Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Digitalt nattfoto
- Trådstartare Lelle70
- Start datum
xavslut
Avslutat medlemskap
Jag har aldrig sysslat med digitalfotografering, så jag kan tyvärr inte ge dig några bra svar i den frågan. Har hört att det kan vara svårt att använda längre slutartider än 20-40 sekund. Men detta har jag som sagt enbart hört.
Kanske är det någon annan som bättre kan svara dig på den frågan.
fotohälsningar
Terje
Kanske är det någon annan som bättre kan svara dig på den frågan.
fotohälsningar
Terje
steinick
Aktiv medlem
Fotografering av fyrverkeri eller åskväder skiljer sig inte mellan film och digitalt. Exempel för EI 100:
Fyrverkeri - bländare 8
Åskväder - bländare 5,6
Låt slutaren vara öppen (på B) för flera krevader/blixtar. Se Kodak Professional Photoguide (Publication R-28) för mer info.
Digitalkameror är inte så lämpade till nattövningar, det blir mycket brus när slutaren är öppen länge. Det finns visserligen brusreducering (elektronisk) som sätter in vid långa tider, men enligt mitt tycke är filmen fortfarande överlägsen nattetid.
Fyrverkeri - bländare 8
Åskväder - bländare 5,6
Låt slutaren vara öppen (på B) för flera krevader/blixtar. Se Kodak Professional Photoguide (Publication R-28) för mer info.
Digitalkameror är inte så lämpade till nattövningar, det blir mycket brus när slutaren är öppen länge. Det finns visserligen brusreducering (elektronisk) som sätter in vid långa tider, men enligt mitt tycke är filmen fortfarande överlägsen nattetid.
Linmajon
Aktiv medlem
Det är bara delvis sant. Canons G1, G2, D30 är väldigt brusfria även vid långa tider. D60 är helt otrolig. 0% brus efter 3 minuters exponering, och helt kornfritt dessutom...steinick skrev:
Lelle70
Aktiv medlem
Då kanske du kan berätta hur jag bäst fångar ett fyrverkeri med D30´n. Lång slutartid innebär ju att krevaderna kommer att "smetas" ut över hela bilden.????Linmajon skrev:
Det är bara delvis sant. Canons G1, G2, D30 är väldigt brusfria även vid långa tider. D60 är helt otrolig. 0% brus efter 3 minuters exponering, och helt kornfritt dessutom...
Linmajon
Aktiv medlem
Jo, men ganska lång tid bör du ha. Jag har en fyrverkeribild med 2sek. exponingstid/f8 i mitt album.Lelle70 skrev:
Då kanske du kan berätta hur jag bäst fångar ett fyrverkeri med D30´n. Lång slutartid innebär ju att krevaderna kommer att "smetas" ut över hela bilden.????
Som du säger blir det ofta för "smetigt" om du har för långa tider. Det är bara att testa.
Du ser ju resultatet direkt på displayen.
Ett par sekunders exp.tid ger nog knappt något brus med en D30, Jag har för mig att den inte har någon brusreduceringsfunktion eftersom den knappt har något brus, men jag kan ha fel...
banjo-anders
Medlem
D30 har ingen CCD utan en CMOS-sensor, ska ge mycket lägre brus vid samma ISO-tal än t ex min G1.
Har inte testat denna sida men jag är mycket nyfiken på om det funkar så bra som de påstår för brusreducering:
http://www.fredmiranda.com/CanonG1_G2_pro90/index.html
//Anders
Har inte testat denna sida men jag är mycket nyfiken på om det funkar så bra som de påstår för brusreducering:
http://www.fredmiranda.com/CanonG1_G2_pro90/index.html
//Anders