Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digitalt nattfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

Lelle70

Aktiv medlem
Jag undrar hur jag bäst tar ett bra nattfoto med en i mitt fall Canon Eos D30?
T.ex. på ett fyrverkeri. eller partajande folk som springer omkring i skrymslen eller buskar!

Jag har aldrig sysslat med digitalfotografering, så jag kan tyvärr inte ge dig några bra svar i den frågan. Har hört att det kan vara svårt att använda längre slutartider än 20-40 sekund. Men detta har jag som sagt enbart hört.

Kanske är det någon annan som bättre kan svara dig på den frågan.

fotohälsningar
Terje

Fotografering av fyrverkeri eller åskväder skiljer sig inte mellan film och digitalt. Exempel för EI 100:

Fyrverkeri - bländare 8
Åskväder - bländare 5,6

Låt slutaren vara öppen (på B) för flera krevader/blixtar. Se Kodak Professional Photoguide (Publication R-28) för mer info.

Digitalkameror är inte så lämpade till nattövningar, det blir mycket brus när slutaren är öppen länge. Det finns visserligen brusreducering (elektronisk) som sätter in vid långa tider, men enligt mitt tycke är filmen fortfarande överlägsen nattetid.

steinick skrev:

Digitalkameror är inte så lämpade till nattövningar, det blir mycket brus när slutaren är öppen länge. Det finns visserligen brusreducering (elektronisk) som sätter in vid långa tider, men enligt mitt tycke är filmen fortfarande överlägsen nattetid.
Det är bara delvis sant. Canons G1, G2, D30 är väldigt brusfria även vid långa tider. D60 är helt otrolig. 0% brus efter 3 minuters exponering, och helt kornfritt dessutom...

Jag har inte testat D-60, men jag har en G1 och den ger en del brus innan brusreduceringen går in (vid ca 1,5 s).

Linmajon skrev:

Det är bara delvis sant. Canons G1, G2, D30 är väldigt brusfria även vid långa tider. D60 är helt otrolig. 0% brus efter 3 minuters exponering, och helt kornfritt dessutom...
Då kanske du kan berätta hur jag bäst fångar ett fyrverkeri med D30´n. Lång slutartid innebär ju att krevaderna kommer att "smetas" ut över hela bilden.????:rolleyes:

Lelle70 skrev:

Då kanske du kan berätta hur jag bäst fångar ett fyrverkeri med D30´n. Lång slutartid innebär ju att krevaderna kommer att "smetas" ut över hela bilden.????:rolleyes:
Jo, men ganska lång tid bör du ha. Jag har en fyrverkeribild med 2sek. exponingstid/f8 i mitt album.
Som du säger blir det ofta för "smetigt" om du har för långa tider. Det är bara att testa.
Du ser ju resultatet direkt på displayen.
Ett par sekunders exp.tid ger nog knappt något brus med en D30, Jag har för mig att den inte har någon brusreduceringsfunktion eftersom den knappt har något brus, men jag kan ha fel...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar