Annons

Digitalt krymper världen?

Produkter
(logga in för att koppla)

malmphoto

Aktiv medlem
Teknik är oerhört spännande och som fotograf är det onekligen utvecklingsintensiva tider. Det digitala drar fram som en ångvält över det analoga. Jag är inte emot denna utveckling, planerar själv investeringar av professionell digital utrustning. Men jag ser också ett, åtminstone i nuläget, stort problem med denna utveckling: Batteriförsörjningen och möjligheten att ladda dessa batterier. Jag talar då om de tyngre professionella kamerorna och bakstyckena.

Jag vistas i mitt projekt om Arktis & Antarktis i trakter långt bort från civilisationen och alla möjligheter till konventiomell elström. Laddningsagregat, solceller etc väger och det är inte tillförlitligt. Dagens digitala utveckling kommer om inget görs att drastiskt krympa de områden på vårt klot där denna utrustning kommer att vara möjlig att använda. Vad händer om den analoga tekniken dör eller marginaliseras med höga kostnader som följd, vad händer om man inte löser strömförsörjningsbiten både i kameror och nödvändig kringutrustning? Blir då fotografering bara möjlig i civilisationens absoluta närhet?

Mvh
Erik Malm/N

Nu drar ju åtminstone DSLR:er kanske inte så jättemycket ström. Det är väl just när bilden tas då.

Jag glömde, för lite sedan, min D70 (den är ju visserligen varken tung eller proffesionell men...) igång i väskan. När jag nästan en vecka senare plockade upp den så fanns det fortfarande gott om "kräm" kvar att använda. Sen drar väl en del kameror mer ström än andra men...
Vi kan nog räkna med att strömförbrukningen kommer att minska ytterligare i framtiden.
Dessutom finns ju möjlighet att ha med icke uppladdningsbara batterier. Fast visst, är man "iväg" länge så blir det mycket batterier att släpa på.

Så visst, där har analogfotot fortfarande en fördel. Troligen kommer detta att jämnas ut mer i framtiden. Utvecklingen går ju, som du redan noterat, ganska fort och vi har ju sett en drastisk skillnad i drifttid på kamerorna de senaste åren.

Bränsleceller bör vara lösningen på detta, även om de kanske inte finns framme för kameror än. Jag är dock relativt säker på att det åtminstone finns bärbara datorer med bränsleceller idag.

jimh skrev:
Bränsleceller bör vara lösningen på detta, även om de kanske inte finns framme för kameror än. Jag är dock relativt säker på att det åtminstone finns bärbara datorer med bränsleceller idag.

Vad är det för bränsle du talar om då?

/Johan

De bränsleceller som jag har läst om fungerade med antingen socker eller etanol.
Skall försöka leta fram artikeln.

Jo, jag har sett uppgifter på en bärbar dator som drevs med etanol. Sen undrar jag om det är så farligt med vätgas som man kan tro. Det skulle inte vara så stor mängd i batteriet. Visst, släng den i en brasa och se vad som händer. Gör samma sak med ett batteri fyllt med etanol...

Sen skulle jag personligen föredra vätgas. Om det blir en läcka säger det "pfffft..." medan etanolen läcker ut i min kameraväska och grisar ned :)

Socker? Ja, det är säkerligen möjligt. Måste väl spjälkas dock på något sätt.

Jag ser inte det direkt som ett problem som aldrig kommer lösas. När marknaden kräver en sak så blir problemet löst förr eller senare. Att sitta nu och säga att vi aldrig kommer utveckla batterier som håller en digital utrustning vid liv som en analog motsvarande idag är ungefär i nivå med när man på 70-talet sa att en hemdator troligen inte skulle vara större än en husvagn på 2000talet.

jag är inte särskilt oroad för att tekniken inte ska räcka till med andra ord.

malmphoto skrev:
Vad händer om den analoga tekniken dör eller marginaliseras med höga kostnader som följd, vad händer om man inte löser strömförsörjningsbiten både i kameror och nödvändig kringutrustning? Blir då fotografering bara möjlig i civilisationens absoluta närhet?

Mvh
Erik Malm/N
Detta är en av anledningarna att den analoga fotografin kommer att leva kvar mycket länge än.
Den som säger ngt annat har nog aldrig varit i Afrika, Kina eller varför inte Indien. Redan i denna lilla uppräkning bör nästan 2/5 delar av jordens befolkning vara med.

Bränsecellsteknilogin har kommit ganska långt. Japanare har tagit fram celler som kommer i laptopdatorer mkt snart. Kolla tex i http://www.nyteknik.se/ de följer utvecklingen.

Strömförsörjing för bärbart kommer att revelutioneras ..är min övertygelse.

Bästa
Bosse

Re: Re: Digitalt krymper världen?

Erik Schalin skrev:
lilla uppräkning bör nästan 2/5 delar av jordens befolkning vara med.

Måhända att 2/5 av jordens BEFOLKNING finns med i denna uppräkning, men finns 2/5 av världens FOTOGRAFER med?
Jag har en stark känsla av att det finns många fler "fotografer" per capita i "västvärdlen".

Ett problem som måste lösas kommer att lösas.

Tänk att man på 60,talet förde människan till månen utan att ha tillförlitlig teknologi för uppdraget. Idag anses månturer som fortfarande väldigt riskfyllda,, Pga politisk presigekamp så klarade man sig helskinnad tillbaka unikt nog redan på 60,talet...

Tror också jag som Bo, att teknologin även omhandlande batteribränsleceller kommer att revolteras.

Men visst har analog och manuell fotografi stora fördelar när det gäller dessa "remota" fotolokalisationer,,

Mvh Niclas,

"Dessutom finns ju möjlighet att ha med icke uppladdningsbara batterier."

Problemet är väl idag att "värstingkameror" som t.ex Canon EOS1Ds Mk II o.dyl saknar möjligheten till icke laddningsbara batterier i nuläget, om jag inte är helt felinformerad. För bokproduktioner av den typ jag arbetar med är jag beroende av hög upplösning och kvalitet. Det är just därför det känns frustrerande med batteriproblematiken när det finns så många andra fördelar med digitalt.

Mvh/Erik

Möjligheterna varierar väl en del beroende på kamera. Men de flesta brukar ha anslutning för extern strömförsörjning, där kan man ju ansluta spänning från en batteripack innanför jackan tex. En del kameror har möjlighet till AA-batterier i batterigreppet osv.
Inte lika smidigt kanske men...

Men visst har du en poäng. Idag är detta en nackdel med de digitala kamerorna, men jag tror, som sagt, att detta kommer att lösas så att problemet minimeras, eller helt försvinner inom en överskådlig tid.

trynbald skrev:
Bränsecellsteknilogin har kommit ganska långt.
Det fick jag höra när jag gick sista terminen på tekniskt gymnasium och vi gjorde en studieresa till ASEA i Västerås.
Det var över trettiosju (37) år sen!
Jag undrar när dom där bränslecellerna finns för praktisk användning?

Olle

Olle skrev:
Jag undrar när dom där bränslecellerna finns för praktisk användning?
Toshiba säger att de kommer att börja sälja bärbara datorer med bränsleceller under 2005. Jag hade fel när jag trodde att de redan fanns på marknaden, men det verkar inte vara så långt borta i alla fall.

Re: Re: Digitalt krymper världen?

Erik Schalin skrev:
Detta är en av anledningarna att den analoga fotografin kommer att leva kvar mycket länge än.
Den som säger ngt annat har nog aldrig varit i Afrika, Kina eller varför inte Indien. Redan i denna lilla uppräkning bör nästan 2/5 delar av jordens befolkning vara med.
Kina, jodå..absolut inga problem att få tag på ström, lika lätt som i sverige.

Afrika/indien...där lär det fungera excellent med solcellsladdare i de fall det inte går att hitta ström från elnätet.

Senast ändrad:
Re: Re: Re: Digitalt krymper världen?

sagan skrev:
Kina, jodå..absolut inga problem att få tag på ström, lika lätt som i sverige.

Afrika/indien...där lär det fungera excellent med solcellsladdare i de fall det inte går att hitta ström från elnätet.

Ingår bärare också vid sådana resor? Klart det finns ström i Kina, men i oländiga trakter typ uppe bland bergen i Himalaya. "Sorry, 8 m kvar till toppen på Mount Everest, måste bara kila ner en sväng för att få laddat alla batterier. Kylan har tömt dem också..." ;-))

Mvh/Erik

Det gäller ju även i sverige...eller vilket land som helst...i vildmarken hittar man igen ström om man inte själv tar med sig (solcellsladdare är bra och tar inte stor plats).

Jag tolkade det som om det menades att kina var ett land med avsevärt sämre tillgång till ström än västvärlden.

Japp, bärare har alla med sig som bestiger Mount Everest..sherpa kallas de visst.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar