ANNONS
Annons

DiMage A1 - hur stora bilder får ni fram?

Produkter
(logga in för att koppla)
mipert skrev:
Sitter och skriver om interpolering för en artikel...

Personligen gör jag alltid så att jag skalar om bilden till lägsta acceptabla upplösning, sedan interpolerar jag bilden till rätt centimetermått (om det behövs).
Vanligen gör jag det faktiskt i ett svep, med beskärningsverktyget.

Nedre gränsen för mig går vid 150 ppi, men jag har förstoringar (75x50) gjorda med 100 ppi som ingen reagerar på, när de hänger på väggen.

För 10x15 går nedre gränsen vid 254 ppi.

Måste jag skala om kraftigt (70x100) är Genuine Fractals mitt val.

Men nu fattar jag inte :p, är ppi samma som dpi?
Vilket fotolab är det som skrivit ut i 100dpi åt dig isf? Behövs ju nästan ingen interpolering alls ifall ja ska ha ut 50x75 i 100dpi.

Anledningen att många kameror är ställda på 72 dpi är väl att det länge varit något av en standard på alla bildskärmar, även om det ändrat sig på senare år...

Ni får inte glämma en sak och det är det att DPI inte alltid fungerar som man tror eller vill i alla samanhand. Vist är DPI viktig när man går till tryck i en tryckpress men om man framkallar ett foto har det inte lika stor betydelse.

Skillnaden är är i en tryckpress talar man om hur mycket bläck som skall skall användas för att skriva en Inch eller hur nånga prickar/dots som skall få rum på denna inch. Men när man talar om foto så belyser man ett papper och oavsätt om bilden är 75 DPI eller 300 DPI så blir skillnaden mycket liten men om man skriver ut bilden på en bläckstråleskrivare kan man se en skillnad.

Men ibland kan tex 600 DPI bli för mycket och punkterna man skriver kan då lägga sig över varandra när de fluter ut så ibland kan man få högre kvalite på sina utskrivter med 150DPI istället för 300DPI om pappret låter bläcket flöda för mycket.

Sedan blir inte bilden större för att man ökar DPI, för en Inch är alltid en inch och oberoende om du säger att denna inch skall bestå av 75 eller 300 punkter så är det fortfarande en inch. Där imot så ökar antalet pixlar i bilden.

Gör en bild som är 100x100 pixlar stor och ställ in DPI till 100, då har du 100 prickar på en Inch (2.54 cm). Ändrar du senare DPI till 1000 så ökar även antalet pixlar till 1000 men storleken på bilden blir oförändrad. Men om du ökar antalet pixlar istället så ser du att DPI förblir oförändrad medans storleken på bilden förändras.

Att välja rätt DPI är inte alltid så lätt och att veta vad skillnaden blir i förhand kan vara svårt. Ett sätt är att testa sig fram på olika sätt. Själv använder jag altid 75 DPI när jag framkallar och utgår ifrån att fotofirman jag framkallar hos har bra ytrustning som kan skala om bilderna på ett bra sätt när jag skall förstora bilden.

Hoppas inte allt för många DTPar satte kaffet i vrångstrupen nu :)

Spelar ingen roll hur många dpi du ställer in, bara du skickar med tillräckligt många pixlar för den valda storleken. Resten gör labbet...

Första gången jag beställde bilder skalade jag om dem till rätt storlek o ställde in dpi o allt. Helt onödigt jobb. Bara proportionerna är rätt så funkar det. Men det är klart, skickar man via modem kanske man kan spara några minuter på att inte skicka med onödigt många pixlar...

Da´Russian Stallion skrev:
Men nu fattar jag inte :p, är ppi samma som dpi?
Nej.
Men jag är petig med orden. Dpi är upplösningen på en skrivare medan en digital bilds upplösning anges i ppi.

Även om de flesta säger dpi om bilders upplösning så gör jag aldrig det.

HDFS) (KGS skrev:
Spelar ingen roll hur många dpi du ställer in, bara du skickar med tillräckligt många pixlar för den valda storleken. Resten gör labbet...
Helt rätt. Labben drar isär eller trycker ihop dina pixlar över papperets yta.
Men, jag tycker det känns bra att ha ett värde i ppi som kvalitetsmått. Jag har inte vant mig vid att tänka att 2046 pixlar blir si eller så bra på en bredd av 30 centimeter.

När jag skickar familjebilder har jag helt slutat att skala om bilderna och oftast justerar jag dem inte heller.
Jag bara konverterar dem till JPEG och skickar dem till ett labb jag litar på.
Precis som jag tidigare gjorde med mina negativ...

Att börja kräva att folk bör tala om PPI är lite extremt och använda facktermer i en vanlig diskution är väll ingen höjdare.

PPI står för pixels per inch och är antalet pixelar som visas i en bild. PPI är visningsupplösningen och inte bild upplösningen. Tex kan en det som blir en inch i tryck visas på en centimeter på din skärm.

DPI står för dots per inch och är en term för vilken upplösning tyyckpressar och skrivare har och kan skriva ut i. Värdet talar om hur många punkter en printer max kan skriva ut på en inch. Väljer du 600 DPI och skriver ut denna bild på en 300 DPI skrivare så blir bara bilden 300 DPI men av sämre kvalite då en nersampling måste ske.

TEX scannar en scanner med SPI, men man översätter detta till DPI för att man lättare skall förstå på samma sätt som man omvandlar Newton till hästar för att göra det mer lättöversködligt för gemene man.

Men i stort kan man lita på att kameran och fotolabbet gör ett bra jobb och att man inte behöver göra om bilden för att man vill förstora den. Men vill man använda sin skrivares max upplösning kan man ändra på DPI och det gör Adobe ganska bra eller de printer progran som man brukar få med sin skrivare.

Jag rätar upp dem, jag har en dålig vana att luta kameran nån grad, o eftersom jag oftast kör i jpg o med vitbalans auto låter jag PS behandla bilden med autolevel... o ibland gör jag nån cool beskärning också ;-). Då måste jag se till att proportionerna är rätt.

dpi, ppi, pixlar o kemiska processer ger jag tusan i... det fixar andra... när jag printar på min bläckis ställer jag upp den till 200 dpi eller mer o gör formatet som jag vill ha det förstås... t o m HP´n levererar bilder som är så mycket bättre än min gamla systemkamera att jag närapå blir tårögd.

Fast det är dyrare att printa på den än att skicka till riktiga lab...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar