Annons

Digitaltrams....

Produkter
(logga in för att koppla)
Thomas Nyström skrev:
Varför det?
Varför? Jo jag tycker att digitalfoto ger dig möjligheten att se ditt resultat direkt vilket är väldigt bra och ger dig en hög inlärningsfart.

Varför jag vill att alla ska få känna känslan av att stå i ett mörkrum och se sin bild växa fram, eller att hålla ett vackert dia i sin hand, är för att det ger en förståelse för fotokonsten på ett mer grundläggande sätt än vad digitalt gör och det är dessutom en helt underbar känsla (framförallt labbet), håller du inte med om detta?

Thomas Nyström skrev:
Inget fel med att stå och labba och att kolla dior med lupp. Jag gör det senare själv och har tidigare stått i labb.

Vad jag menar är att man inte alltid måste tillbaka till nåt ursprung. Jag behöver ju inte lära mig att framställa brons för att göra bronsskulpturer, även fast det givetvis inte skulle skada.

Om jag som målare aldrig ska använda äggtempera så tycker inte jag att det nödvändigtvis är viktigt att förstå hur det fungerar. Om man ska bli målare kanske man ska börja rista på grottväggar.

/Thomas

Det jag framförallt vill säga är att de som inte har skapat en bild i ett labb, har missat en enorm upplevelse för livet.
Dessutom tycker jag mig märka en trend bland nya fotografer som börjar digitalt att dom tyvärr missar grundläggande fakta när dom inte har testat film och labb(självklart inte alla), har jag fel i detta?

Daniel.l skrev:
Det jag framförallt vill säga är att de som inte har skapat en bild i ett labb, har missat en enorm upplevelse för livet.
Dessutom tycker jag mig märka en trend bland nya fotografer som börjar digitalt att dom tyvärr missar grundläggande fakta när dom inte har testat film och labb(självklart inte alla), har jag fel i detta?

Nej, låter både logiskt och förnufftigt!!

Finns ingen vettig fotoskola idag som baserar utbildningen helt och hållet digitalt även om många av eleverna använder digitalt och snart också majoriteten. Det finns mycket grundläggande förståelse att hitta i den analoga processen som inte bör förnekas.
Den som intresserar sig för fotografin generellt bör också ha lite nyfikenhet runt den analoga mer hantverksmässiga processen,, inte minst eftersom den ger en förståelse att läsa fotografiska uttryck genom historien!

Mvh niclas.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar