Annons

Digitalt krymper världen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Niclasfoto skrev:
Många har kameran påslagen även när den inte ligger mot ögat,, där slösar man mest ström

När jag körde Dimage 7 lärde jag mej att batterierna räckte överlägset längst om jag INTE stängde av kameran titt som tätt. Jag ställde den på längsta möjliga insomningstid. Det i kombination med lite annat smått o gott gav mej oerhört många fler bilder än vad som ansågs möjligt.

Jag stänger aldrig av min A1 när jag är ute för att fota. Jag tror att av- o påslag drar mer än kontinuerlig drift... Tar jag ingen bild på tio minuter går kameran ner i nåt viloläge, den tiden skulle jag gärna sätta till 60 minuter...

var det inte därför man alltid fick höra att man inte ska stänga av och sätta på datorn i tid och otid?

själv sätter jag igång mina kameror och låter dom vara igång hela dagen medans jag plåtar.
ibland glömmer jag dom på i några dagar om jag inte plåtar, men det gör inget eftersom dom knappt drar nånting när man inte plåtar.
(en kamera med funktion att stänga av sig själv torde ju betyda att standbyläget då drar onödigt mycket?)
jag kan ändå plåta i nån månad till eller två...
fast det kan ju bero på att jag kör med två färska batterier i ett vertikalgrepp och kör en kamera med väldigt långlivade och driftsäkra batterier.
gäller det kall miljö (har bara plåtat i som lägst 25-30 minusgrader) så funkar det bra att ha extrabatteriet i bh'n. ;o)

Estethia skrev:
så funkar det bra att ha extrabatteriet i bh'n. ;o)

åh fan, det är därför grannen klär sej som han gör... got it!

Edit: bortsett från det, menar du verkligen att du kan köra på samma batterier i månader utan laddning?? imponerad!

HDFS) (KGS skrev:
åh fan, det är därför grannen klär sej som han gör... got it!

Edit: bortsett från det, menar du verkligen att du kan köra på samma batterier i månader utan laddning?? imponerad!
hehe. det finns orsaker varför vissa klär sig som dom gör. ;o)

japp. jag är faktiskt seriös.
jag har trimmat batterierna som man ska när dom är nya och när dom jobbar ihop i vertikalgreppet så håller dom äckligt länge.
har plåtat jobb på helgerna (innebär minst ca. 1500 bilder på en dag) och vardagsplåtat övrig tid och indikatorstapeln är efter en och en halv månad fortfarande full (eftersom dom är nya och jag inte tidigare kört två samtidigt så är jag nyfiken på hur länge dom räcker och testar för fullt).
jag kör några sekunders visning på varje tagen bild men jag använder nästan aldrig den inbyggda blixten iofs.

mitt gamla batteri räcker numera bara ett par jobbplåtningar (ca. 3000 bilder) men jag har slitit duktigt på det i 2 och ett halvt år och det har fått jobba ensam hela tiden, så det måste jag nog oxå tillstå är riktigt bra.

me like! :eek:D

HDFS) (KGS skrev:
batterierna räckte överlägset längst om jag INTE stängde av kameran titt som tätt.

Det jag menar är att ja visst jag slår den av och på MEn inte titt som tätt. Jag har den påslagen NÄr jag fotar och inte mycket runt om kring. Visst jag har viloläge jag också men jag menar att den drar mindre ström helt avslagen och att den kanske lilla extra ström som den drar när jag slår på inte väger upp det jag sparar,,,

En annan sak är att jag också försöker fucusera 90% manuellt och använda AF/IS när den absolut ger fördel. Det sparar nog en hel del ström det också.

Jag vet många som slarvar med strömförbrukning,, men det är väl upp till var och en i slutändan;)

Jag menar ju inte att jag är bäst på detta såklart Men jag försöker att förbruka så lite som möjligt och att göra det hela till ett 100% invant och effektivt mönster.

Mvh Niclas, som tror att min syn på detta kan härstamma från intresset hoppet om ett så ekologiskt levene som möjligt;)

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar