Annons

Digitalt foto, Färgrymd för RAW-foto

Produkter
(logga in för att koppla)

Norrlandsros

Aktiv medlem
Hej!

Jag har letat litet i tidigare trådar och har inte riktigt fått klart ändå över hur RAW fungerar, speciellt när jag pratat med en kompis. Han påstår att det inte spelar någon roll om jag använder SRGB eller Adobe RGB när jag tar RAW, eftersom det är ett "råformat" som tar det som finns.

Är det någon som kan ge klarhet i detta spörsmål?


Med stort tack på förhand,

Elisabeth
 
Vad du ställer in i kameran spelar ingen roll. Det är först vid konverteringen i datorn som du väljer färgrymd.
Men väl i datorn så spelar det ju roll vad du konverterar till.
 
Kaneran har en inbyggd rawkonverterare som används när du plåtar jpg. Därav de olika inställningar på kameran för färgrymd, färgmättnad, kontraster, vitbalans etc. När man plåtar raw så påverkas inte det av dina inställningar i kameran, för den konverteras inte till jpg utan sparas opåverkad som raw-format. När du sedan öppnar upp din raw-bild i ett bildbehandlingsprogram så gör du samma saker i bildbehandlingsprogramet som din kamera gör för att skapa en jpg. Skillnaden är att du kan se "live" hur dina inställningar påverkar bilden innan du applicerar dem. I viss mån har du fler inställningar i rawkonverteraren i datorn än i kameran. Så varför inte köra raw, och därefter t ex bestämma vilken färgrymd som ska användas.

mvh/Ove
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.