ANNONS
Annons

Digitalt till svartvitt negativ - gummitryck

Produkter
(logga in för att koppla)

AnnaGabriella

Avslutat medlemskap
Jag arbetar med gummitryck och försöker nu få fram svartvita negativ från mina digitala färgbilder. Jag har Photoshop Elements 4.0 men hittar ingen sådan konverteringsfunktion i programmet. Finns den? Vet någon hur man gör? Eller tips om annat program eller lösning på problemet!

Nu har jag inte Elements. Men i Photoshop kan du använda Gradient Map. Det borde finnas i Elements också. Det är enkelt i så fall. Tror det heter Övertoningskarta på svenska om du har sån version. Svart ska vara bakgrundsfärg och vit förgrund - något du väljer i verktyget.

Eller också gör du din bild s/v på valfritt sätt och väljer Invert/Invertera. Det borde också finnas...

Nu har jag inte Elements. Men i Photoshop kan du använda Gradient Map. Det borde finnas i Elements också. Det är enkelt i så fall. Tror det heter Övertoningskarta på svenska om du har sån version. Svart ska vara bakgrundsfärg och vit förgrund - något du väljer i verktyget.

Eller också gör du din bild s/v på valfritt sätt och väljer Invert/Invertera. Det borde också finnas...

Tack! men jag fick svar av en annan fotograf i går kväll, ctrl och sedan I. Varde ljus och negativ!
Men jag ska testa ditt förslag också! /Anna

Det är just sådan kommandon som är svåra att hitta. Handboken är inte världens mest detaljerade. Och man kan ju knappast sitta och trycka sig igenom hela tangentbordet. ; )

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar