Ni får inte glämma en sak och det är det att DPI inte alltid fungerar som man tror eller vill i alla samanhand. Vist är DPI viktig när man går till tryck i en tryckpress men om man framkallar ett foto har det inte lika stor betydelse.
Skillnaden är är i en tryckpress talar man om hur mycket bläck som skall skall användas för att skriva en Inch eller hur nånga prickar/dots som skall få rum på denna inch. Men när man talar om foto så belyser man ett papper och oavsätt om bilden är 75 DPI eller 300 DPI så blir skillnaden mycket liten men om man skriver ut bilden på en bläckstråleskrivare kan man se en skillnad.
Men ibland kan tex 600 DPI bli för mycket och punkterna man skriver kan då lägga sig över varandra när de fluter ut så ibland kan man få högre kvalite på sina utskrivter med 150DPI istället för 300DPI om pappret låter bläcket flöda för mycket.
Sedan blir inte bilden större för att man ökar DPI, för en Inch är alltid en inch och oberoende om du säger att denna inch skall bestå av 75 eller 300 punkter så är det fortfarande en inch. Där imot så ökar antalet pixlar i bilden.
Gör en bild som är 100x100 pixlar stor och ställ in DPI till 100, då har du 100 prickar på en Inch (2.54 cm). Ändrar du senare DPI till 1000 så ökar även antalet pixlar till 1000 men storleken på bilden blir oförändrad. Men om du ökar antalet pixlar istället så ser du att DPI förblir oförändrad medans storleken på bilden förändras.
Att välja rätt DPI är inte alltid så lätt och att veta vad skillnaden blir i förhand kan vara svårt. Ett sätt är att testa sig fram på olika sätt. Själv använder jag altid 75 DPI när jag framkallar och utgår ifrån att fotofirman jag framkallar hos har bra ytrustning som kan skala om bilderna på ett bra sätt när jag skall förstora bilden.
Hoppas inte allt för många DTPar satte kaffet i vrångstrupen nu