd. Och jag kan lova att jag har gått igenom nästan alla trådar här.

Det blir troligen en canon =)

Jag tycker det är svårt att jämföra dessa kameror emellan. De är inte i samma klass. Jag tror dock att båda är prisvärda. A2:an har mycket kamera för pengarna. Samma sak med 300D. Som det i så många fall är, att man får det man betalar för. Betalar du mer, får du bättre kamera. Betalar du mindre får du kanske råd till att göra en resa dit du kan ta bra bilder. Om du förstår.

De två kameror du just nämner har oerhört många möjligheter. Det handlar lika mycket att lära sig hantera kameran som att jämföra de tekniska detaljerna i de olika kamerorna. Jag tror att du kommer att vara nöjd, oavsett vilken du väljer. Jag tycker att A2:an tar bättre bilder utan att behöva tänka så mycket, men som du säger så har man mer möjligheter med en 300D. Vilket föredrar du??

Vill du ha en bra kamera som är väldigt allround direkt ur kartongen och utan att betala en väldig massa extra pengar så är ju A2:an det du bör satsa på. Köper du en 300D får du räkna med att köpa åtminstone ett teleobjektiv och kanske även ett macroobjektiv (eller närbildslinser eller mellanringar) för att få samma breda användningsområde. Så 300D:n blir en dyrare affär.
På 300D:n har du en riktig optisk TTL-sökare. Något som jag personligen skulle betala en hel del extra för. Men det är ju olika vad man tycker i den frågan.
300D:n har åxå möjlighet att ge användbara bilder på höga ISO-tal. Det och möjlighet till längre tele är ju bra för sportfoto. Fast ska man ha en ljusstark teleoptik kostar det ju åxå en slant...

känner igen problematiken...

Jag stod inför samma val som du och köpte en A2 för ca två veckor sedan pga ekonomin. Motsvarande optik skulle blivit för dyrt till en (D)SLR även om det på sikt säkert är klokare att köpa utbytbart.

De erfarenheter jag har gjort utöver det som står i testerna är dessa:

När man hänger A2 på magen hänger den inte med objektivet nedåt. Det känns som att man kommer att repa skärmen på baksidan med skjortknapparna.

Jag är förmodligen helt ensam om detta, men jag tror faktiskt jag numera föredrar elektronisk sökare.
*duckar*

På IRC-kanalen #foto sade någon (Sagan?) att man (utom vid makrofotografering) inte kan få lika kort skärpedjup med A2 som med D70/300D.

Totalt sett är jag helnöjd även om jag köpte den "sämre" kameran. Oavsett hur du väljer får du en sjukt bra kamera och det blir mycket roligare att fotografera.

Re: känner igen problematiken...

boran skrev:
Det känns som att man kommer att repa skärmen på baksidan med skjortknapparna.

Jag är förmodligen helt ensam om detta, men jag tror faktiskt jag numera föredrar elektronisk sökare.
*duckar*

ja, skärmen på A1 (antar att samma gäller för A2) är mer utsatt för repor än den på D7, konstigt nog. Min D7 var sgs repfri efter ett års intensivt användande, Aette är ganska repig efter samma tid... det finns displayskydd för PDA:er som borde gå att klippa till.

Du är inte ensam. Jag vet åtminstone en till. Detta för all information en EVF ger som en gammaldags spegelsökare inte ger. Än är EVF inte på topp, men det går fort framåt. Skillnaden mellan din A2 o min A1 är väl ett gott bevis på det. Tror inte nån seriös (digital)systemkamera kommer ha nån annan lösning på sikt.

Och till dess kör jag digitalkamera.

Anders:
Jo, skärpedjupet är en stor skillnad. Både på gott och ont. Vid makro kämpar man ju mot det korta skärpedjupet med större sensorer. På samma sätt är det jobbigt med det långa skärpedjupet som små sensorer ger när man vill "sudda ut" bakgrunden, tex vid porträtt.

KG:
Visst kunde väl levande histogram (antar att det främst är det du tänker på) vara käckt, men lär man sig ljusmäta med sin kamera blir behovet av det minimalt.
Det mesta annat finns i sökaren på en SLR.

Jo det är klart att priset spelar roll. Men det paketet jag har sett så kostade 300D ca 3000kr mer men då ingick två st objektiv, ett litet och ett större. Kommer inte ihåg storleken.

Det kanske är så att det är bättre med en 300D för som sagt det går ju att byta ut objektiven. Kan ju vara billigt att få tag på beg eftersom det finns måga som passar.

Varför jag har kollat på A2 var för att den va snabb och för bildstabilisatorn.

Som ´flera av er oxå säger så blir jag nog nöjd med båda kamerorna. Men frågan är ju vilken jag är nöjd med efter ett par år?. Killen i butiken som jag pratade med avrådde mig från att köpa A2 (klart han tjänar mer pengar på 300D) Pga detta.

Så jag har nog bestämt mig redan =) men nu har man börjat jämföra canon och nikon D70 tror jag den hette hehe. Den kostade en tusenlapp mer men killen i butiken tyckte att canon va ett bättre köp ändå.

Ang repor i skärmen på A2 så är det många som har påpekat det i de flesta forum jag har vart och läst i.

Nu är det bara att knega så man får pengar oxå

Hade

Klart du ska ha en D70. ;-) (Ang. 300D vs D70 finns det MÅNGA trådar, så det är bara att söka)

Långsiktigt än nog en systemkamera bättre, även om det inte är säkert att du har kvar själva huset om ett par år. Men då har du ju kvar alla fina(?) objektiv till nästa modell.

Hade det varit JAG som stod där och skulle handla kamera skulle jag utan tvekan valt en systemkamera.
Men jag sneglade åas inte öht åt något annat än systemkameror när jag skulle uppgradera från A70:n. De kameror som skulle kunnat vara en ersättare hade EVF och det går bort totalt för mig.
En annan fördel är ju att man kan välja optik efter behov. Man får åas inte in allt i ett på något vettigt sätt, så det blir mer att bära på.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar